حضرت معصومه (س) بهترین الگوی خواهری هستند/استقبال رهبر معظم انقلاب از غزلم خاطره ساز شد


حضرت معصومه (س) بهترین الگوی خواهری هستند/استقبال رهبر معظم انقلاب از غزلم خاطره ساز شد

فاطمه افشاریان گفت: من در سال 95  در حضور رهبر غزلی خواندم که رهبر معظم انقلاب بسیار از آن استقبال کردند.

حضرت معصومه (س) بهترین الگوی خواهری هستند/استقبال رهبر معظم انقلاب از غزلم خاطره ساز شدبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز ولادت حضرت معصومه (س) از زیباترین روزها است. به بهانه این روز به سراغ یکی از دختران شاعر سرزمینمان، فاطمه افشاریان رفته ایم تا گفت و گویی با او داشته باشیم.

خانم افشاریان از پیشرفت خود در حوزه شعر برای ما بگویید

فعالیت من در حوزه شعر از دوره نوجوانی و در ابتدا با نوشتن مقاله، متون ادبی و نمایشنامه برای نشریه های مختلف آغاز شد. وقتی که مطالعه من در حوزه شعر بیشتر شد، دیوان ها و آثار شاعران مختلف را خواندم و تصمیم گرفتم در این حوزه قلم بزنم. اشعار نخست من مانند سایر شاعران اشتباهاتی داشت ولی با گذشت زمان و با مشورت اساتید، مشکل شعر حل شد و به شکل یک شعر سالم درآمد.

خانواده من رکن اصلی پیشرفت من در حوزه شعر بود. مادر من نویسنده و پژوهشگر است و در نشریات و مجلات مختلف یادداشت می نوشتند. در حوزه علوم انسانی و اسلامی نیز پژوهش می کردند. پدرم مداح اهل بیت هستند و در حوزه شعر آیینی کار می کردند و اشعار آیینی را برای ما در خانه می خواندند و آن اشعار با نوای ایشان در ذهن من ثبت شده است. همین سبب علاقه بیشتر من به شعر و ادبیات می شد. در همان دوران درباره دیدار شاعران با مقام معظم رهبری اطلاعات به دست آوردم و متوجه شدم که اگر شعر پرقوت و خوبی داشته باشیم به این دیدار دعوت می شویم و این خود یکی از انگیزه های من شد و من تمام تلاش خود را کردم که شعری پرقوت بسرایم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و من در سال ۹۵ در حضور رهبر غزلی روایت کردم که رهبر معظم انقلاب بسیار استقبال کردند و این به یکی از بهترین خاطرات من تبدیل شد.

حضور دختران ایرانی در حوزه شعر چگونه است؟

شعر خیلی لطیف و سازگار با روحیه خانم ها است و البته دخترهای علاقه مند در این حوزه بسیار داریم. زمانی که به شهرهای مختلف برای شعرخوانی می روم، دختران جوان می پرسند که ما چطور می توانیم شاعر شویم اما متاسفانه در حوزه شعر و به ویژه شعر آیینی، آنقدر که به آقایان اعتماد می شود به خانم ها نمی شود و یک خانم باید ۱۰ برابر یک آقا تلاش کند تا بلکه نصف یک شاعر آقا دیده شود و خیلی کم هستند خانم های نامدار در این حوزه که همراه آقایان در شب شعرها حضور پیدا کنند.

از نظر شما جامعه ما تا چه اندازه به دختران شاعر اعتماد می کند؟

اگر خانمی ۱۰ برابر یک آقا تلاش کرد و به یک جایگاه نسبی در شعر رسید، از این جا به بعد جامعه به او اعتماد می کند یعنی اگر شما شاعری نامدار در میان شعرا باشید، اعتماد جامعه نیز کم کم جلب می شود و در کنار اسم آقایان نیز اسم خانم های شاعر برده شده و به آن ها اعتماد می شود و در برنامه های آیینی خصوصا در ولادت بانوان بزرگوار اسلام دعوت می شوند و اتفاق خوبی برای خانم های شاعر است ولی این به بخش محدودی از خانم های شاعر برمی گردد.

پس اگر خانمی اعتماد جامعه شعر را کسب کند به طریق اولی اعتماد جامعه بزرگتر ما نیز به او جلب می شود.

از ویژگی های بارز حصرت معصومه (س) که باید الگوی دختران ما باشد و روز ولادت ایشان برای ما بگویید

حضرت معصومه (س) و حضرت زینب (س) بیش از هر چیز الگوی خواهری هستند و من به عنوان کسی که یک برادر دارم بهتر است خانم حضرت معصومه (س) الگوی خواهر خود قرار بدهم. من فکر می کنم که دختر خانم های ما همین که شیوه خواهری را از بانوان بزرگوار ما یاد بگیرند، در زندگی موفق می شوند. من فکر می کنم خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی مادری در کتب دینی و جامعه ما هستند، حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت معصومه سلام الله علیها الگوی خواهری هستند و پیش از هر چیزی می توان الگوی خوب خواهری را از آن ها فراگرفت.

شما شعری برای حضرت معصومه سلام الله علیها سروده اید؟

بله، من شعری را که برای خانم حصرت معصومه سرودم حدود 4 یا 5 سال پیش در شهر قم و در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بود و من بسیار این شعر را دوست دارم چرا که حس خوبی، خواندن آن به من می دهد و غزل من این است :
شبیه قم کویری تشنه در آغوش بارانم
به آغوشت پناه آورده ام وقتی پریشانم
البته این غزل ادامه دار است و زمانی که آن را در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها سرودم 5 بیت بود و هر سال ابیاتی را به آن اضافه کردم و در حال حاضر به 14 بیت رسیده که حداکثر ابیات یک غزل است.

سخنی برای روز دختر بگویید

آرزو می کنم همه دختران عزیز سرزمینم به تمامی آرزوهای قشنگ خود برسند و قدر خانواده های خود را بدانند. خواهران خوبی برای خواهرها و برادرانشان و دختران خوبی برای خانواده هایشان باشند. دخترها در خانواده تعیین کننده هستند که هیچ وقت نمی توانیم آن را انکار کنیم و همین دختران امروز مادران فردا که تربیت نسل بعد را به عهده دارند، هستند.

باید توجه و اعتماد بیشتری به دختران خانم ها شود و فکر می کنم میدان های بیشتری باید به آن ها سپرد زیرا این شایستگی را دختران سرزمین من دارند.
انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اولین سلاح را بعد از انقلاب چه کسی به ایران داد؟