پخش مستند PBS درباره حکومت بن سلمان


پخش مستند PBS درباره حکومت بن سلمان

خبرگزاری آریا- شبکه تلویزیونی پی بی اس فیلم مستندی درباره به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و حکومت وی پخش کرد.

پخش مستند PBS درباره حکومت بن سلمان
خبرگزاری آریا- شبکه تلویزیونی پی بی اس فیلم مستندی درباره به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و حکومت وی پخش کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، شبکه تلویزیونی پی بی اس (PBS)، فیلم مستندی درباره به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و حکومت وی پخش کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مارتین اسمیت در این فیلم مستند که یک سال پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی پخش می شود برای نخستین بار متن دیدار دسامبر گذشته با ولیعهد عربستان سعودی در پیست اتومبیل رانی را منتشر کرد. وی در این دیدار از بن سلمان درباره مسئولیت وی در قتل خاشقجی سوال کرد که بن سلمان در پاسخ به سوال وی گفت به حکم مسئولیت خود که ولیعهد عربستان است مسئول این جنایت به شمار می رود هر چند صدور دستور این قتل یا اطلاع از این جنایت قبل از وقوع آن را تکذیب کرد.
در این برنامه مستند آمده است: وی (بن سلمان) گفت این اتفاق در دوره مسئولیت من افتاده است به همین سبب همه مسئولیت را بر عهده می گیرم زیرا در دوره مسئولیت من روی داد. با این مسئله با جدیت برخورد می کنم. نمی خواهم بگویم آن را انجام دادم یا ندادم یا هر چیز دیگر. همه این ها حرف است.
اسمیت در این مستند می گوید از وی پرسیدم چگونه می شود که جنایت بدون اطلاع او اتفاق افتاده باشد. وی گفت: اتفاقات روی می دهد. می توانید تصور کنید که ما 20 میلیون جمعیت و سه میلیون کارمند دولتی داریم. من گوگل یا سوپر کامپیوتر نیستم که بتوانم سه میلیون نفر را کنترل کنم.
از وی پرسیدم آنها می توانستند از یکی از هواپیماهای شما استفاده کنند. وی پاسخ داد: مسئولان و وزرایی برای پیگیری امور داریم. آنها مسئول هستند و اختیار انجام این کار را دارند.
از وی پرسیدم: اما القحطانی حین عملیات (قتل خاشقجی) برای شما ایمیل ارسال می کرد. بن سلمان پاسخ داد: بله وی هر روز برای من پیام ارسال می کند.
تهیه کننده این برنامه مستند همچنین با شاهزاده ترکی الفیصل مدیر سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی هم دیدار کرد. وی در این دیدار گفت قتل خاشقجی یک اشتباه بود. الفیصل گفت سران عربستان اعلام کردند این کار اشتباه بوده است.
تهیه کننده برنامه از الفیصل پرسید: چگونه می گویید این کار به اشتباه رخ داده است؟ وی پاسخ داد: زیرا مسئولان ما این را گفتند. مسئولان ما نیز تاکنون به ما دروغ نگفته اند.
از سوی دیگر عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی از پاسخ دادن به سوال تهیه کننده مستند شبکه پی بی اس درباره محل حضور سعود القحطانی مشاور ولیعهد عربستان سعودی که از متهمان قتل خاشقجی است، طفره رفت و گفت دادستان عربستان سعودی صلاحیت صحبت کردن در این باره را دارد.
تهیه کننده مستند از الجبیر پرسید: یعنی شما می گویید نمی دانستید افرادی که در قتل خاشقجی دست داشتند از افراد نزدیک به ولیعهد عربستان بودند؟
الجبیر پاسخ داد: افراد زیادی به ولیعهد نزدیک هستند و با وی عکس می گیرند.
وی از عادل الجبیر پرسید: اما القحطانی صرفا یکی از این افراد نبوده است بلکه وی خیلی به ولیعهد نزدیک بود. الآن کجاست؟
الجبیر پاسخ داد: باید از دادستان کل بپرسید.
تهیه کننده مستند: اما دادستان کل به ما پاسخ نداد.
الجبیر گفت: پس دوباره باید با وی صحبت کنید.
در برنامه مستند شبکه پی بی اس همچنین بخشی از گفتگوی خاشقجی با مارتین اسمیت پخش شد.
خاشقجی در این بخش گفته بود: الآن می خواهم به زندگی خودم سامان بدهم. نمی خواهم مخالف باشم ولی نمی خواهم به کشور برگردم و دوباره ساکت باشم و ممنوع السفر هم بشوم.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

دستگیری یک سرکرده داعش معروف به ابوجندل