گر یکی از عشق برآرد «خروش»


گر یکی از عشق برآرد «خروش»

تهران- ایرنا- استاد «کیخسرو خروش» نقاش و خوشنویس بنام ایرانی در حالی در محل موزه خوشنویسی ایران مورد تجلیل قرار گرفت که شاگردان وی، استادان هنرهای نقاشی و خوشنویسی و برخی مسئولان فرهنگی در آن حضور داشتند و از یک عمر تلاش‌ او برای تعالی هنر ایران زمین قدردانی کردند.

مردی با موهای سفید و چشمانی مهربان در صف اول جمعیتی که تعدادشان به بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسید؛ نشسته، با لبخندی آرام، نظاره‌گر سخنرانان و تصاویری که به نمایش در می‌آید. مردی که سال ۱۳۸۴ نامش در میان چهره‌های ماندگار هنر این مرز و بود به ثبت رسید.

سال ۱۳۴۰ در ۲۰ سالگی وارد دانشکده هنرهای زیبا شد، فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه خوشنویسی و سپس نقاشی را آغاز کرد و اکنون بسیاری از اساتید نقاشی اعتقاد دارند که هیچ یک از تابلوهای وی چیزی از کارهای هنرمندان بزرگ و نامی جهان کم ندارد.

آخرین اثر مانای این چهره ماندگار، تحریر دیوان حافظ به خط نستعلیق است، کاری که به گفته یکی از سخنرانان این مراسم مصداق این شعر سعدی است: «هر که دلی دارد از انفاس او... می‌شنود تا به قیامت خروش».

«سرزمین ایران، هنر و فرهنگ امروز را وامدار فرزندان خلف خویش است که در این میان نقش هنرمندان بی‌نظیر است؛ با این انگیزه امروز گردهم آمده‌ایم تا از استاد خروش تجلیل کنیم»؛ این جمله هومن یوسفی رییس موزه خوشنویسی ایران پیش درآمد و سرآغاز این مراسم بزرگداشت طی شامگاه چهارشنبه ششم شهریورماه بود.

یوسفی این موضوع را نیز گفت که استاد خروش مناعت‌طبع بسیار دارد و حرف زدن درباره ایشان بسیار سخت است چون کلمات، یارای توصیف وی را ندارد و قطعا یادش در تاریخ هنر این سرزمین ماندگار خواهد ماند.

گر یکی از عشق برآرد «خروش»

حبیب‌الله صادقی استاد نقاشی نیز در ادامه پشت تریبون حاضر شد و گفت:‌ نقاش هستم اما اذعان می‌کنم دیر به قدر و منزلت خوشنویسی پی برده‌ام؛ جامعه خوشنویسی به حضور بسیاری از اساتید مانند «کیخسرو خروش» مدیون است.

این استاد نقاش اضافه کرد:‌ معرفت تشیع با خوشنویسی شکل گرفت و اگر قلم خوشنویسان برای کتابت قرآن و دیگر کتاب‌ها نبود امروز نمی‌توانستم بسیاری از کتب را از شر دشمنان حفظ کنیم.

استاد عنایت‌الله نوری، دیگر استاد نقاشی نیز سخنان صادقی را اینگونه ادامه داد که استاد خروش جامع‌الاطراف است؛ نقاش، خوشنویس، رنگ‌شناس و هنرمندی تمام‌عیار به شمار می‌آید.

وی افزود: استاد خروش انسان عاشقی است که توانسته با عشق، نفرت و بددلی را از خود دور کند و به همین دلیل کلام و آثار وی عاشقانه هستند.

این استاد نقاشی به تابلوی مادر استاد خروش اشاره کرد و گفت: در این نقاشی واقعا ایثار، عشق و لطافت مادر را می‌توان دید.

وی با بیان اینکه استاد خروش بخشی از تاریخ هنر ایران است، تصریح کرد: اگر بیگانه‌پرست نباشیم و دقت کنیم، آثار نقاشی استاد خروش دست‌کمی از آثار استادانی مانند «رامبرانت» (نقاش هلندی سبک باروک) و «رپین» (نقاش برجسته روسی در سبک رئالیسم) ندارد، اما موضوعی که استاد خروش را از آنان مجزا می‌کند اخلاق مانند ابریشم ایشان است.

نوری به کتابت دیوان حافظ به قلم استاد خروش نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از آرزوهایم این است که بتوان روی آثار هنری ماندگار ایران سرمایه‌گذاری کرد و آنها را در عرصه جهانی به نمایش گذاشت.

گر یکی از عشق برآرد «خروش»

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز گفت:‌ استاد خروش نماد فرهیختگی ایرانیان است؛ کسی که حق خوشنویسی را در اوج خود به ایران و جهان عرضه کرد و ادب و اخلاق را در عرصه‌های رفتاری خود به نمایش گذاشت.

وی افزود: استاد خروش در حوزه نقاشی نیز از برگزیدگان و بزرگان است؛ افرادی داریم که به چندین هنر آراسته باشند اما در رتبه بالا مانند این استاد خوشنویسی و نقاشی که حریم هر دو هنر را رعایت کند، نداریم.

وی استاد محمدرضا شجریان را نیز از جمله اساتیدی خواند که علاوه بر آواز و موسیقی در خوشنویسی هم در رتبه ویژه‌ای قرار دارد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: استاد خروش در خوشنویسی و نقاشی تسلط ویژه‌ای دارد، مبانی هر دو را در جای خود رعایت می‌کند و آنها را از هم مستقل می‌داند.

مسجدجامعی اضافه کرد: در کارهای استاد خروش نقاشی- خط نداریم، با آنکه خود نقاشی- خط هنر ارزشمند و قابل قبولی است اما استادی پیدا شده است که شیوه استادان پیشین و برادران میرخانی را رعایت می‌کند، همان سبک را ادامه می‌دهد و این جایگاه استوار را حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه استاد خروش میراث‌دار هنر کهن ایرانیان است گفت:‌ کتاب‌آرایی از هنرها و ارزش‌های ویژه سرزمین ایران به شمار می‌رود که در آن همواره نقاشی و خط در کنار هم بوده‌اند و آثار خوشنویسی به تصاویری از شاهنامه نیز مزین شده‌ که در آثار استاد خروش نیز مشاهده می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دوره های پیشین کارهای هنری مربوط به کتاب‌آرایی و خوشنویسی به صورت کارگاهی و فعالیت‌ها به شکل گروهی بوده در حالی که استاد خروش به‌ تنهایی کار هنرمندان را از حوزه های مختلف در خود جمع کرد و به تنهایی یک مجموعه هنری هستند و این آثار را خلق می‌کند.

مسجدجامعی در ادامه نیز گفت:‌ آنچه همگان را در دنیا را وا می‌دارد به فرهیختگی و عظمت ایران تن بدهند، همان روح ایرانی است که با ادب، خرد و فرهنگ عجین شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: به‌تازگی یکی از کسانی که همیشه و بارها از ایران به بدی سخن گفته بود، در جایی از ایران فرهیخته صحبت کرده است و همین روح آمیخته با ادب و فرهنگ، همه را وادار می‌کند به این عظمت تن بدهند و آن را بپذیرند.

وی یادآور شد: نقاشی، خط، آواز و موسیقی از نمونه های برجسته فرهنگ و هنر ایرانیان تقریبا فراگیر است؛ در سنت و فرهنگ ایرانیان کمتر شخصیتی را می‌توان یافت که با یکی از این هنرها آمیخته نشده و از آن بهره نگرفته باشد.

مسجدجامعی اظهارداشت: این همان روحی است که مزیت نسبی ایران را در همین حوزه می‌دانند و چنین سرافرازی است که دیگران را وادار می‌کند در برابر عظمت این کشور سر تعظیم فرود آورند.

به گزارش ایرنا در این مراسم پیام حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی یادگار امام راحل نیز که روی یک دیوان حافظ با کتابت استاد خروش نوشته شده بود به شرح زیر قرائت شد: تقدیم با کمال احترام به استاد معظم حضرت کیخسرو خروش، سرآمد هنر مفاخر ایران که عشق به ایران و ارزش های مردم این سرزمین و احترام به کرامت انسان و تعهد به روح دینداری در آثار او همواره هویداست.

گر یکی از عشق برآرد «خروش»

در پایان مراسم ضمن پاسداشت ۵۸ سال تلاش بی‌وقفه استاد خروش در عرصه هنر خوشنویسی و نقاشی، برای نخستین بار تصویر چهره (پرتره) استاد و کتابت سوره حمد وی رونمایی شد.

تهرام/۳۰۰۱/ ۱۰۰۸


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پست تلخ بهاره افشاری برای 2 جوان درگذشته سریال «رویای نیمه شب»