تاکنون 5 زن از حزب دموکرات نامزدی خود را برای انتخابات 2020 امریکا اعلام کرده‌اند


 تاکنون 5 زن از حزب دموکرات نامزدی خود را برای انتخابات 2020 امریکا اعلام کرده‌اند

با اعلام نامزدی «ایمی کلوباچر» و رسیدن شمار نامزد‌های زن حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، چشم‌انداز این حزب زنانه‌تر از هر زمانی در تاریخ آن دیده می‌شود و این سؤال را در ذهن هر مخاطبی ایجاد می‌کند که: آیا در فضای سیاسی مردانه امریکا، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را باید انتخاباتی زنانه دانست؟

از روزی که دونالد ترامپ نامزدی خود را برای انتخابات ۲۰۱۶ اعلام کرد، تاکنون همواره زنان جبهه‌ای قوی علیه او تشکیل داده‌اند که در این بین زنان دموکرات پرچم چنین مبارزه‌ای را با قدرت تمام در دست گرفته‌اند. اکنون در شروع رقابت‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ امریکا و در حالی که اعضای برجسته احزاب حداقل تا تابستان آینده فرصت دارند، نامزدی خود را اعلام کنند، ۵ زن از حزب دموکرات نامزدی خود را به‌طور رسمی برای این انتخابات اعلام کرده‌اند؛ جدیدترین آنها «ایمی کلوباچر»، سناتور مینه‌سوتا است.

به گزارش سایت خبری «وکس»، «کلوباچر» در حالی نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کرده که پیش از او «کاملا هریس»، «االیزابت وارن»، «کرستن گلیبرند» و «تولسی گابارد»، خبر از ورود خود به انتخابات داده‌بودند. با این حال در بین این زنان شانس «الیزابت وارن»، سناتور ایالت ماساچوست بیش از دیگران است. او که دو روز پیش به‌طور رسمی کمپین‌های انتخاباتی خود را آغاز کرد، در سخنرانی در کمپین خود، وعده داد، مشکل تبعیض اقتصادی را در امریکا حل خواهد کرد. او با اشاره به سیاست‌های دونالد ترامپ اعلام کرد، آنچه باعث شده شکاف طبقاتی در امریکا بروز کند، مشکلات ساختاری است که در خدمت ثروتمندان است.

علاقه‌مندی قابل توجه زنان دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ در حالی است که تاکنون فقط دو مرد برای شرکت در این انتخابات ابراز علاقه کرده‌اند. از همین رو بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند از هم‌اکنون باید سال ۲۰۲۰ را سال زنان در امریکا دانست. به عقیده آنان حضور بالای زنان در انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا در پائیزی که گذشت و همچنین علاقه آنان به حضور در انتخابات ۲۰۲۰ مدیون هیلاری کلینتون است که همچون یک سد شکن در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا ظاهر شد و نشان داد در دنیای مردانه سیاست امریکا، زنان نیز حرف های زیادی برای گفتن دارند. و البته زنان امریکایی به نوعی مدیون دونالد ترامپ هم هستند. زیرا او بود که آتش خشم زنان را تند کرد و یک زن خشمگین توان رویارویی با هر فردی ولو دونالد ترامپ را که هنوز خاطره مناظره‌های انتخاباتی او با زنان هم حزبی‌اش و هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ در اذهان است، دارد.

با این حال باید صبر کرد و دید در ماه‌های آینده چه مردانی از حزب دموکرات وارد گردونه انتخابات ۲۰۲۰ می‌شوند. در نظرسنجی هفته پیش شبکه خبری سی‌ان‌ان ۹۰ درصد دموکرات‌ها پیش‌بینی کرده بودند که جو بایدن، معاون اول باراک اوباما، رئیس جمهوری قبلی امریکا و برنی سندرز، سناتور ورمونت، بیشترین شانس را برای رسیدن به مرحله نهایی انتخابات ۲۰۲۰ دارند. اما از سویی تجربه انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ نشان می‌دهد، رأی دهندگان زن که در این انتخابات شمار آنها رکورد شکن بود، علاقه دارند به نامزدهای زن رأی دهند.

لاله مهرزاد

iran-newspap​er.‎​com

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

محفوظی: بعد از بهار، تابستان می‌آید