آثارم را باید ارکستر خارجی اجرا کند


آثارم را باید ارکستر خارجی اجرا کند

یک آهنگساز با بیان این که کارهایی که نوشتم سخت است و باید ارکستر توانایی اجرای آن را داشته باشد، گفت: کارهای خود را نمی توانم اجرا کنم. باید یک ارکستر خارجی آن را اجرا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست «اپرای پردیس و پریسا» با حضور لوریس چکناواریان،سازنده اپرا، محمدباقر نحوی، تهیه کننده، احسان تارخ، مدیر اجرایی، پیمان منصوری، رهبر ارکستر ظهر امروز یکشنبه 7 بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

«اپرای پردیس و پریسا» قرار است روزهای 15 و 16 بهمن به رهبری پیمان منصوری در تالار وحدت اجرا شود.

در این نشست «لوریس چکناواریان» با اشاره به سخت بودن اجرای آثارش توسط ارکسترهای ایرانی گفت: موسیقی کلاسیک علم است و یک بار مصرف نیست و برای اجرای آن باید از نسل جوان کمک بگیریم، کارهایی که من نوشتم خیلی سخت است باید ارکستر توانایی اجرای آن را داشته باشد. اجرای اپرایی مثل رستم و سهراب بودجه زیادی می خواهد 18-19 سال پیش که این اپرا اجرا شد کل ارکستر 200 نفر بودند که با هواپیما به ایران آمدند ما هنوز ارکستری به آن قدرت نداریم که آن اثر را اجرا کند.

سازند« اپرای پردیس و پریسا» اظهار کرد: من کارهای خود را نمی توانم اجرا کنم باید یک ارکستر خارجی آن را اجرا کند، اجرای این آثار خوانندگان درجه یک و ارکستر درجه یک می خواهد. امیدوارم اسپانسر پیدا کنم که بتوانم آثارم را اجرا کنم .

این هنرمندبیان کرد: ما هرچه داریم را می توانیم بزرگ کنیم سلیقه رفیق ندارد کسانی که موسیقی می شناسند می دانند ارکسترهای ما بدون اتکا نمی توانند قطعات کلاسیک را اجرا کنند، همان طور که برای تیم ملی فوتبال از خارج مربی آوردند باید رهبر خارجی برای ارکستر بیاوریم که این کار را درس بدهد باید نوازندگان خارجی را دعوت کرد بزرگترین ارکسترهای دنیا با نوازندگان خارجی کار می کنند، ارکتسر سمفونیک ملی نیست، بزرگترین ارکسترهای سمفونیک دنیا تعصبی ندارند که یک اتریشی یا آلمانی نوازنده ارکستر باشند.

لوریس چکناواریان گفت: ارکستر سمفونیک تهران با وجود تلاش هایی که نتیجه داده است اما توانایی خودنمایی در دنیا را ندارند. در هنر نباید تعصب ملی داشته باشیم هنر مال دنیاست و ملیت ندارد.

این آهنگساز درباره تفاوت اجرای اپرایی یا با کنسرت هایی که به نام اپرا به صحنه می روند گفت: خوانندگانی که اپرا می خوانند 20 سال تمرین می کنند تا به روی سن بیایند، شما به این اجراها بروید بینید که آیا خوانندگان اپرا هستند شما تشخیص می دهید، هر کسیکه می خواند اپرا نیست، ما خواننده اپرا نداریم اپرایی هم نداریم اگر یک نفر به دلیل تبلیغات می گوید اپرا مثل این است که در دموکراسی هر کسی هر چیزی می تواند می گوید.

لوریس چکناواریان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چطور در ایران می توانیم اپرایی اجرا کنیم که صدای سوپرانو نداشته باشد؟ گفت: خداوند مرد و زن را آفریده است که دست به دست دنیا را بسازند اگر مشکلی نیست که زن حافظ و سعدی بخواند ایرادی هم ندارد که اپرا بخواند. در هنر دوگانگی وجود ندارد، من فکر می کنم موسیقی زبان خداست، خداوند هم زن و مرد را مساوی آفریده است.

پایان پیام/32

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دانلود آهنگهای تیتراژ سریال پدر گواردیولا (ابتدایی, میانی و پایانی)