افزایش 12 هزار و 800 میلیارد تومانی حجم تسهیلات اشتغالی روستایی


افزایش 12 هزار و 800 میلیارد تومانی حجم تسهیلات اشتغالی روستایی

دولت به دنبال طرح های اشتغالزایی روستایی خود منابع اختصاص یافته به برنامه ملی اشتغال روستایی را افزایش داده است تا جایی که 750 میلیون دلار اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی به ارز نیمایی تبدیل شده و با همکاری بانک های عامل پرداخت می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، یک میلیون و 914 هزار شغل در روستاها باید بر اساس برنامه ششم توسعه ایجاد شود در همین زمینه دولت در لایحه بودجه 1397 به منظور دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه حدود 17 هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت های حامل های انرژی، حدود 150 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی، حدود 60 هزار میلیارد ریال از محل قانون توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت و حدود 220 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک ها تجهیز شد. این منابع برای ارائه برنامه های اشتغال فراگیر، توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت و توسعه اشتغال حمایتی به کار گرفته شد.

در ادامه بر اساس لایحه بودجه 98 در سال آینده ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه کارآفرینی و اشتغال بودجه در نظر گرفته شده است. همچنین در راستای حمایت از طرح اشتغال فراگیر ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و به منظور طرح حمایت از اشتغال روستایی و عشایری ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سوی دولت در بودجه سال آینده اعتبار در نظر گرفته شده است. همچنین بودجه توسعه و توانمندسازی تعاونی ها نیز در لایحه حدود ۵۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

افزایش 12 هزار و 800 میلیارد تومانی حجم تسهیلات اشتغالی روستایی

این در حالی است که برای افزایش اشتغالزایی در مناطق روستایی آیین نامه توسعه و ایجاد اشتغال پایدار 22 آبان 96 از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد که بر این اساس، بیشترین سهم به کشاورزی و منابع طبیعی با ۴۵ درصد از کل منابع مالی اختصاص یافته است.

بر این اساس، قرار است از صندوق توسعه ملی منابعی به ریال تبدیل شده و با نرخ سود پایین در اختیار طرح های اشتغالزایی روستایی قرار گیرد. برنامه ملی اشتغال روستایی از سال گذشته با دریافت مجوز از رهبر معظم انقلاب با اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع چهار موسسه عامل (بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید) با هدف حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از بهمن ماه سال 96 آغاز شده است و عملیات اجرایی آن از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد.

در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از 4 موسسه عامل حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد. ۵۰ درصد از این منابع معادل ریالی ۷۵۰ میلیون دلار (۳ هزار میلیارد تومان) تا آبان ماه سال جاری به چهار موسسه عامل مجری طرح اشتغال روستایی یعنی بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست بانک اختصاص یافته بود و از هفته سوم دی ماه منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایری بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان به استان ها واریز شد.

حالا در ادامه طرح اشتغالزایی روستایی وزیر کار از اضافه شدن حدود ۱۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به حجم تسهیلات اشتغالی خبر داده و گفته است: «این رقم معادل ۷۵۰ میلیون دلار اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی است که به ارز نیمایی تبدیل شده و با همکاری بانک های عامل پرداخت می شود.»

افزایش 12 هزار و 800 میلیارد تومانی حجم تسهیلات اشتغالی روستایی

تسنیم به نقل از «محمدشریعتمداری» نوشته است: «طی سال جاری با اجرای طرح های اشتغال 609 هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده است که این رقم بیش از پیش افزایش یابد.»

این در حالی است که چندی پیش سرپرست دفتر توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اوایل دی ماه سال جاری از ابلاغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان منابع اشتغال پایدار روستایی به صندوق توسعه ملی خبر داده و گفته بود: «منابع اشتغال پایدار روستایی و عشایری قبلا ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به تحولات ارزی به ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تبدیل شد و در اختیار استان‌ها قرار می گیرد. منابع جدیدی در فعالیت های سطح استان اضافه می شوند یعنی علاوه بر ۱۲ هزار میلیارد و تومان، سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای نهادهای حمایتی در نظر گرفته شده و به استان ها ابلاغ می شود

«علاءالدین ازوجی» گفته بود: «براساس بررسی که در سطح ۳۱ استان کشور انجام داده ایم، برخی استان‌ها از بعد بررسی و کیفی طرح های اشتغال پایدار روستایی و عشایری نسبت به سایر استان ها بهتر عمل کرده‌اند. در برخی استان ها از مجموع طرح‌هایی که در سامانه کارا ثبت شد، ۵۰ درصد رد و در برخی استان‌ها ۹۰ درصد پذیرش شده است که نشان می دهد استان دوم برای انتخاب طرح‌های باکیفیت تر نداشته است. بخشی از این منابع به طرح هایی که بررسی، منعقد و سایر پرداخت می شود و بخشی به طرح های نهادهای حمایتی به مبلغ سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اختصاص می یابد. همچنین مابقی آن بخشی برای طرح های جدید و بخشی برای طرح هایی که ۳۰ درصد اجازه افزایش قیمت را دارند پرداخت می شود.»

افزایش 12 هزار و 800 میلیارد تومانی حجم تسهیلات اشتغالی روستایی

وی گفته است: «در طرح‌های نهادهای حمایتی به استان‌ها اختیار داده نشده است که یکی از اصرارهای ما دادن اختیار به استان ها بود و در این صورت استان‌ها استقبال کرده و در جامعه آماری آنها کمک می شد اما اکنون استان‌ها در خصوص نهادهای حمایتی اختیار ندارند و این حق را کمیته امداد از استان ها سلب کرد. وقتی که این طرح قانون می شد هیچکدام از کمیسیون ها راضی به اعطای سهمیه مشخص برای نهادهای حمایتی نبودند اما در عین حال قانون و به استان ها ابلاع شد و مجدد نهادهای بهزیستی و بنیاد شهید هم به طرح افزوده و فرایند از مهرماه آغاز شد. به همان اندازه که برای طرح ها ۵۰ درصد پرداخت شده برای طرح های حمایتی نیز هفت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طی دو سه هفته آینده در مرحله سوم و چهارم ابلاغ می شود و مرحله پنجم تا قبل از دهه فجر ابلاغ می شود.»

یادآور می شود: دولت تاکنون 68 هزار و 308 اشتغال جدید در قالب طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری در این مناطق ایجاد کرده است./

پایان پیام/50

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(تصاویر) عکس میثم نیلی، برادر داماد رئیسی در ستاد انتخابات