آیا مقابله با برجام باعث وضعیت اقتصادی کنونی است؟


به این چند جلمه زیر دقت کنید تا در ادامه توضیحاتی را درباره آنها ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24:

علی مطهری نماینده مردم تهران اعتقاد دارد؛

‎«برخی گروههای سیاسی به جای آنکه امریکا را برای خروج از برجام سرزنش کنند، به دولت، رییس ‌جمهور و وزیر خارجه حمله می کنند در حالی که باید از گروه مذاکره‌ کننده تجلیل شود؛ چون برجام به ضرر ایالات ‌متحده بود.»

حسن بهشتی پور هم اعتقاد دارد؛ «منتقدین برجام خوابند و مواهب برجام را نمی بینند.»

هادی حق شناس نیز چنین دیدگاهی دارد؛
اگر از این توافقنامه(برجام) به نتایج مطلوب و مورد نظر نرسید، به دلیل مخالفت عده‌ای در داخل بود که از همان ابتدا ‌ساز ناکوک زدند. بنابراین گوشت 100هزار تومانی یا رب گوجه 18000 تومانی یا بالا رفتن نرخ دلار و سایر ارزها، نتیجه مقابله با برجام بود و نه خود برجام.»

از این دست سخنان از سوی آنهایی که سینه چاک توافق هسته ای با آمریکا هستند، زیاد است و طیف موافق برجام بر روی این موضوع بسیار مانور می دهد.

روشن است که شکست برجام برای موافقان آن سنگین تمام شده است، باور آن هم سخت و دشوار است، چرا که اعضای تیم هسته ای و دولت اعتقاد راسخ داشتند آمریکا هیچگاه از برجام خارج نخواهد شد.

چنین خوش خیالی باعث شده بود تا ایران سریع تر از آنچه که در برجام گنجانده شده بود، تعهدات خود را انجام دهد. در حالی که منتقدین توصیه میکردند گام به گام و مرحله به مرحله تعهدات دو طرف اجرا شود.

زمانی که ایران تعهدات خود را کاملاً اجرا کرد نوبت به آمریکا و اروپا که رسید بازی آنها آغاز شد و تاکنون نیز هیچ یک از تعهدات غرب در برجام اجرا نشده است. آمریکا تکلیف خود را روشن کرد و از برجام خارج شد و این اروپا است که با ظاهرسازی پایبندی خود را به برجام نشان داده اما در واقع اتحادیه اروپا نیز هیچیک از وعده های خود را عملیاتی نکرده است.

بیش از 8 ماه از خروج آمریکا از توافق هسته ای میگذرد و اروپا نیز در این مدت در حال تدوین ساز و کار مالی برای ادامه برجام با ایران است و هنوز هم این ساز و کار ایجاد نشده است.

تحریم های اقتصادی جدیدی از سوی آمریکا علیه ایران وضع شد تا از فروش نفت کشورمان جلوگیری کند، اروپا نیز به بهانه های گوناگون همچون اتهام اقدام تروریستی از سوی ایران در اروپا و توانمندی موشکی، تحریم های اقتصادی دیگری را علیه ایران وضع کرد که شامل وزارت اطلاعات نیز می شود.

برجام امضا شد، از سوی ایران اجرا شد، امضای جان کری وزیر خارجه آمریکا هم تضمین آن بود، در این میان هم در ایران مخالفانی برای برجام وجود دارد و هم در امریکا مخالفان حضور دارند. این مخالفت ها آیا می تواند باعث گاهش تأثیر نتایج و دستاوردهای برجام شود؟

آمریکا 8 ماه پیش از توافق هسته ای با ایران بیرون رفت، پیش از آن نیز این کشور هیچ کدام از تعهدات خود را اجرا نکرد. این که برجام بی نتیجه و نافرجام بود مقصر آن منتقدین و مخالفین هستند؟!!!

آیا مقابله با برجام باعث وضعیت اقتصادی کنونی است؟

پس از ناکامی برجام، موافقین و دولتمردان برای توجیه عملکرد اشتباه خود در اعتماد به آمریکا، به دستاورد سازی رو آوردند. در حالی که هدف از توافق هسته ای لغو تحریم های اقتصادی بود و بس.

پس از آن که برجام هیچ دستاوردی در زمینه اقتصاددی نداشت، یکی از دستاوردهای آن برچیده شدن سایه جنگ از سر کشور اعلام شد، در حالی که هیچ جنگی ایران را تهدید نمی کرد و نمی کند.

توافق هسته ای از همان ابتدای مطرح شدن از سوی آقای روحانی و همفکرانش، برای پایان دادن به تحریم های اقتصادی بود و هیچ هدف دیگری وجود نداشت.

اکنون که سه سال از امضای آن گذشته است، اعضای تیم هسته ای می گویند هدف مذاکرات برای رسیدن به توافق هسته ای اقتصادی نبود بلکه امنیتی بود!!!

آقای رئیس جمهور هم اعتقاد دارد دستاورد بزرگ برجام منزوی کردن آمریکا و بی آبرویی این کشور به خاطر زیر پا گذاشتن یک قرارداد بین المللی است.

دولت از دستاوردهای اقتصادی به دست نیامده برجام چشم پوشی کرده است، اما تبعات بی توجهی های دولت در امور داخلی کشور به خاطر توجه بیش از اندازه به برجام که هنوز هم ادامه دارد، دامن کشور را گرفته است و این وضعیت و شرایط را نمی توان به گردن منتقدین و مخالفین برجام انداخت.
نه منطقی است و نه عقلانی که گفته می شود گرانی ها به خاطر مخالفت هایی است که منتقدین با برجام داشتند!

اجرای برجام از سوی منتقدین چگونه میتواند با شکست روبرو شود در حالی که ایران پایبند بهتعهدات خود است همچنان؛ و طرف مقابل به بدعهدی ادامه می دهد همچنان؟

اگر منتقدین و مخالفین باعث نرسیدن به توافق شده بودند، آنگاه شاید موافقین برجام می توانستند این اتهام را به منتقدین وارد کنند.

درباره وجود مواهب برجام نیز هر کسی از این موافب سراغی دارد ما را نیز خبر کند تا شاید بهره ای از آن به ما نیز برسد.

اما تجلیل از مذاکره کنندگان که آقای مطهری خواهان آن است.

جهت اطلاع آقای علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس باید گفت از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای به خوبی تجلیل شد، حتتی از آن فردی که اکنون به جرم جاسوسی در زندان است.

مراسم باشکوهی گرفته شده و صدها سکه و لوح تقدیر هم به اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای اهدا شد، آنها در طول دو سال مذاکرات با 1+5 زحنات زیادی کشیدند که باید هم تقدیر می شدند و شدند.

آمریکا نیز زیر تیغ انتقادات تند منتقدین برجام است، روزی نیست که این کشور از سوی منتقدین و مخالفین برجام مذمت نشود، البته باید دولت و تیمهسته ای هم نقد شود چرا که همانها سعی دارند بار دیگر یک قراردادی را به تصویب برسانند که میتوان عواقب بدتری از برجام داشته باشد.

پیوستن ایران به اف ای تی اف و تصویب کنوانسیون های زیر مجموعه آن مدتی است از سوی دولت پیگیری میشود.

پالرمو و سی اف تی دو کنوانسیونی است که با مسائل زیادی روبرو است و روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت به جمع بندی درباره آنها نرسید.

موافقان اف ای تی اف که از دولت و طیف سیاسی حامی آن هستند، ادعا دارند که اگر به اف ای تی اف نپیوندیم مشکلات زیاد میشود اما اگر بپیوندیم هیچ اتفاقی نمی افتد.

به واقع دولتمردان تعریف و افقی از پیوستن به اف ای تی اف ارائه نمی دهند تا بتوان بر اساس آن تصمیم گرفت.

به هر حال که وجود برجام هیچ سودی برای ایران داشت، بلکه زیانبار هم بود چرا که دولت به شدت خود را سرگرم آن کرد و از داخل غافل شد به امید آن که میوه برجام به بار می نشیند.



منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟