فرمانده ارتش آمریکا با توقف حمایت از ائتلاف سعودی مخالفت کرد


فرمانده ارتش آمریکا با توقف حمایت از ائتلاف سعودی مخالفت کرد

نیویورک- ایرنا- فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا گفت: توقف حمایت از سعودی و امارات در جنگ یمن، برداشتن اهرم های اثرگذاری آمریکا خواهد بود که منافع ما را در منطقه به خطر می اندازد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جوزف ووتل روز سه شنبه با حضور در کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا درباره عملیات نظامی این کشور در سوریه و افغانستان گزارش ارائه داد.
وی در پاسخ به سوالی درباره یمن، خواستار تداوم حمایت از ائتلاف ضد یمنی به سرکردگی سعودی ها شد و آن را ابزاری برای نفوذ آمریکا در منطقه دانست.
فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا افزود عربستان سعودی در مورد حضور سازمان مورد حمایت ایران در سراسر مرز جنوبی خود نگران است.
حمایت ووتل در حالی انجام می شود که اعتراض عمومی نسبت به بحران انسانی یمن و تلاش های مکرر اعضای کنگره برای متوقف ساختن حمایت ایالات متحده از ائتلاف سعودی ادامه دارد.

**عراق
فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا درباره اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر استفاده از پایگاه های نظامی عراق برای رصد فعالیت های ایران و واکنش رئیس جمهوری عراق هم گفت: دولت عراق از نگرانی های ما درباره ایران و رفتارهای بی ثبات کننده آن در سراسر خاورمیانه آگاهی دارد.
ووتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا افزود: تمرکز ما در عراق بر مبارزه با داعش است و این را دولت عراق به خوبی می داند.

**ایران
درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر استراتژی دفاعی این کشور در خاورمیانه هم گفت: نمی دانم خروج از برجام بر رفتار منطقه ای ما تاثیر مشخصی داشته باشد. توافق هسته ای ایران یک استراتژی سیاسی است و باید طرف های برجام درباره آن اظهار نظر کنند.
وی افزود: ایران به نفوذ منطقه ای، توسعه موشک های بالستیک، نفوذ در یمن، سوریه، عراق و خیلی جاهای دیگر ادامه داده است. آنها تلاش دارند تا منطقه را در کنترل خود در آورند.
فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا با ادامه اتهام زنی به ایران اظهار کرد: ایران همچنان تهدید منطقه است و وظیفه ما هم این است که مشخص کنیم چگونه باید به این تهدیدات پاسخ داده شود.
ووتل مدعی شد: مسئولیت من گردآوری کمپین نظامی علیه ایران است. ما کارهای مختلفی باید انجام دهیم. ما باید امنیت شرکایمان را تضمین کنیم، باید ایران را در مناطقی که می کوشند تا نفوذ بدخواهانه خود را گسترش دهند با مشکل مواجه سازیم، باید مهیا باشیم تا آنها را متوقف کنیم، باید آماده باشیم و به فعالیت های آنها در منطقه پاسخ دهیم.
وی افشا کرد: برنامه ما مقابله با اینها است، سعی می کنم در یک برنامه جامع به تهدیدات ایران بپردازم.

**چین و روسیه
ووتل با تاکید بر اینکه استراتژی اصلی کشورش مواجهه با قدرت های بزرگ همچون روسیه و چین است، گفت: از این رو ما باید ظرفیت های خود را در منطقه حفظ کنیم.
فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا درباره نفوذ روسیه در عراق و سوریه هم اظهار کرد: روسیه در حال حاضر نفوذ محدودی در عراق دارد. وظیفه ما در عراق به گونه ای است که برای این دولت اعتماد آور باشد.
ووتل اظهار کرد: روسیه منافع طولانی مدتی را در سوریه دارد که یکی از آنها دسترسی به آب های گرم از طریق خاورمیانه است.

**افغانستان
این مقام ارشد پنتاگون درباره افغانستان هم گفت: اغلب اقدامات آمریکا در افغانستان ناشی از عملیات های پاکستان در این منطقه است، پاکستان اقدامات خاصی را علیه پناهگاه های امن (سازمان های افراطی خشن) در داخل مرز خود انجام نداده است.
ووتل افزود: دولت افغانستان به طور کامل از صلح با طالبان و تلاش های ایالات متحده حمایت می کند، اما در نهایت ما باید به بحث و گفت وگو بین طالبان و دولت افغانستان بپردازیم؛ تنها آنها قادر خواهند بود تا مسائل کلیدی اختلافات خود را حل کنند.
وی در عین حال، نقش پاکستان در حرکت افغانستان به سوی صلح را «مفید و سازنده تر» توصیف و به این دلیل از اسلام آباد قدردانی کرد.
اروپام**1429


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟