سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟


سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟

باواریایی ها باید به دنبال رهبر جدیدی باشند. 

اختصاصی طرفداری- دیروز (یکشنبه) در پی شکست مفتضحانه بایرن مونیخ مقابل فرانکفورت، جلسه فوری هیات رئیسه باشگاه مونیخی تشکیل شد و مطابق انتظارات، رای به اخراج نیکو کواچ از بایرن مونیخ داد.

نیکو کواچ در آغاز فصل گذشته به بایرن مونیخ آمد و در 65 بازی، رکورد 69.23 درصد برد با این تیم را ثبت کرد و 3 جام برای آنها کسب کرد، ولی در نهایت از مسند هدایت این تیم، کنار رفت. حالا سران اف سی هالیوود باید به دنبال انتخاب گزینه ای جدید برای نشستن روی نیمکت تیم شان باشند. بعد از پپ گواردیولا به عنوان آخرین سرمربی بلندمدت قرمزپوشان مونیخ، که برای سه فصل هدایت بایرن را به عهده داشت، بایرن دوران چندان خوشی روی نیمکت به خود ندیده است. کارلو آنچلوتی تنها بعد از 454 روز و نیکو کواچ بعد از 490 روز، شغل خود را از دست داده اند و در این بین، ویلی سانیول و یوپ هاینکس به ترتیب 9 و 265 روز به طور موقت بایرن مونیخ را هدایت کرده اند.

حالا باشگاه اعلام کرده هانس دیتر فلیک، به طور موقت هدایت بایرن مونیخ در دو بازی آینده این تیم مقابل المپیاکوس و دورتموند را برعهده خواهد داشت تا در این مدت فرصت مذاکره و جذب گزینه بهتری را پیدا کنند، چون تیم در 3 جام مختلف حضور دارد و بایرن مثل همیشه می خواهد در تمام آنها، مدعی باقی بماند. در این یادداشت، به بررسی 8 گزینه احتمالی بایرن مونیخ برای جانشینی نیکو کواچ کرده ایم که می توانید در پایان در نظرسنجی مربوط به سرمربی بعدی بایرن مونیخ هم شرکت کنید.

هشت- اریک تن هاخ (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 3 از 10)

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟اریک تن هاخ (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 3 از 10)

تن هاخ، سرمربی خوش فکر هلندی است که چند سالی است هدایت آژاکس را به عهده دارد و در این سال ها به خوبی توانسته با این تیم بدرخشد. سال گذشته آنها در لیگ قهرمانان موفق به حذف رئال مادرید به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و یوونتوس به عنوان یکی از مدعیان فتح مسابقات شدند. همچنین در اردیویزه هلند هم یکه تازی کرده و هر دو جام داخلی را به خود اختصاص دادند. اریک تن هاخ کاملا به اصول کرایوف مبنی بر فوتبال هجومی، وفادار بوده است. حضورش به عنوان دستیار پپ گواردیولا، که خود از سینه چاکان مکتب کرایوف است، در بایرن مونیخ، این اصول را برایش کاملا جا انداخته است. تن هاخ دوست دارد بازیکنانش آزادانه بازی شان را بکنند و این شیوه ماجراجویانه را به مربیگری اش هم منتقل کرده است که در پیروزی های ماندگار خارج از خانه شان مقابل غول های اروپا در مادرید و تورین، هویدا بود.

در پی این موفقیت ها، در پایان فصل قبل، زمزمه هایی از علاقه بایرن مونیخ، چلسی و بارسلونا به تن هاخ، شنیده شد، ولی این مرد 49 ساله، بعد از پایان لیگ هلند، آب پاکی را روی دست خبرنگاران و طرفداران تیم های بزرگ اروپا ریخت:

از اینکه در خصوص علاقه تیم های بزرگ در موردم صحبت می شود، باعث خوشحالی است، ولی من با آژاکس قرارداد دارم و از حضورم در اینجا راضی ام. در حال برنامه ریزی برای آینده باشگاهم و به ترک اینجا فکر نمی کنم.

تن هاخ با وجود از دست دادن چند ستاره تیم از جمله فرانکی دی یونگ و ماتیاس ده لیخت، همچنان به کسب نتایج خوب با آژآکس ادامه داده و طی 12 بازی اش در لیگ، 32 امتیاز کسب کرده و با اختلافی 6 امتیازی نسبت به تیم دوم، به صدر جدول تکیه زده است. آنها در لیگ قهرمانان هم نتایج خوبی گرفته اند و در گروه 8 رقابت ها، در گروهی که چلسی، والنسیا و لیل را به خود می بیند، در صدر جدول قرار دارند.

تن هاخ تا 30 ژوئن 2022 با آژاکس قرارداد دارد و قطعا در نیم فصل از این تیم جدا نخواهد شد، ولی براساس اخبار منتشر شده، آژاکس احتمالا مشکلی با جدایی تن هاخ در انتهای فصل جاری نخواهد داشت. احتمال دارد بایرن تا آن موقع با گزینه ای موقت به کار ادامه دهد و بعد به سراغ این مربی برود. از همین رو، احتمال حضور او در بایرن در ادامه فصل جاری، اندک به نظر می رسد و 3 از 10، تخمین زده می شود.

هفت- مائوریسیو پوچتینو (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 3 از 10)

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟مائوریسیو پوچتینو (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 3 از 10)

گزینه محتمل بعدی برای بایرن مونیخ، سرمربی جوان آرژانتینی و فعلی تاتنهام انگلیس است. او بازیکنان جوان پرورش می دهد، عملکرد نفراتش را بهتر می کند، فوتبال جذاب ارائه می دهد، خردمندانه بازیکن می خرد و کم خرج می کند. به اهدافش وفادار است و بلندمدت فکر می کند. سر الکس فرگوسن از او به عنوان یکی از شبیه ترین افراد به خودش، نام برده است. این دو نفر بیشتر از این فلسفه های مربیگری هم به هم شباهت دارند. به عنوان بازیکن هر دو برون گرا، عصبی و تا حدی سرکش بودند. فرگوسن به عنوان مهاجمی قلدر، مدافعین حریف و حتی بازیکنان خودی را آزار می داد. پوچتینو هم مدافع وسطی مسلط و رهبری مقتدر بود. بعد از وارد شدن به دنیای مربیگری هم هر دو تاکتیک هایی اتخاذ کردند که شبیه خودشان بود: همیشه در جنب و جوش، تهاجمی و جنگجویانه.

پوچتینو با تصمیماتش توانسته قانون نانوشته سلسله مراتب مالی سنتی لیگ برتر را نفی کند. معمولا جدول بیلان مالی هر سال منطبق با جدول امتیازی لیگ جزیره است؛ به این شکل که باشگاه های پولدار بالا قرار می گیرند و باشگاه های کم درآمد، در قعر جدول جای می گیرند. این مورد هم با فلسفه باشگاه بایرن مونیخ، مطابق است، چون در مونیخ، اعتقادی به ریخت و پاش های مالی بی حد و حصر ندارند و پوچ طی دوران حضورش در اسپرز نشان داده، می تواند در چنین شرایطی، بدرخشد.

پوچیتنو با وجود نتایج نه چندان دلچسب با تاتنهام در طی این فصل که بدترین آنها از قضا در جریان باخت خانگی 2 به 7 مقابل بایرن رقم خورده، دیگر گزینه جذاب طرفداران بایرن مونیخ به حساب می رود، ولی او هم قرارداد بلندمدتی با تیمش بسته که تا 30 ژوئن 2023، اعتبار دارد و به نظر نمی رسد حداقل در کوتاه مدت بتوان او را روی نیمکت اف سی هالیوود دید. از همین رو، احتمال حضور او در بایرن، 3 از 10 تخمین زده شده است.

شش- مارک فن بومل (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 4 از 10)

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟مارک فن بومل (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 4 از 10)

هافبک سابق بایرن مونیخ که تبدیل به اولین کاپیتان غیرآلمانی این باشگاه شد، بعد از دستیاری مارتن استکلنبورگ در تیم ملی زیر 17 ساله های هلند و همچنین دستیاری برت فن مارویک در تیم ملی عربستان و بعدتر تیم ملی استرالیا، چند سالی است در لیگ هلند سرمربی آیندهوون شده و نتایج قابل توجهی با این تیم کسب کرده است. فن بومل قبلا علاقه خود برای بازگشت به مونیخ را اعلام کرده و از سویی دیگر سران باشگاه هم بی میل نیستند بازیکنان سابق را در پست های دیگر به کار بگیرند تا به نوعی آن میا سن میای لازمه برای فعالیت در بایرن مونیخ از همان روز اول در طرف موجود باشد. اگر فن بومل در بین گزینه ها باشد جدا کردن او از آیندهوون زیاد سخت به نظر نمی رسد. فن بومل از سال 2018 سرمربی آیندهوون شده و در طی 67 بازی حضورش در این تیم، 62.69 درصد برد ثبت کرده است. قرارداد فن بومل با آژاکس تا 30 ژوئن 2021 معتبر است و احتمال حضورش در بایرن مونیخ، 4 از 10 تخمین زده می شود.

پنج- ژوزه مورینیو (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 4.5 از 10)

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟ژوزه مورینیو (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 4.5 از 10)

سرمربی پرتغالی پس از اخراج از منچستر یونایتد بیشتر به عنوان کارشناس تلویزیونی فعالیت کرده و حتی به صورت جدی به هیچ تیمی لینک نشده است. مورینیو در چند ماه اخیر به صورت فشرده یادگیی زبان آلمانی را شروع کرده و در هفته های اخیر از علاقه دورتموند برای جذب مورینیو در آینده هم اخباری منتشر شد. مورینیو که در 3 تجربه آخر مربیگیری اش طعم تلخ اخراج را چشیده و در سال های اخیر نتوانسته موفقیت های چشمگیری را کسب کند؛ این مسئله از یک سو و اختلافات قدیمی او با مدیران بایرن از سویی دیگر می تواند او را از نیمکت باشگاه اول آلمان دور کند.

مورینیو پیشنهاداتی از تیم های نه چندان مطرح اروپا دریافت کرده، اما اعلام کرده می خواهد با مربیگری در تیمی بزرگ، روی نیمکت برگردد. بایرن از جمله این تیم های بزرگ است که ماجراجویی مو را بعد از حضور در انگلیس، ایتالیا و اسپانیا، در لیگ معتبر اروپایی، تکمیل می کند، اما با توجه به موارد گفته و فلسفه فوتبالی نه چندان جذاب آقای خاص برای مدیران بایرن، احتمال حضور او در مونیخ، 4.5 از 10 تخمین زده می شود.

چهار- هانس دیتر فلیک (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 5 از 10)

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟هانس دیتر فلیک (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 5 از 10)

همه فلیک را به خاطر حضور چندین ساله اش در تیم ملی آلمان و دستیاری یواخیم لوو می شناسیم. فلیک سابقه مربیگیری 5 ساله در هوفنهایم (2000 تا 2005) را در کارنامه دارد و حدود 11 سال به عنوان دستیار اول لوو در تیم ملی آلمان کار کرده و حتی سابقه کار با جیوانی تراپاتونی را هم دارد. او تابستان گذشته و بنا به درخواست کواچ بخاطر سابقه کارش با بازیکنان جوان به کادر مربیان بایرن مونیخ اضافه شد. فلیک به صورت موقت جانشین کواچ خواهد بود و شاید اگر باشگاه گزینه مدنظرش را پیدا نکرد، همکاری اش با بایرن مونیخ طولانی تر شود. احتمال حضور او در بایرن مونیخ 5 از 10 تخمین زده می شود و بعید نیست او روی نیمکت قرمزپوشان مونیخی، ماندگار شود.

سه- رالف رانگنیک (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 6 از 10)

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟رالف رانگنیک (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 6 از 10)

پرفسور فوتبال آلمان، مدت هاست به کار در بایرن مونیخ علاقه مند است اما هرگز فرصت آن را در هیچ پستی به دست نیاورده است. رانگنیک سابقه هدایت اشتوتگارت، هانوفر، هوفنهایم و 2 دوره در تیم های شالکه و لایپزیش را در کارنامه دارد. بیشترین درصد برد او هم طی سال های 2004 و 2018 با 55 درصد، به تیم های شالکه و لایپزیش برمی گردد. او به همراه شالکه، قهرمانی جام حذفی و سوپرکاپ آلمان را بدست آورده است و از الگوهای یولیان ناگلزمان، سرمربی جوان و خوش فکر سابق هوفنهایم و فعلی لایپزیش بوده است. لایپزیش در حضور مجدد رانگنیک روی نیمکت مربیگری، برای دومین بار در سه فصل، سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را کسب کرد و به فینال جام حذفی آلمان هم رسید.

رانگنیک در کنار یورگن کلوپ سرمربی قبلی ماینتس و دورتموند و کنونی لیورپول از پیشگامان استفاده از سیستم بازی پرسینگ در بوندس لیگا به شمار می روند. رانگنیک یکی از طرفداران و مدافعان این سبک بازی در بوندس لیگا بوده است، آن هم سال ها قبل از کلوپ. رانگنیک ٦٠ ساله بیش از نیمی از عمرش را مشغول مربیگری بوده، از باشگاه های سنتی بوندس لیگا چون اشتوتگارت، شالکه و هانوفر گرفته تا باشگاه های نوظهور فوتبال آلمان. به یادماندنی ترین موفقیت های اخیر رانگنیک را می توان بالا کشیدن دو باشگاه هوفنهایم و لایپزیش از دسته های پایین فوتبال آلمان به بوندس لیگا و کسب نتایج خوب با آن ها دانست. سال ٢٠٠٦ و زمان حضور هوفنهایم در دسته ٣ آلمان، هدایت این تیم را برعهده گرفت و در فصل ٢٠٠٨/٠٩ بوندس لیگا همراه این تیم به سطح اول فوتبال آلمان حضور رسید. حتی نیم فصل اول رقابت ها را در صدر جدول به پایان رساندند، هر چند به دلیل مصدومیت ها و مشکلات در پایان فصل در مکان هفتم جای گرفتند اما به عنوان یک تیم تازه وارد عملکردی فوق العاده داشتند.

از زمان شروع مربیگری اش تاکنون، رانگنیک به عنوان یکی از برجسته ترین مغزهای تاکتیکی فوتبال آلمان شناخته شده و به صورت مداوم با کوچک ترین ترین تغییرات فوتبال مدرن خود را تطبیق داده اما همیشه سراغ آن درس اول که از والری لوبانوفسکی فقید یاد گرفت می رود. رانگنیک می گوید اگر چه امروزه تیم ها در حال بازی سریع تغییر تاکتیک می دهند اما او ترجیح می دهد به فلسفه فوتبالش که ماحصل ٤٠ سال حضورش در این عرصه است پایبند بماند و آن را بهتر کند.

سرمربی سابق لایپزیش پس از کسب نتایج درخشان با این تیم در فصل گذشته اکنون به عنوان مدیر جهانی فوتبال کمپانی ردبول، فعالیت می کند و تمامی شرایط لازمه برای جانشینی نیکو کواچ را دارد و می تواند گزینه ای جذاب باشد. احتمال حضور او روی نیمکت بایرن مونیخ، 6 از 10 تخمین زده می شود.

دو- آرسن ونگر (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 7 از 10)

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟آرسن ونگر (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 7 از 10)

ایده پرداز، صاحب سبک، کاریزماتیک اما نه چندان موفق. آرسن ونگر در آرسنال کار بزرگی انجام داد. ونگر یکی از پیشگامان نسل خود بود. هر داستانی، قهرمانان خود را دارد و روند تبدیل لیگ انگلیس به محبوب ترین، پرتماشاگرترین و جذاب ترین لیگ جهان هم، قهرمانانی چون فرگوسن و ونگر را دارد. چه عاشقش باشید یا نسبت به او نفرت داشته باشید، حقایق کاملا گویا هستند. بهتر است فراموش نکنیم ونگر قبل از تاریخ سازی در آرسنال، مربی موناکو بود. جایی که با میدان دادن به جوانان، تغییر فلسفه لیگ و قدرتمند کردن تیمش، روند لوشامپیونه را عوض کرد. به خصوص در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90. می توان آرسن ونگر را کسی معرفی کرد که یک عمر، برخلاف جهت موج های خروشان حرکت کرد. همیشه بر روی فلسفه خود تاکید کرد و به آن وفادار ماند. احترام برای مردی که تصمیم گرفت فوتبال انگلیس را عوض کند.

با این حال تمام موفقیت های او در نیمه اول حضورش در این باشگاه به دست آمد و پس از آن ناکامی های زیادی تجربه کرد. فلسفه فوتبالی که ونگر آن را دنبال می کند با ترکیب کنونی بایرن مونیخ و همچنین تفکر حاکم بر باشگاه همخوانی کامل دارد و دقیقا حلقه گمشده در بازی بایرن مونیخ پس از رفتن پپ گواردیولا است. ونگر به دلیل تسلطش بر زبان آلمانی، فلسفه فوتبالی خاصش و در دسترس بودنش یکی از جدی ترین نامزدهای اصلی خواهد بود.

یک- ماسیمیلیانو الگری (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 7.5 از 10)

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟ماسیمیلیانو الگری (احتمال حضور در بایرن مونیخ: 7.5 از 10)

موفق ترین سرمربی ایتالیایی در یک دهه اخیر چند ماهی است بنا به خواسته اش از فوتبال دور بوده است. الگری یک مربی صاحب سبک و تاکتیک گرا است و اسم او قبلا هم به عنوان نامزد نشستن روی نیمکت بایرن مونیخ مطرح شده بود. آخرین قهرمانی میلان در سری آ، به دست الگری رقم خورد و دوران سقوط روسونری بعد از خروج این مربی از سن سیرو، کلید خورد. او در ادامه جانشین آنتونیو کونته در یوونتوس شد و با تثبت قهرمانی های بیانکونری در لیگ و جام حذفی، 2 بار هم این تیم را راهی فینال لیگ قهرمانان اروپا کرد. مکس آلگری یکی از نمونه های مشهور در استفاده از روش «Zone-oriented man coverage» است. سرمربی ایتالیایی این روش را معمولا در برابر تیم هایی که مهره های تکنیکی و خلاقی در فاز تهاجمی دارند و مالکیت توپ بالا از سیاست های اصلی شان است، انتخاب می کند. الگری از جمله گزینه های محبوب تاکتیک نویسان اروپا به شمار می رود و می تواند ماجراجویی جدیدی در آلیانتس آره نا شروع کند. الگری در چند ماه اخیر مشغول یادگیری زبان انگلیسی بوده تا در صورت فراهم شدن شرایط راهی لیگ برتر شود اما این گزینه می تواند برای او فرصت کار در یکی از غول های فوتبال اروپا را مهیا کند.

تنها و تنها مشکل زبان می تواند شانس الگری برای جانشینی کواچ را کم کند و گرنه از هر زاویه ای نگاه کنیم او گزینه ای ایده آل است. در رده بندی ما، مکس الگری در حال حاضر و براساس شرایط، محتمل ترین گزینه برای نشستن روی نیمکت بایرن به حساب می آید و احتمال حضورش در این تیم، 7.5 از 10 تخمین زده می شود.

سوال روز: چه کسی بر صندلی نیکو کواچ در بایرن مونیخ تکیه خواهد زد؟ برای شرکت در نظرسنجی انتخاب جانشین نیکو کواچ در بایرن مونیخ، روی تصویر کلیک کنید

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سندی از خیانت شکیرا به جرارد پیکه + عکس