بیش از 90 درصد افراد سوخته، پول درمان ندارند


رضایی گفت: بیش از 90 درصد از بیماران سوخته، توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند.

بیش از 90 درصد افراد سوخته، پول درمان ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رضایی، رییس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت در نشست خبری روز ملی پیشگیری از سوختگی در بیمارستان حضرت فاطمه (س) تهران، با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از بیماران سوخته، توانایی پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند، گفت: خوشبختانه پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هزینه درمان بیماران سوخته رایگان شد.

او به هزینه بالای تخت سوختگی در کشور اشاره کرد و گفت: هزینه ساخت و تجهیز هر سوختگی در کشور، بیش از ۵ میلیارد تومان است، زیرا تخت‌های سوختگی به تجهیزات پیشرفته مثل سیستم هواساز ویژه، پرستار و دستگاه‌هایی مانند ونتیلاتور نیاز دارند و ما در وزارت بهداشت پس از استانداردسازی تخت‌های سوختگی، اقدام به گسترش این تخت‌ها کردیم.

مدیر اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به آمار تخت‌های سوختگی در ایران بیان کرد: در حال حاضر ۸۳ بخش و مرکز سوختگی با ۹۳۵ تخت بیمارستانی و ۱۷۴ تخت ویژه سوختگی و ۸ مرکز تک تخصصی سوختگی در کشور داریم، اما با توجه به هزینه بالای درمان و راه اندازی تخت سوختگی باید پیشگیری را سر لوحه کار قرار دهیم.

رضایی تاکید کرد: باید وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش، نفت، صمت و نیرو در حوزه پیشگیری از سوختگی ورود کنند، اما می‌بینیم که در هیچ از کتب درسی آموزش و پرورش و دانشگاه ها، سطری از آموزش‌های پیشگیرانه درباره سوختگی وجود ندارد و هیچ یک از وزارتخانه‌هایی که عامل سوختگی در کشور هستند، در این زمینه گامی بر نمی‌دارند.

رییس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی با این همه کارخانه و جمعیت بیمه شده تحت پوشش حتی یک تخت سوختگی ندارد.

با مشکل کمبود تخت سوختگی مواجه هستیم

در ادامه مصطفی ده‌مرده‌ای، رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری گفت: با مشکل کمبود تخت سوختگی رو به رو هستیم و ۱۱۰ تخت بیمارستان ما اشغال است. اگر یک بیمار سوخته نیازمند تخت ویژه باشد باید منتظر مرگ یک بیمار باشیم تا تخت خالی شود.

او ادامه داد: ۹۰ تا ۹۵ درصد بیمارانی که در بیمارستان ما بستری می‌شوند اگر رعایت می‌کردند دچار سوختگی نمی‌شدند.

ده مرده‌ای گفت: یک لباس سوختگی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و بیماران برخی مواقع به دلیل مشکلات مالی لباس تهیه نکردند و دچار عوارض شدند افزون بر این بیماران نیاز به خدمات کاردرمانی، توانبخشی و فیزیوتراپی هستند که هزینه بالایی دارد.

او اضافه کرد: پماد‌هایی که برای بهبود زخم بیماران سوخته تجویز می‌شود، ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد .

رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری بیان کرد: ما پارسال یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای درمان بیماران افغان هزینه کردیم اما وزارت بهداشت و بیمه یک ریال آن را نمی‌پردازند و ما هم نمی‌توانیم این بیماران را پذیرش نکنیم.

بسیاری از دستگاه‌ها توجهی به حوزه سوختگی ندارند

جمالی، مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری گفت: سازمان‌های مردم نهاد و خیرین در حوزه‌های سلامت مانند پیشگیری از سوختگی می‌توانند کمک کننده باشند و بخشی از هزینه‌های دولت به کمک سازمان‌های مردم نهاد و خیرین می‌تواند کاهش پیدا کند.
او افزود: ما فقط در ایران بیمارستان تک تخصصی سوختگی داریم و در بسیاری از کشور‌های دنیا بخش سوختگی در بیمارستان جنرال ایجاد می‌شود چرا که درمان سوختگی چند بخشی است و نیاز به جراحی‌ها و تخصص‌های مختلفی دارد.
مدیرکل سازمان‌های مردم نهاد وزارت بهداشت با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌ها توجهی به حوزه سوختگی ندارند، گفت: چرا برخی در پتروشیمی اهواز می‌سوزند و هزینه آن را دانشگاه علوم پزشکی باید بپردازد یا هموطنان زیادی در پژو ۴۰۵ می‌سوزند، اما هیچ کس توجه نمی‌کند.
جمالی گفت:به نظر من بهتر است وزارت بهداشت وظیفه خود در حوزه سوختگی را به سازما‌ن‌های مردم نهاد واگذار کند.

انتهای پیام/

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آیا خال‌ها موجب سرطان سینه می‌شود؟