جوانی که با پرورش 50 جوجه قرقاول شروع کرد و امروز صادرکننده شد


جوانی که با پرورش 50 جوجه قرقاول شروع کرد و امروز صادرکننده شد

مرتضی زارعی جوان میاندورودی از چند سال پیش اقدام به پرورش قرقاول کرده است و امروز با اتکا بر نگاه اقتصاد مقاومتی توانسته با گسترش کار خود در حال تنظیم قرارداد صادرات به قطر است.

جوانی که با پرورش 50 جوجه قرقاول شروع کرد و امروز صادرکننده شد

مرتضی زارعی جوان میاندورودی با بیان اینکه پرورش قرقاول را از هیچ و زیرپیلوت خانه شروع کردم، اظهار کرد: در ابتدا در فضای ۴۰ متری و با ۵۰ جوجه شروع کردم و پس از بالغ شدن آن‌ها را فروختم و سود خوبی داشتم به همین دلیل علاقه‌مند شدم که آن را گسترش دهم.

وی بیان کرد: هزار و ۵۰۰ متر زمین خریدم که ۸۰۰ متر فضای مسقف ایجاد کردم و ۱۲۰ قرقاول مولد گرفتم که هر کدام ۸۰ تخم می‌گذارد و اگر این تخم‌ها تبدیل به جوجه شود هر جوجه تازه متولد شده پنج هزار تومان و یک ماهه ۳۵ هزار تومان قیمت دارد.

زارعی با بیان اینکه قرقاول مصرف غذایی بسیار پایینی دارد، افزود: هر قرقاول در روز ۶۰ گرم و در ماه ۲.۵ کیلو غذا می‌خورد که می‌توان ذرت، سویا، پیلوت، شبدر و یونجه به آن‌ها داد.

وی تاکید کرد: قرقاول در مدت ۶ ماه بالغ می‌شود و در هشت ماهگی به بلوغ می‌رسند و زمان تخم‌گذاری آن‌ها از فروردین تا تیرماه است.

زارعی برای کسانی که قصد شروع این کار را دارند، گفت: ابتدا باید قفسه‌های کوچک در ابعاد ۱.۵ در ۱.۵ یا ۲ در ۲ ایجاد کنند که می‌توان با هزینه کم و با استفاده از چوب یا میله گرد آن را درست کرد.

وی تاکید کرد: برای تخم‌ریزی و جوجه کشی در هر قفس یک نر با سه یا چهار ماده قرار گیرند و باید مواظب بیماری‌های آن‌ها هم بود، بیمار‌هایی نظیر بیماری آنفولانزا، گامبرو، آبله، نیوکاسل، برونشیت که دارو‌های آن‌ها وجود دارد.

این جوان کارآفرین درباره نژاد قرقاول‌ها، بیان کرد: پاکستانی، هلندی و سیلور نژاد‌هایی هستند که استفاده می‌کنم و نژاد‌های بلژیکی و لیمویی بیشتر تزئینی هستند و در سال بین ۲۰ تا ۲۵ تخم می‌گذارند.

وی در باره فروش قرقاول، گفت: فروش ما از طریق سایت و اینترنتی است، سایتی ایجاد کردم که تمام مراحل پرورش قرقاول در آن گفته شده است و هر کسی می‌تواند با مراجعه به آن نحوه پرورش قرقاول را بیاموزد.

زارعی ادامه داد: مشتری از سراسر ایران وجود دارد و به اکثر استان‌های کشور ارسال کردیم و در حال حاضر در حال قرارداد برای ارسال به قطر از طریق دوستان خوزستانی هستیم.

وی افزود: برای شروع کار از وام اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی شروع کردم که توانست در ابتدای کار هزینه‌های مرا تامین کند تا بتوانم به سوددهی برسم و امروز به مرحله‌ای رسیدم که یک دستگاه جوجه‌کشی هزار و ۲۰۰ تایی و یک دستگاه ۵۰۰ تایی خریداری کردم تا تمامی مراحل پرورش قرقاول را در اختیار داشته باشم.

زارعی گفت: برای آموزش عمومی، کتاب گام به گام پرورش قرقاول را نوشتم تا همه کسانی که علاقه‌مند به این کار هستند بتوانند از طریق این کتاب با آن آشنا شوند و این کتاب به صورت اینترنتی نیز در سایت ما برای علاقه‌مندان در دسترس است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قتل شوهر عصبانی با همدستی پدر و برادرزن