سری دوم «نون.خ» ساخته می شود


سری دوم «نون.خ» ساخته می شود

تهران - ایرنا - کارگردان سریال نوروزی «نون.خ» از ساخت سری دوم این مجموعه با حضور بازیگران ُکرد زبان خبر داد و گفت: باز هم در سری جدید از بازیگران شناخته نشده ُکرد استفاده می کنم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نشست خبری سریال «نون.خ» عصر شنبه با حضور‌ «سعید آقاخانی» کارگردان، «مهدی فرجی» تهیه کننده، «امیر وفایی» نویسنده، «علی صادقی»، «نعیمه نظام دوست»، «فریده سپاه منصور»، «ندا قاسمی»، «شیدا یوسفی»، «هدیه بازوند» و «سیروس میمنت» در اداره کل‌ روابط عمومی‌صدا و‌سیما برگزار شد.
« سعید آقاخانی» در این نشست با اشاره به جزئیات این مجموعه ، گفت: ساخت «نون.خ» کار بسیار سختی بود چراکه پشتوانه و حمایت می خواست.
وی درپاسخ به افرادی که اعلام کردند که چرا ُکردستان نرفتید؟ گفت: ما پیش تولید 10 روز به کردستان رفتیم هرچند شرایط سخت بود اگر بیشتر می ماندیم با دومتر برف رو به رو می شدیم نمی توانستیم یک گروه بزرگ را به کردستان ببریم.
آقاخانی در ادامه اظهار داشت: ما با شخصیت های قومی و‌ لهجه و ‌زبان شوخی نکردیم و ‌قصد نداشتیم که این کار را انجام دهیم و چراکه طنز موقعیت برایمان مهم بود.

** باز هم از بازیگران ُکرد شناخته نشده استفاده می کنم
این کارگردان ادامه داد: من قصد دارم برای سری دوم این کار دوباره بازیگران غیر مشهور و ُکرد استفاده کنم.
به گفته وی ما در این پروژه 200 بازیگران ُکرد انتخاب کردیم و فقط 45 بازیگر برای تمرین انتخاب شد و من از بازی تک به تک آنها راضی هستم.

** تیغ ُبرنده سانسور به ما اصابت نکرد
کارگردان نون.خ با اشاره به اینکه تهران دیگر یک لوکیشن و موضوع لو رفته است ،گفت: تهران از نظر معماری و لوکیشن ها دیگر جذابیتی ندارد و خیلی به این شهر پرداخته شده است، خیلی سخت است که در این شهر کار خوب ساخت، من پیش از این‌هم سعی کردم در مشهد کار بسازم و امروز هم نون. خ در کردستان فضا سازی بهتری به من داد.

** «نون.خ» پربیننده ترین سریال نوروزی

تهیه کننده سریال « نون.خ» درادامه این نشست با اشاره به اعلام نظرسنجی مردمی درباره مجموعه ها و برنامه های نوروزی ، گفت: براساس اعلام صدا و سیما ، سریال « نون.خ» به عنوان پربیننده ترین سریال در ایام نوروز عنوان شده است.
مهدی فرجی گفت: با توجه به تولید همزمان چند سریال برای ایام نوروز دست ما حسابی بسته شده بود لذا مجبور به انتخاب محدود بازیگران بودیم.
وی یادآورشد: کار تولید «نون.خ» از آذر ماه 97 آغاز شد و در پشت صحنه کار عوامل و‌ مخصوصا سعید آقاخانی زحمت فراوانی را برعهد داشت چراکه در برخی موارد مجبور بود در راه های صعب العبور تصویر برداری کند و این کار شرایط تولید و ادامه آن را سخت تر می کرد.

** ابراز همدردی با سیل زدگان کشور
تهیه کننده « نون.خ» با اشاره به وقوع سیل در مناطقی از کشور و ابراز همدردی با آسیب دیدگان آن به ویژه خانواده های داغدار ،گفت: زمانی که سریال پخش می شد متاسفانه شاهد وقوع سیل و عزادار شدن هموطنانمان بودیم ولی تمامی تلاش خود را بکار بستیم تا بتوانیم در ان مقطع حساس و دردناک ،خنده به روی لب مردم ایران بیاوریم.

** اقوام ایرانی و فرهنگ آنها با زبان هنر معرفی شود
وی با اشاره به اینکه سیما یک روز قومیت مازندرانی در پایتخت و امروز نون.خ از فرهنگ ُکرد ، ابراز امیدواری کرد: در آینده شاهد کارهای مختلف از تمام اقوام ایرانی و فرهنگ آنها در جهت معرفی و تبیین هرچه بیشتر آنها باشیم.
فرجی با اشاره به ابنکه آقاخانی اهل گفت و گو نیست اما بسیار متواضع است ، گفت: در طول پخش خیلی از دوستان گله داشتند که چرا کارگردان بارسانه ها مصاحبه ندارد؟ گفتم دلیلش این است که او با کارهایش با مخاطبان صحبت می کند.
تهیه کننده سریال نون. خ نیز اظهار کرد: مدیران پخش خیلی مهربان با تیم ما برخورد کرد و سانسور نداشتیم و مدیر صدا و سیما سنندج نیز خیلی با ما همراه بود.

** تولید سریال با دو متر برف
وی درباره لوکیشن های مختلف این سریال گفت: شرایط فیلمبرادی ما در فصل زمستان کلید خورد، چهل و پنج روز ابتدای کار در لوکیشن های بیرونی تصویر برداری شد حتی گاها تولید و ادامه فیلمبرداری در جاهای با ارتفاع دومتر برف تصویر برداری می شد.
به گفته وی یک گروه تصویربرداری برای ثبت تیتراژ کار به کردستان رفت.
سیروس میمنت بازیگر ُکرد این مجموعه نیز ،گفت: این سریال در میان افراد ُکرد بازخورد خوبی داشت. در این میان خانمی ُکرد که در تهران زندگی می کرد ،گفت همیشه مردم درباره ُکردها طرز فکر کلیشه ای داشتند اما شما کاملا نشان دادید که واقعیت فرهنگ مردم ُکرد چیست.
او افزود :مصطفی تنابنده به کردستان رفت و تک به تک بازیگران ُکرد را انتخاب کرد و تصویر های خوبی از کردستان گرفت.
وی‌ درباره با تاثیری که این سریال به روی گردشگری و توریسم خطه کردستان گذاشت ،گفت: من سنندجی هستم و‌ تاکنون به این فکر نکردم که در نون.خ فرهنگ های دیگر را بگنجانم یکی از دغدغه های من پرداختن به حیطه کردشگری کردستان بود و تمام تلاشمان را در این باره کردم.

** زنده یاد خشایار الوند چند قسمت این پروژه نوشت
فرجی در ادامه سخنان خود همچنین با اشاره به اینکه چندین قسمت از داستانی که قرار بود که برای شبکه یک در ایام نوروز ساخته شود نوشته نویسنده دیگری بود ،گفت: چندین قسمت از کار را خشایار الوند نوشته بود ولی آقاخانی پس از خواندن و بررسی فیلمنامه گفت که بهتر است کاری نوشته شود که درباره فرهنگ و قومیت ُکرد باشد و امیر وفایی نگارش کار را برعهده گرفت.

** اصلا با لهجه و زبان شوخی نداشتیم
نویسنده نون.خ هم با تاکید براین نکته که ما در این کار اصلا با لهجه و زبان شوخی نداشتیم ، اظهار داشت: من ُکرد نیستم و دوست نداشتم که بخواهم با لهجه و زبان قومیتی شوخی کنم تا خنده به روی لب هموطنانم بیاورم.
امیر وفایی گفت: اصلاحات زیادی روی فیلمنامه این کار توسط آقاخانی انجام شد و باید در نظر داشت که نوشتن کمدی رئال بسیار کار سختی است.

** نقش های لهجه بیار به من می دهند
بازیگر نقش سیروس نیز عنوان کرد: همیشه نقش هایی که به من داده می شود نقش های لج در بیار است و من هم سعی ام را کردم که زیاد لج در بیاورم، امیدوارم موفق بوده باشم.
علی صادقی یادآورشد: کار با آقاخانی را بسیار دوست دارم و در کارهای بعدی هم اگر عمری باقی بماند همراهش خواهم بود.

** پرداختن به حرمت سبیل در میان ُکردها پیشنهاد کارگردان بود
وفایی با اشاره به اینکه آقاخانی پیشنهاد داد که قضیه سبیل و‌حرمتش در بین کرد ها پرداخته شود گفت: کارگردان چون اطلاعات زیادی درباره فرهنگ ُکردها داشت این پیشنهاد را به من داد و هم با کمک از اطلاعات او شروع به نگارش در این باره کردم، ما بیشتر می خواستیم حرمت ها را در میان ُکردها نشان بدهیم که چقدر به هم با یک تا مو اعتماد می کنند و بیننده دید که سیروس هم تار موی سبیل گذاشت اما فردی برایش در تهران تره هم خرد نکرد.
قاسمی که بازیگر‌ نقش دختر نورالدین خانزاده را به عهده داشت هم عنوان کرد: کار با آقاخانی کار بسیار سختی است او ‌کارگردان بسیار حساس است و گاهی بارها مجبوری می شوی یک سکانس را تمرین کنی و من از این موقعیت خوشحال هستم.
وی درباره سکانس هیجان انگیز دستی کشیدن وسط جاده گفت: خیلی دوست داشتم خودم حرکت بدلکاری را انجام بدهم اما کارگردان معتقد بود این حرکت را بدلکار کلید بزند.
فراهنگ ** 9210 ** 1355


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژنرال‌های آمریکایی که مخالف بمباران هسته‌ای ژاپن بودند