نامزدهای انتخاباتی دموکرات های آمریکا برنامه اقتصادی ندارند


نامزدهای انتخاباتی دموکرات های آمریکا برنامه اقتصادی ندارند

تهران- ایرنا- شبکه خبری بلومبرگ در باره مناظره های اخیر نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، نوشت که آنان برنامه مشخص اقتصادی برای ارایه به مردم آمریکا نداشته اند و بیشتر به مسائلی مانند خدمات درمانی و بهداشتی و دادگستری و عدالت پرداختند که برای رأی دهندگان طرفدار این حزب، مهم است.

«رامش پونورو» سردبیر ارشد نشنال ریویو، عضو مؤسسه امریکن اینترپرایز و تحلیلگر شبکه خبری سی بی اس؛ در نوشتار خود در تارنمای آمریکایی بلومبرگ، افزود: نامزدهای عضو حزب دموکرات برای انتخابات آتی در نشست چهارشنبه گذشته تلاش کردند به مردم کشورشان بگویند که در فقر، بدبختی و تیره روزی زندگی می کنند.

وی در ادامه نوشتار خود آورده است: دموکرات ها در سال های 1992، 2004 و به ویژه 2008 با نظارت جمهوریخواهان بر اقتصاد آمریکا مخالفت می کردند. در دو مورد ( سال های مورد اشاره)، اقتصاد آمریکا از رکود خارج شده بود اما بسیاری از رأی دهندگان چنین احساس نمی کردند و در سومین مورد (2008) به نظر می رسید که اقتصاد آمریکا در حال کوچک شدن است. نامزدهای دمکرات در سال های 1996، 2000، 2012 و 2016 می توانستند روی تداوم شکوفایی اقتصادی تحت نظر رئیسان جمهوری عضو این حزب، حساب کنند.

سناتور «کامالا هریس» با انتقاد شدید از دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی به علت اشاره به رشد بازار سهام از هنگام به قدرت رسیدن وی در ژانویه 2017، به عنوان نشانه کامیابی اقتصادی گفت: این وضع به شرطی خوب خواهد بود که شما مالک سهام باشید. اما بسیاری از خانواده ها در آمریکا سهام ندارند و باید از آنان پرسید که شکوفایی اقتصادی را برای خودتان چگونه می سنجید.

همچنین دولت ترامپ به شمار شاغلان و بیکاری اشاره می کند؛ بله مردم آمریکا کار می کننند و دو یا سه شغل دارند؛ بنابر این باید در مورد اشتغال شفاف سخن بگوییم. در آمریکا هیچ کس نباید برای این که سقفی بالا سرش داشته باشد، وادار شود بیش از یک شغل داشته باشد.

این در حالی است که اقتصاد آمریکا نتوانسته به برخی اهدافی که ترامپ و مشاورانش وعده داده اند، مانند نرخ رشد سالانه سه درصدی دست یابد و نشانه هایی از ضعف و سستی اقتصادی به جشم می خورد.

جولیان کاسترو یکی از نامزدها و وزیر پیشین مسکن و توسعه شهری، گفت: وضع اقتصاد آنقدرها که گفته می شود خوب نیست و نکات مثبت آن را به سیاست های دوره باراک اوباما رئیس جمهوری همحزب خود و سلف ترامپ نسبت داد. برنی سندرز نامزد دیگر دموکرات نیز به موضوع سطح گسترده نابرابری درآمدها و توزیع ثروت در آمریکا پرداخت.

بلومبرگ در بخش دیگری از این نوشتار افزود: میزان محبوبیت ترامپ از نقطه نظر اشتغال و بیکاری، پائین تر از رئیسان جمهوری پیشین با عملکرد اقتصادی مشابه است. هرچند میزان محبوبیت وی در مورد عملکرد اقتصادی بالاتر از درصد محبوبیت کلی وی است. بنابر این برای دموکرات های حاضر در مناظره های انتخاباتی، بهترین راهبرد در باره اقتصاد این است که یا موضوع بحث را عوض کنند یا برای وارد رکود شدن اقتصاد کشورشان دعا کنند.

وضع اقتصادی در سال 2016 اندکی پیچیده تر از دیگر سال های بهبود اقتصادی آمریکا بود؛ زیرا تصور مردم از اوضاع اقتصادی با وجود رشد اقتصادی، منفی بود و هیلاری کلینتون رقیب دموکرات ترامپ، هیچگاه قاطعانه اعلان نکرد که به دستاوردهای اوباما ادامه خواهد داد و یا سیاست های اقتصادی چند دهه پیش از آن را شکست خورده می داند.

مرحله مقدماتی مناظره نامزدهای دموکرات برای شرکت در انتخابات آمریکا در حالی به پایان رسید که برخی رسانه ها، حزب دموکرات را به علت ناتوانی در مدیریت مراحل تعیین نامزد نهاییِ، مناسب و اداره نامطلوب مناظره ها به عنوان بازنده تحولات معرفی کردند.

دومین دور مناظره میان 20 نامزد دموکرات برای انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا، هفته گذشته در دیترویت میشگان برگزار شد. پس از چهار مناظره پرحاشیه، هر یک از نامزدها توانستند دیدگاه کلی و حتی میزان توانایی های خود را به افکار عمومی آمریکا به ویژه اعضای حزب دموکرات نشان دهند.

به طور کلی در خلال تقریبا دو ماه گذشته، تغییر چندانی در روند محبوبیت چهره های اصلی به وجود نیامد. در میان 10 نامزد شب نخست دور دوم، نظرسنجی ها بخت دو سناتور «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» را بیشتر از دیگران پیش بینی کردند. در شب دوم نیز «جو بایدن» موفق تر از دیگران بود اگرچه برخی چهره های دیگر هم توانستند از خود توانایی هایی را نشان بدهند.

به طور کلی در دو مناظره ای که هفته گذشته برگزار شد، یکی از مردمی ترین موضوع ها که همان اطلاع رسانی از دیدگاه نامزدها در مورد قوانین درمانی و بیمه ای بود به کانون اصلی توجه نامزدها و مردم آمریکا تبدیل شد. موضوع درمان برای همه از جمله عام ترین موضوع هایی است که می تواند شهروندان آمریکایی را برای شرکت در انتخابات به نفع یک رقیب ترغیب کند.

در سومین دور مناظره، کار نامزدها سخت تر خواهد بود؛ زیرا هر فرد باید اسامی 130 هزار نفر از حامیان مالی خود را مشخص کند و در نظرسنجی های ملی نیز میزان مشخصی از محبوبیت (حداقل 2 درصدی) را کسب کند. سومین مناظره با شرکت هشت نامزد در 12 و 13 سپتامبر (21 و 22 شهریور) برگزار خواهد شد.

در دومین شب از دور دوم مناظره دموکرات ها، جو بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا که بیشترین محبوبیت را در بین 20 نامزد دارد باز هم در معرض انتقادات تند دیگر رقبای دموکرات قرار گرفت. در کل بایدن و هریس کانون اصلی مناظره این شب بودند.

به نوشته تارنمای شبکه خبری «سی.بی.اس نیوز» در دومین مناظره نیز بایدن از همه طرف مورد نقد قرار گرفت که در این میان، هریس و بوکر میدان دار این حملات تند بودند.

بایدن در مقابل انتقادها عنوان داشت که اعتراض ها و حملاتی که به برنامه های سیاسی و سابقه حدود 10 سال وی در دولت صورت می گیرد، چندان ترقی خواهانه نیست.

جو بایدن در همه نظرسنجی ها جلوتر از بقیه قرار دارد. پیت بودجج، کامالا هریس، برنی سندرز و الیزابت وارن از دیگر چهره هایی هستند که گفته می شود بیشتر از دیگران مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفته اند.

بر اساس نظرسنجی هایی که مؤسسه های پژوهشی آمریکا پس از برگزاری دو دور مناظره انجام دادند، بایدن با 34 و سندرز با 17 درصد بیشترین میزان حمایت از سوی دموکرات ها را دریافت کرده اند. کامالا هریس نیز با 9 و وارن با 8 درصد در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.

نامزد نهایی دموکرات ها سال آینده میلادی چندماه قبل از برگزاری انتخابات در گردهمایی ملی حزب دموکرات به صورت رسمی معرفی می شود. انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نیز قرار است سوم نوامبر 2020 (13 آبان 1399) برگزار شود.

به اعتقاد رسانه های آمریکایی، چهار پرسش است که می تواند تکلیف فرد نهایی حزب دموکرات را روشن کند:

- آیا شخص دیگری وجود دارد که توانایی بیشتری داشته باشد؟

- در رقابت یک به یک کدام فرد توانایی بیشتری دارد؟

- چند نامزد می توانند در بیشتر ایالت ها عملکرد قابل قبولی داشته باشند؟

- نتیجه رقابت سه یا چهار نفره چه خواهد بود؟


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پزشکیان: برای کمک به مشارکت پرشور وارد صحنه رقابت شدم