ترامپ؛ از ناکامی در خرید گرینلند تا بازگشایی کنسولگری


ترامپ؛ از ناکامی در خرید گرینلند تا بازگشایی کنسولگری

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ بعد از ناکامی از خرید ناحیه گرینلند و مخالفت گسترده دولت کپنهاک، اکنون با هدف افزایش منافع اقتصادی در قلمرو دانمارک در صدد بازگشایی نخستین کنسولگری ایالات متحده در این منطقه است.

به گزارش روزنامه گاردین، وزارت خارجه آمریکا روز شنبه در نامه ای به کنگره اعلام کرد که افتتاح کنسولگری در شهر نوک، پایتخت گرینلند بخشی از برنامه گسترده برای افزایش حضور ایالات متحده در قطب شمال است.

در نامه ارسال شده به کمیته روابط خارجه سنا، آمده است که ایالات متحده منافع راهبردی برای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری در سراسر منطقه قطب شمال دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته وارد نزاع سیاسی با مقامات دانمارک برای سخنان اخیر خود در مورد خرید منطقه گرینلند شد.

دولت دانمارک در پاسخ پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند بشدت با این پیشنهاد مخالفت کرد.

«مت فردریکسن» نخست وزیر دانمارک هفته گذشته در سفری به گرینلند، گفت: «گرینلند فروشی نیست؛ گرینلند متعلق به دانمارک نیست و متعلق به گرینلند است؛ من قوّیاً امیدوارم که این موضوع (سخنان ترامپ) جدی گفته نشده باشد.»

سخنان نخست وزیر دانمارک در حالی بیان می شود که مشاور اقتصادی کاخ سفید بتازگی در مصاحبه ای در ادامه پیشنهاد ترامپ از کپنهاک، خواست که جزیره گریلند را به آمریکا بفروشد.

بر اساس توافق دفاعی سال 1951 میان آمریکا و دانمارک، پایگاه هوایی تول ایالت متحده می تواند در منطقه شمالی گرینلند مستقر باشد.

گرینلند (به معنای سرزمین سبز) نام ناحیه خودگردانی از دانمارک است؛ این سرزمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل سکونت حدود ۵۶ هزار نفر است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اردوغان: با هیچ کشوری خصومت نداریم؛ حمله به اردوگاه آوارگان «پایان انسانیت» بود