عقاب طلایی و هوبره گونه‌های درخطر انقراض شهرستان خلیل‌آباد / ارسال 11 نمونه و لاشه جانوران مختلف خلیل‌آباد به بانک ژن استان


عقاب طلایی و هوبره گونه‌های درخطر انقراض شهرستان خلیل‌آباد / ارسال 11 نمونه و لاشه جانوران مختلف خلیل‌آباد به بانک ژن استان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلیل‌آباد با بیان اینکه 11 نمونه و لاشه جانوران مختلف این شهرستان برای نگهداری در بانک ‍ ژن مرکز استان ارسال‌شده است، گفت: عقاب طلایی و هوبره ازجمله گونه‌های درخطر انقراض هستند که این شهرستان زیست‌گاه آن‌ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید شفیعیان در گفت‌وگو با یار خراسانی، اظهار داشت: 11 نمونه و لاشه جانوران مختلف این شهرستان برای نگهداری در بانک ‍ ژن مرکز استان ارسال‌شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان خلیل‌آباد وسعت کمی دارد اما باوجود آب‌وهوای متنوع و وضعیت توپوگرافی موجود در آن به جهت زیستی و ژنتیکی دارای تنوع بسیار زیادی است، خاطرنشان کرد: این تنوع زیستی در خلیل‌آباد موجب شده که یک ظرفیت تحقیقاتی برای محققان و دانشجویان حوزه زیستی فراهم شود به‌نوعی می‌توان گفت این شهرستان یک "خراسان خلاصه‌شده " به شمار می‌رود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلیل‌آباد تصریح کرد: وجود ارتفاعات در شمال و کویر و دشت در قسمت جنوبی شهرستان خلیل‌آباد موجب شده این شهرستان از تنوع پوشش گیاهی و توزیع جانوری متنوعی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: از چهار سال قبل باهدف تذکر و پاسداشت ارزش‌های تنوع ژنتیکی و زیستی روز 15 فروردین در تقویم کشور به‌عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ثبت‌شده است.

شفیعیان افزود: از میلیون‌ها نمونه زیستی که در اقلیم‌های متفاوت اعم از گیاهی، جانوری و میکروارگانیسم‌ها به‌عنوان ذخایر زیستی وجود دارند هرکدام می‌توانند نقش بزرگ و تأثیرگذاری در عرصه غذا، دارو، افزایش رفاه و به‌ویژه رونق تولید و اقتصاد برای کشور ایفا نمایند هرچند تا به امروز تنها بخشی از این ارزش‌ها توسط دانشمندان کشف و مشخص‌شده‌اند.

وی در این رابطه به تلاش‌های این اداره در راستای حفاظت از این ذخایر در شهرستان اشاره کرد و گفت: در این راستا هزاران ساعت گشت و کنترل و پایش مستمر یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در عرصه‌های طبیعی به جهت حفظ این ذخایر صورت می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلیل‌آباد در همین خصوص عنوان کرد: طی سال گذشته 11 نمونه و لاشه تلف‌شده به سبب بیماری یا تصادفات جاده‌ای و ... از پستانداران، پرندگان و خزندگان مختلف شهرستان ازجمله گربه، خرگوش و بره میش وحشی، کبک، جغد شاخ‌دار و کفچه‌مار و... پس از بررسی و ثبت‌های اولیه جهت نگهداری در بانک ژن استان و تاکسیدرمی به مرکز استان ارسال‌شده است.

شفیعیان از مردم خلیل‌آباد نیز خواست در راه پاسداری از این مواهب و ذخایر خدادادی از تعرض فرصت‌طلبان و طمع‌کاران متخلف این اداره را حمایت کنند.

وی از عقاب طلایی و هوبره که زیست‌گاه آن‌ها در این شهرستان هستند به‌عنوان گونه‌های درخطر انقراض نام برد و خاطرنشان کرد: قوچ و میش وحشی، پلنگ، فلامینگو، حواصیل‌ها، بوتیمار کوچک و کلیه پرندگان شکاری ازجمله پرندگان حمایت‌شده و حفاظت‌شده به شمار می‌روند که در خلیل‌آباد به‌صورت دائم یا مهاجر یافت می‌شوند.

انتهای پیام/



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | بقایای هواپیمای اوکراینی سقوط کرده در شهریار