بهترین خواص کیوی + خشک کردن میوه کیوی


بهترین خواص کیوی همه ی میوه ها دارای خواص فراوانی برای بدن می‌باشد و اگر به‌ صورت مناسب و بـه اندازه مصرف شوند می تواند بـه سلامتی بدن کمک کنند. البته در خرید میوه دقت کنید کـه میوه به‌صورت ارگانیک پروش یافته باشد تا خواص بیشتری نصیب شـما شود. کیوی سرشار از ویتامین C می باشد. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز اسـت. همچنین دارای...

بهترین خواص کیوی + خشک کردن میوه کیوی

بهترین خواص کیوی

همه ی میوه ها دارای خواص فراوانی برای بدن می‌باشد و اگر به‌ صورت مناسب و بـه اندازه مصرف شوند می تواند بـه سلامتی بدن کمک کنند. البته در خرید میوه دقت کنید کـه میوه به‌صورت ارگانیک پروش یافته باشد تا خواص بیشتری نصیب شـما شود.

کیوی سرشار از ویتامین C می باشد. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز اسـت. همچنین دارای ویتامین A’E’کلسیم’آهن و اسید فولیک می باشد. یک شماره کیوی متوسط ۴۶ کالری انرژی دارد.

بـه گزارش تالاب کیوی دارای مقادیر زیادی آنزیم حل کننده پتاسیم بـه نام پاپایین اسـت که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید اسـت اما احتمال دارد برای برخی افراد آلرژی زا باشد. بویژه افرادی که بـه آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت بـه این میوه نیز هستند. این آنزیم با پختن میوه بـه سرعت از بین می رود.

بـه این ترتیب استفاده از کیوی خام در دسرهای حاوی شیر یا هر فراورده لبنی دیگر نامناسب اسـت زیرا این آنزیم در عرض چند دقیقه در حالیکه بوی بسیار بدی تولید می کند شروع بـه حل کردن پروتئین شیر می نماید.

مصرف کیوی با پوست برای دستگاه گوارش مناسب نیست و می تواند ورم معده را بـه همراه داشته باشد.

کیوی یکی از مهم‌ترین میوه‌هایی اسـت کـه در فصل پاییز در معرض اسـت و بـه دلیل محتوای بالای ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید اسـت.

وی استحکام لثه و کاهش کلسترول، اسید اوریک و تری‌گلیسیرید را از دیگر اثرات مصرف کیوی دانست.

وجود آنزیم‌هایی برای هضم غذا و پروتئین در کیوی، خاطرنشان کرد: اگر کیوی بعد از غذا مصرف شود می تواند بـه هضم غذا کمک کند.
آنتی اکسیدان موجود در کیوی می تواند از انواع سرطان ها خصوصا سرطان دستگاه گوارش پیشگیری نماید.

بهترین خواص کیوی + خشک کردن میوه کیوی

متأسفانه آنزیمهای کیوی در معده بـه وسیله اسید معده از بین می رود. اما اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد’ مقداری خنثی می شود و آنزیمهای کیوی می توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی اسـت تا مواد پروتئینی در اثر این آنزیمها بـه قطعات کوچکتری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین را در معده و روده آسانتر می کند.

کیوی مانند قرص آسپرین موجب رقیق شدن خون شده از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کند. این میوه بـه دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد ‘ از غلظت خون می کاهد و از تنگ شدن عروق و بروز انواع سکته ها جلوگیری می کند.

جالب اسـت بدانید که ویتامین C در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر اسـت و مطالعات نشان داده کودکانی که در هفته ۷تا۵ شماره از این میوه مصرف می کنند دارای علائم تنفسی کمتری نسبت بـه کودکانی هستند که در هفته فقط ۱ شماره میل می کنند.

کیوی سیستم حفاظتی بدن را تقویت می کند و از بروز سرطان جلوگیری می نماید.

کیوی با داشتن ویتامینC و اسید قهوه ‘ دو ماده اتساسی ضد سرطان در اختیار می گذارد.

بهترین خواص کیوی + خشک کردن میوه کیوی

خواص کیوی در تب سنتی

در تب سنتی کیوی میوه‌ای صفرابر اسـت و بـه همین دلیل مصرف زیاد آن برای افرادی کـه سنگ صفرا دارند توصیه نمی شود.
این کارشناس تغذیه در خصوص افرادی کـه کیوی رابا پوست مصرف میکنند، گفت: مصرف کیوی با پوست برای دستگاه گوارش مناسب نیست و اگر چه توصیه می شود اکثر میوه‌ها با پوست مصرف شوند، اما این برای میوه‌هایی اسـت کـه پوست نازک و نرم دارند.


کیوی پادزهر سیگار :

سیگاری ها بـه ویتامین C بیشتری نیاز دارندو زیرا مواد سمی مخصوصاً رادیکالهلی آزاد موجود در دود سیگار ویتامینها را از بین می برد. بنابراین سیگاریها باید حدود ۴۰% بیشتر ویتامین C مصرف کنند. این مقدار با خوردن ۲ شماره کیوی کسب می شود.

کیوی بمبی علیه استرس :

استرس و کمبود خواب روی بدن انسان اثر می گذارد. هرکس می خواهد بـه این وضع دچار نشود باید در روز ۴ شماره کیوی بخورد. ۴ شماره کیوی را در طول روز تقسیم کنید. مثلا صبح’ ظهر’ بعدازظهرو عصر. چون بدن انسان نمی تواند ویتامین C را ذخیره کند.

۶ دلیل برای کیوی خوردن وجوددارد:

۱- ۳ گرم فیبـر دارد که کلستـرول را کاهش داده از سرطان جلوگیـری می کند و بـه کنترل انسولین کمک می نماید.

۲- در مقایسه با یک شماره پرتقال هم اندازه خود ‘ ویتامین C بیشتری دارد.

۳- حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان محلول در چربی اسـت« ویتامینA و E » که برای مبارزه با رادیکالهای آزاد مفید می باشد.

۴- حاوی فیتوناتریفت هایی از جمله کاروتنوئید و فلاوونوئید اسـت که تحقیقات نشان داده که DNA را از آسیبهای مربوط بـه اکسیژن محافظت می کند.

۵- حدود ۱۰% از پتاسیم پیشنهادی روزانه را داراست « حدود ۳۰۰ میلی گرم » .

۶- حاوی مقادیر زیادی فولات اسـت که بدن را در مقابل بیماریهای قلبی ‘ سرطان و غیره محافظت می کند و برای شکل گیری هموگلوبین حامل اکسیژن ضروری اسـت.

پزشکان بـه افرادی که از طعم میوه کیوی تجربه خوبی ندارند توصیه کرده اند که این میوه را بـه دلیل وجود مواد بسیار مغذی آن مصرف کنند.

بـه گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، میوه کیوی سرشار از مواد مغذی معدنی و ویتامین ها اسـت. این میوه شامل مقدار قابل توجهی ویتامین A، C و E اسـت. ویتامین C یک آنتی اکسیدان حلال درآب اسـت که بدن را از ابتلا بـه چاقی، بیماری های‌ قلبی و عروقی و سرطان حفظ می کند.

ویتامین E نیز تاثیر مشابهی با ویتامین C دارد اما آنتی اکسیدان حلال در چربی اسـت، میوه کیوی به دلیل داشتن این دو ویتامین بـه حفاظت بدن در مقابل «رادیکال های‌ آزاد» حفظ می کند.

فیبرغذایی موجود در کیوی برای درمان بیماری هایی مثل دیابت از طریق کنترل سطح قندخون مفید اسـت. مصرف کیوی همچنین از ابتلا بـه سرطان روده جلوگیری می کند و مقدار فیبر بالای آن مقدار سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

پزشکان همچنین بـه بیمارانی که از بیماری های‌ قلبی رنج میبرند، توصیه می کنند که روزانه این میوه را مصرف کنند تا شانس دومین سکته قلبی در آنان کاهش یابد.

بـه گزارش تالاب بـه نقل از ایندین تایمز، از دیگر فواید این میوه میتوان بـه موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از ابتلا بـه بیماری آسم

پیشگیری از سرفه و خس خس گلو بـه خصوص در کودکان

بهترین خواص کیوی + خشک کردن میوه کیوی

مضرات کیوی :

کیوی دارای مقدار زیادی اگزالات اسـت که موجب تشکیل سنگ در کلیه و کیسه صفرا می شود. بـه همین دلیل بار یافراد مستعد سنگ کلیه و سنگ صفرا مضر اسـت.

بهترین خواص کیوی + خشک کردن میوه کیوی

خشک کردن کیوی

میوه ها بـه دو صورت خشک می‌شوند:

1- بـه طور طبیعی

2- با دستگاه، مثل دستگاه خشک کن مواد غذایی

کشمش، خرما و آلو خشک نمونه هایی از اینها هستند. سایر میوه هایی کـه می‌توان انها را خشک کرد شامل: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خرمالو اسـت.

میوه های‌ خشک را می‌توان برای مدت زمان طولانی نگه‌داری کرد، بنابر این جای گزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن اسـت، مثل مصرف آلو یا آلبالو خشک در زمستان.

خشک کردن میوه، راه مناسبی برای نگه داری آن در خارج از یخچال اسـت، پس نیازی بـه یخچال نیست.

میوه های‌ خشک منبع غنی ویتامین های‌ A، B1؛ B2؛ B3؛ B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند.

هر 100 گرم میوه خشک تقریبا 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین دارد.

در اثر کاهش آب موجود در میوه در طی فرآیند خشک کردن «تقریبا 7 قسمت از 8 قسمت آب آن از بین می‌رود»؛ میوه خشک شده طعم بهتری بـه خود می گیرد. اما باید توجه داشت حرارتی که برای خشک کردن میوه‌ها مورد استفاده قرار میگیرد تا حدود زیادی موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در میوه میشود.

بـه میوه هایی کـه در خارج از منزل«در صنعت یا مغازه ها» خشک میشوند، ماده ای بنام اکسید سولفور اضافه میکنند کـه می تواند باعث بروز آسم در افراد حساس بـه آن شود. برای تثبیت رنگ میوه بـه آن سولفور میزنند.

میوه هایی کـه بـه طور طبیعی و بدون افزودن سولفور خشک میشوند «مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب» دارای رنگ تیره تری نسبت بـه میوه تازه هستند، ولی طعم آن ها بـه میوه تازه بیشتر شبیه اسـت.

البته تا اندازه ای می‌توان رنگ بعضی میوه ها را بعد از برش دادن، با افزودن مقدار کمی از یک چاشنی قوی تثبیت کرد؛ مثلا افزودن مقدار کمی آب لیمو ترش بـه تکه های‌ بریده شده سیب.

بهترین خواص کیوی + خشک کردن میوه کیوی

بهترین روش نگهداری کیوی :

هنگام خرید این میوه آنرا در میان انگشتان خود قرار دهید ودر صورتی که بر اثر فشار جزئی ‘ نرمی زیر دستان خود احساس کردید از خرید آن صرفنظر کنید. این میوه را می توانید در دمای اتاق نگهداری کرده و بـه مدت چند روز ذخیره کنید.

هرگز این میوه را کنار سیب ‘ گلابی و سیب زمینی قرار ندهید زیرا از این میوه ها گازی متصاعد می شود که موجب رسیدن بیش از حد این میوه می شود.اما اگر نارس باشد می توان آن را در کنار میوه های ذکر شده قرار داد تا فرایند رسیدن تسریع شود.هرگز بـه اندازه میوه توجه نکنید و تصور نکنید میوه بزرگ تر ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.

بهترین خواص کیوی + خشک کردن میوه کیوی

طرز تهیه دسر با کیوی:

مواد لازم:

کیوی ۳ شماره

سیب ۱ شماره

نعناع تازه بـه میزان دلخواه

یخ بـه میزان لازم

کیوی و سیب را خرد کرده ودر مخلوط کن بـه صورت پوره درآورید. سپس آنرا در ظرف یا لیوان مورد نظر ریخته بـه آن یخ اضافه کرده و با نعنای تازه و تکه های سیب و کیوی تزیین و سرو کنید.

منبع: beytoote.com


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پاکسازی کبد چرب با راهکاری ساده