جزئیات سیل فراگیر در غرب و جنوب کشور


جزئیات سیل فراگیر در غرب و جنوب کشور

سیل و سیلاب دامن غرب و جنوب غربی کشور را گرفته و زمستان، زندگی مردم را مختل کرده است. زمستانی که در سراشیبی افتاده و ۴۰ روز تا پایان این فصل و آغاز سال۹۸ سال باقی مانده است. سالی که به نسبت سال۹۶ روزهای بارانی و برفی بیشتری را پشت سر گذاشت. بر اساس آمار پژوهشکده اقیلم‌شناسی میانگین بارش کشور امسال ۵/۲۳درصد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش یافته است و این افزایش بارش و باران در سیلابی شدن استان‌های کشور در هفته جاری به‌وضوح نمایان بود. در دو سه روز گذشته هر چند بارندگی‌های پیاپی هوای پایتخت را سالم کرد و شاخص کیفی هوا روی عدد۶۶ ایستاد اما در جنوب و غرب کشور وقوع سیلاب را در پی داشت و وضعیت بسیاری از شهرهای غربی و جنوبی کشور را در بحران قرار داده است.

وضعیت این استان‌ها چنان حاد شده است که رئیس‌جمهوری دستور رسیدگی داده و نماینده‌اش را به مناطق سیل‌زده اعزام کرده است. به دنبال وقوع سیل روحانی به وزیر کشور دستور داد همه امکانات لازم در سطح استان‌های سیل‌زده و مناطق همجوار برای مدیریت مشکلات ناشی از سیل، کاهش خسارات و هر گونه کمک لازم به سیل‌زدگان بسیج شوند.

حسن روحانی همچنین از وزیر کشور خواست تا ضمن تشکیل ستادی متشکل از مسئولان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط؛ روند مدیریت سیلاب‌ها و حوزه‌های آبگیر، و همچنین رسیدگی به مناطق سیل زده از نزدیک نظارت و مدیریت شود. به همین منظور و به نمایندگی از سوی رئیس جمهور، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور به همراه تعدادی از مسئولان دستگاه‌های خدماتی و امدادی حاضر در ستاد مذکور، عازم مناطق سیل زده خواهد شد.

گسترش بارش در مناطق شمالی و غربی

پیش از این سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بود که بارش‌های شدید طی هفته جاری غرب و جنوب غربی ایران را فرا می‌گیرد. همچنین احسان مرادی، کارشناس هواشناسی درباره شرایط جوی کشور گفت: آخرین پردازش‌ داده‌های هواشناسی بیانگر آغاز یا گسترش بارش در مناطق زیر طی بامداد چهارشنبه به بعد است. همه استان‌های شمال غربی، غربی، حاشیه زاگرس، حاشیه البرز و سواحل خزر به‌اضافه استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، بوشهر، فارس، خراسان شمالی، مناطق مستعد یزد و خراسان جنوبی، بلندی‌های کرمان و خراسان رضوی.

مرادی اضافه کرد: مطابق هشدارها در غرب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال بختیاری، لرستان، غرب و تا حدی جنوب اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، شمال بوشهر و شمال غرب فارس سیلاب جاری خواه‍د شد و در بلندی‌ها برف کم سابقه‌ای خواهد بارید. این کارشناس هواشناسی توضیح داد: در این مناطق احتمال آذرخش و تندبادهای شدید یا ریزش تگرگ نیز وجود دارد.

اوضاع لرستان،‌ چهارمحال و خوزستان به‌خاطر پرآب بودن سدها و بدنبال آن طغیان رودها، بحرانی‌تر خواهد بود. در استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و همچنین در بیشتر مناطق زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، غرب گیلان و گلستان هم آبگرفتگی گسترده خواهیم داشت. از بعدازظهر چهارشنبه بارش در نیمه غربی کاهش پیدا می‌کند اما در استان‌های شمالی، شمال شرقی و شرقی به‌اضافه جنوب سیستان‌وبلوچستان تداوم خواهد داشت.این وضعیت آب‌وهوایی درحالی است که بارش برف و باران در اکثر محورهای مواصلاتی کشور آغاز شده است.

روز گذشته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف و باران در اکثر محورهای کشور خبر داد.سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: امروز(۹ بهمن)شاهد بارش برف در ارتفاعات محورهای هراز و کرج - چالوس، محورهای بانه-سقز و بیجار-دیواندره در استان کردستان و محور اسالم-خلخال در استان گیلان هستیم. همچنین بارش باران نیز در اکثر محورهای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مازندران، کردستان، گیلان، فارس، سمنان و تهران مشاهده می‌شود. او ادامه داد: طبق آخرین گزارش‌های دریافتی تا این لحظه نیز مه گرفتگی همراه با کاهش دید در ارتفاعات استان‌های مازندران، خراسان شمالی، زنجان و کردستان مشاهده می‌شود.

گردوخاک در شرق وجنوب کشور

در این میان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی هم گفت: امروز(۱۰بهمن) وزش باد شدید در مناطق شرقی و جنوبی کشور باعث خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا می‌شود. همچنین با افزایش سرعت باد روی کشور عراق شرایط برای وقوع گرد و خاک در نوار غربی کشور مهیاست. احد وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی امروز(۱۰بهمن) سامانه بارشی به جز جنوب شرق در اغلب مناطق کشور فعال است و از اواسط روز به‌تدریج فعالیت سامانه در نیمه غربی و مرکز کشور کاسته می‌شود.

او در ادامه گفت: چهارشنبه بارش در بخش‌هایی از شرق و شمال شرق کشور ادامه می‌یابد. پنجشنبه و جمعه (۱۱ و ۱۲ بهمن ماه) برای اغلب مناطق کشور آسمانی صاف پیش‌بینی می‌شود. وظیفه درباره وضعیت جوی پایتخت طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران امروز و فردا (۱۰ و ۱۱ بهمن ماه) صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین دمای تهران فردا به ۱۲ و شش درجه سانتیگراد می‌رسد. بیشترین و کمترین دمای پس فردا نیز ۱۳ و شش درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

خطر رانش زمین در محور کرج-چالوس

از سوی دیگر رئیس پلیس راه استان البرز هم درباره شرایط جوی و وضعیت راه‌های کرج-چالوس توضیح داد: بارش برف سبب لغزندگی و کندی حرکت خودروها در جاده کرج - چالوس شده است. سرهنگ رضا گودرزی افزود: بارش برف از محدوده آستارا تا کندوان در جاده کرج - چالوس را در برگرفته و داشتن زنجیر چرخ در این محور الزامی است. او اضافه کرد: بارش‌ها در جاده کرج - چالوس، خطر سقوط سنگ و رانش زمین در این محور را افزایش داده و رانندگان نباید در محدوده‌هایی که احتمال ریزش وجود دارد، توقف کنند.

رئیس پلیس راه استان البرز با بیان این که ازابتدای فصل پاییز تاکنون ۱۳فقره ریزش سنگ و بهمن درجاده کرج -چالوس رخ داده است افزود: احتمال سقوط سنگ در محدوده امام چشمه تا کندوان در جاده کرج - چالوس بیشتر از سایر نقاط این جاده است که از رانندگان تقاضا می‌شود در این محدوده توقف نکنند. او از رانندگان به ویژه در آزادراه‌ها خواست ضمن کنترل سرعت و رعایت قوانین، در صورت وقوع هرگونه حادثه در مواقع بارندگی و مه آلود بودن هوا، چراغ‌های بزرگ خودروهای خود را روشن نگه دارند.

arma​ndaily.‎​ir

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟