روستاییان شیروان از دستاوردهای نظام در بخش آب شرب می گویند


روستاییان شیروان از دستاوردهای نظام در بخش آب شرب می گویند

بجنورد- ایرنا- روستاییان شیروان در خراسان شمالی از اینکه در چهار دهه انقلاب از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند، قدردان نظام بوده و می گویند مردم دیگر ناچار نیستند با چهارپایان برای تامین آب، مسافت طولانی را طی کنند.

به گزارش ایرنا به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون 133 روستا از 154 روستای این شهرستان در سه بخش مرکزی، سرحد و قوشخانه تحت پوشش امور آبفای روستایی است، این موضوع به لحاظ اهمیت جایگاهی بی‌بدیل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی نقش دارد که استقرار جمعیت روستایی در مناطق محل سکونت آنها بسیار حائز اهمیت است.
یکی از ساکنان روستای قولانلو از توابع بخش سرحد در خصوص وضعیت آبرسانی به روستاهای این شهرستان قبل از انقلاب می گوید: آن زمان این روستا فاقد آبرسانی بود و مردم برای تامین آن بشدت در زحمت بودند.
قربان پیرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اهالی برای استفاده و تامین آب به روستاهای دیگر و استفاده از چشمه ها روی می آورند که این امر تامین آب را در فصل زمستان با وجود کولاک برف و سختی راه چندین برابر مشکل کرده بود.
وی گفت: در چند سال اخیر با راه اندازی خط انتقال آب چشمه «چلکانی» که می توان از آن به عنوان یکی از باکیفیت ترین آب های آشامیدنی ایران نام برد ، روستاهای این بخش از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.
یکی از ساکنان روستای خانلق در بخش مرکزی این شهرستان افزود: ساخته نشدن مخزن ذخیره و دیگر تاسیسات استاندارد در روستا، باعث قطعی های مکرر آب و ورود آلودگی به داخل آن و غیره می شد.
حبیب افشان با بیان اینکه مردم از آب سالم و بهداشتی برخوردار نبودند تصریح کرد: عدم سالم سازی و بهداشتی کردن آب شرب باعث شیوع بیماریهای مسری مانند وبا، اسهال خونی در کودکان و نوزادان و دیگر بیماری ها در کودکان و بزرگسالان می شد که هزینه های درمانی بسیاری را متحمل می شدند.
وی گفت: در حال حاضر بیش از 95 درصد روستاهای این بخش از شهرستان از نعمت آب بهره مند هستند که تمام این فعالیت ها بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران انجام شده است.
یکی از ساکنان روستای حلواچشمه از توابع بخش قوشخانه گفت: قبل انقلاب تمام روستاهای این بخش فاقد آب شرب بود.
سوگل فضلی افزود با شناسایی منابع آبی سرشار در روستای سرانی(یکی از روستاهای مرزی قوشخانه) و بهره برداری از آن در چند سال اخیر با انتقال این منبع در قالب سه فاز به روستاهای همجوار درگیر با بحران آبی کمک بزرگی شد.
رییس آب و فاضلاب روستایی شیروان گفت: در چهل سال انقلاب 133 روستای این شهرستان با 57 هزار و 567 نفر جمعیت تحت پوشش آبفای روستایی قرار گرفتند که شامل 20 هزار و 700 فقره انشعاب آب است.
حسین جوان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل انقلاب فقط 20 روستا در سطح این شهرستان از نعمت آب برخوردار بودند و آبرسانی در داخل خانه ها انجام نشده بلکه در 20 روستا، هر روستا یک شیر برداشت آب آن هم به صورت موقت بوده که به دلیل عدم امکانات و تجهیزات آب آن به صورت 100 درصد بهداشتی و سالم نبود.
وی شاخص بهره مندی آب روستایی در این شهرستان در سال 57 را، 8 درصد و هم اکنون 72 درصد عنوان کرد و گفت: با طرح های آب روستایی که در چهل سال انقلاب انجام شده است در سال جاری از 133 روستای تحت پوشش این شهرستان، 13 روستا با تانکرآبرسانی می شود.
جوان اجرای استاندارد تاسیسات آب و فاضلاب در روستاها مطابق استانداردها و نصب انشعاب آب در تمامی خانه ها،سالم سازی و بهداشتی نمودن آب شرب از طریق نمونه برداری مستمر از منابع آبی و شبکه های آب و انجام آزمایشات مطابق استانداردهای مربوطه و اجرای مجتمع های آبرسانی برای مدیریت و بهره برداری بهتر و کاهش هزینه ها در سطح شهرستان را از دستاوردهای چهل ساله حوزه آب روستایی ذکر کرد.
رییس اداره آب و فاضلاب روستایی شیروان گفت: همچنین برای برخورداری اهالی روستا از آب شرب سالم برای اجرای 935 کیلومتر شبکه و خط انتقال آب شرب و 18 هزار و 652 متر مکعب مخزن ذخیره آب شرب احداث شد و از سویی با احداث تصفیه خانه آب تکمران اهالی آن منطقه از آب شرب برخوردار شدند.
جوان افزود: استفاده از تانکر سیار به صورت مداوم و شبانه روز برای آبرسانی به روستاهایی که به علت خشکسالی دارای تنش آبی شده اند و اجرای شبکه جمع آوری بهداشتی فاضلاب و احداث تصفیه خانه در روستای اسلام آباد (کارخانه قند) شهرستان با داشتن 405 فقره انشعاب فاضلاب در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به کاهش بارندگی و خشکسالی های چند ساله اخیر در این شهرستان گفت: امسال آبرسانی 13 روستای شهرستان با 6 هزار و 343 نفر جمعیت توسط تانکر سیار صورت گرفت که 974 سرویس با مجموع کل حجم 9 هزار و 740 متر مکعب آبرسانی سیار شد.
هم اکنون این شهرستان دارای 92 منبع تامین آب شامل 48 حلقه چاه آب، 37 دهنه چشمه، یک سد، یک رشته قنات و 5 منبع تامین آب از شهر است.
شهرستان شیروان دارای 155 باب مخزن آب با حجم 18 هزار و 652 متر مکعب است.
7186/ 6042




مرگ «گل‌ بس» ضرورت ایجاد گرمخانه در شیراز را عیان کرد