کلاف‌هایی که یکی از رو زده می‌شوند، یکی از زیر


کلاف‌هایی که یکی از رو زده می‌شوند، یکی از زیر

تهران - ایرنا - بافتنی‌ها، امروز به کسب و کاری خانگی تبدیل شده‌اند که در بازارهای مختلف، از جمله ویترین شبکه‌های اجتماعی عرضه می‌شوند.

همه ما وقتی به خاطرات کودکی‌مان رجوع می‌کنیم، تصویری از مادر یا مادربزرگ‌مان به یاد می‌آوریم که کنار بخاری نشسته بودند و با دو میله بافتنی و مجموعه‌ای از کلاف‌ها «یکی از رو یکی از زیر» برای اهل خانه شال گردن، کلاه، دستکش و دیگر مایحتاج زمستان را می‌بافتند.

مادرهای امروزی دیگر فرصت کلاف و کاموا ندارند و ترجیح می‌دهند از کارهای آماده در بازار استفاده کنند یا این کار را به افراد دیگر واگذار کنند؛ این مشغله مادرانِ امروزی، فرصتی برای افرادی که در این زمینه تخصص دارند ایجاد می‌کند تا از این استعداد برای درآمدزایی استفاده کنند.

البته اکنون بافتنی تنها به تهیه پوشاک زمستانی محدود نمی‌شود و افرادی که استعدادی در این زمینه دارند پا را فراتر گذاشته و به تولید کیف، عروسک، جعبه‌های کوچک و بزرگ و پادری اقدام می‌کنند.

اگر در این زمینه هنری دارید یا اینکه علاقه‌ای به این دست از کارها دارید و می‌خواهید از این طریق درآمدی کسب کنید، امیدواریم خواندن این گزارش به شما کمک کند.

ابزار مورد نیاز

اصلی‌ترین ابزار بافتنی کاموا و میل است. البته هر کدام از آنها انواع مختلفی دارد که به فراخور تنوع محصول و افزایش تجربه می‌توان از آنها استفاده کرد.

سنجاق نگهدارنده گره بافتی، گیره علامت‌گذاری روی گره بافتی، متر اندازه‌گیری، رج شمار، حفاظ انتهای میله و قیچی از دیگر لوازم جانبی است که با افزایش گستره فعالیت می‌توانید از آنها استفاده کنید.

محصولات بافتنی که می‌توانید تولید کنید

همانطور که اشاره شد امروز دیگر استفاده از هنر بافتنی تنها محدود به پوشاک و لباس‌های زمستانی نیست و شما می‌توانید با کمی ذوق هنری، محصولاتی جدید و متفاوت تولید کنید. بر این اساس تلاش می‌کنیم در این بخش به معرفی محصولات بافتنی‌ای که می‌توانید با کار در منزل بافتنی تولید کنید، می‌پردازیم.

اولین محصول بافتنی که برای همه قابل تصور است می‌توان به پوشاک اشاره کرد. افراد دارای ذوق بافتنی به راحتی و با کمی حوصله می‌توانند انواع لباس زمستانی مثل کلاه، جوراب، دستکش و شال گردن را بافته و با قیمتی مناسب به فروش برسانند. البته پیشنهاد می‌کنیم از اوایل پاییز شروع به بافتن کنید و طرح‌های مختلف را آماده و به مشتریان خود معرفی کنید.

در گذشته عروسک‌های بافتنی هم‌بازی بسیاری از بچه‌ها بود و اکنون نیز والدین به دلیل آلودگی‌های محیطی ترجیح می‌دهند اسباب‌بازی‌های قابل شست‌وشو و بدون مواد آلرژی‌زا تهیه کنند. بنابراین بازار این کار داغ شده و افراد با کمی ذوق و سلیقه می‌توانند عروسک‌های منحصر به فرد آماده کنند.

یکی دیگر از بازارهای پردرآمد بافتنی در منزل سیسمونی است؛ چرا که بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند لباس‌های منحصر به فرد و متناسب با سلیقه خودشان برای نوزاد سفارش دهند. البته باید در انتخاب الیاف مورد استفاده برای این کار باید دقت و سواس به خرج دهیم و تا حد امکان از الیاف طبیعی با رنگ‌های روشن استفاده کنیم.

حتما شما هم انواع زیورآلات همچون گوشواره، دستبند و حتی گردنبد را مشاهده کردید که با نخ‌های اکرلیک رنگارنگ در فروشگاه‌های صنایع دستی و حتی فروشگاه‌ای لاکچری فروخته می‌شود. این مصنوعات مخصوص سن و قشر خاصی نیست و محدودیتی وجود ندارد، فقط کافی است تنوع در تولید را مدنظر قرار دهید.

یکی دیگر از زمینه‌های فعالیت در بخش بافتنی تهیه لوازم منزل همچون پادری و جعبه‌های مخصوص وسیله‌های بزرگ و کوچک در گوشه و کنار منزل است. البته برای ارائه محصول بهتر باید از نقشه‌های زیبا و رنگ‌های جذاب استفاده کنید و تا حدودی با هارمونی‌ رنگ‌ها آشنا باشید.

اما این محصولات مشتریان خاص خود را دارد و افراد به دنبال کارهای منحصر به فرد برای تزئین منزل و حتی در بسیاری از مواقع خرید جهیزیه هستند.

شبکه‌های اجتماعی و فروش محصولات

در دورانی که تکنولوژی به سرعت پیشرفت می‌کند و محصولات ماشینی جایگزین صنایع دستی شده، بسیاری از افراد به دنبال ظرافت‌های کار دست هستند و در این میان افرادی موفق هستند که این سلایق را بنشناسند و متناسب با نیاز آنها تولیدات خود را ارائه کنند.

بسیاری اذعان دارند که بهترین مکان برای معرفی محصول به مشتریان، شبکه‌های اجتماعی است که طرفداران آن محدود به قشر و سلیقه خاصی نیست و به راحتی می‌توان با ایجاد کانال‌های تخصصی تولیدات خود را به علاقه‌مندان معرفی کرد.

«لیلا الله‌رضایی» زن ۴۷ ساله‌ای است که از سن نوجوانی برای خواهر و برادرانش شال گردن و کلاه می‌بافت. او که در ابتدا تنها برای سرگرمی و علاقه‌ای که به این هنر داشت این کار را انجام می‌داد بعد از ازدواج به عنوان کمک معیشت خانواده کار خود را ادامه داد.

وی می‌گوید: بافتنی را به صورت ابتدایی از مدرسه آموختم و به تدریج از کتاب‌های آموزشی موجود در بازار برای آموزش بیشتر استفاده کردم و به تدریج پوشاک با طرح و رنگ‌های متنوع برای دوستان و اطرافیان می‌بافتم.

الله‌رضایی افزود: در همان سال‌هایی که تازه ازدواج کرده بودم، مشکلات مالی باعث شد که به توصیه یکی از دوستان سفارش‌هایی از اطرافیان را قبول کردم و علاوه بر لباس‌های بافتنی که در زمستان مشتری‌های خاص خود را داشت در طول فصول مختلف بافت برخی لوازم منزل را نیز انجام می‌دادم.

وی در مورد فروش بازار تولیدات خود گفت: در گذشته بیشتر از طریق دوستان و آشنایان سفارش می‌گرفتم اما حالا دخترم صفحه‌ای در اینستاگرام برای معرفی محصولات ایجاد کرده و از این طریق نه تنها سفارش کار قبول می‌کنم بلکه برای کسانی که مایل به یادگیری باشند نیز آموزش می‌دهم.

الله‌رضایی رمز موفقیت در کارش را صداقت با مشتری، استفاده از مواد اولیه مرغوب و صبوری در کار می‌داند.

وی به بسیاری از خانم‌هایی که شرایط اشتغال در محیط بیرون از منزل را ندارند، توصیه می‌کند اگر به این هنر علاقه‌ وارد این حرفه شوند زیرا علاوه بر درآمد خوبی که در این کار وجود دارد تنوع رنگ و گره خوردن آن با هنر، موج شادی و نشاط آنها می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بانک ملت چگونه به مانده تسهیلات 15هزارهزار میلیارد ریالی دست یافت