«مجلس نما» عملکرد پارلمان را روشن می‌کند/نامزدهای مجلس میثاق نامه شفافیت امضا می‌کنند


«مجلس نما» عملکرد پارلمان را روشن می‌کند/نامزدهای مجلس میثاق نامه شفافیت امضا می‌کنند

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران با بیان اینکه در سامانه مجلس‌نما عملکرد پارلمان روشن شده و قرار است نامزدهای انتخابات میثاق نامه شفافیت امضا کنند گفت: تحلیل داده‌های متن مجلس می‌تواند برای مردم و...

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، فاز اولیه سامانه مجلس‌نما محصول تلاش اندیشکده شفافیت برای ایران عصر امروز در خبرگزاری فارس رونمایی شد.

در این مراسم مهدی ثنایی مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران گفت: واژه شفافیت این روزها و این ماه‌ها بیشتر از سوی مردم و مسئولان به کار می‌رود و در حقیقت امری فراگیر شده و به گفتمان تبدیل شده است.

وی افزود: اندیشکده شفافیت برای ایران بخشی از پازل‌های مبارزه با فساد است که به صورت تخصصی در این زمینه کار می‌کند؛ یکی از مهم‌ترین بخش‌های شفافیت در کشور از نظر این اندیشکده مجلس شورای اسلامی است.

«مجلس نما» عملکرد پارلمان را روشن می‌کند/نامزدهای مجلس میثاق نامه شفافیت امضا می‌کنند

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران تصریح کرد: نهادهای شورایی که مشورت و تصمیم‌گیری به آنها واگذار شده در ایران زیاد داریم که می‌توانیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان، شوراهای شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی اشاره کنم که گلو‌گاه‌های تصمیم‌گیر در کشور هستند.

**پاسخ‌گویی مجلس و نمایندگان در سطح نازلی است

وی اظهار داشت: موضوع مجلس از بین نهادهای مجلس در جمهوری اسلامی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ثنایی گفت: ما در سطح نازلی برای پاسخگو کردن و مسئولیت‌پذیری مجلس و اجزای آن مواجه هستیم که نماینده و نمایندگان در این باره خیلی خود را پاسخگو نمی‌دانند. هرچند که نظارت هم‌اکنون به دست نمایندگان است اما آنها هم نشان دادند که کارآمدی لازم را ندارند.

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران اظهار داشت: مردمی که به نماینده رأی داده و او را به مجلس فرستاده‌اند مهم‌ترین اشخاصی هستند که می‌توانند بر عملکرد وکلای ملت نظارت کنند اما مقدمه هر نظارتی ارائه اطلاعات است. لذا تلاش می‌کنیم تا برای نظارت بهتر داده‌های بیشتری را جمع‌آوری کنیم.

** جمع آوری اطلاعات و داده‌های مجلس از 10 منبع

وی افزود:‌ در اندیشکده شفافیت برای ایران بخشی را برای نظارت بر مجلس ایجاد کرده و به دنبال بسترسازی امکان نظارت بهتر بر مجلس هستیم تا تسهیل‌گیری لازم را داشته باشد.

«مجلس نما» عملکرد پارلمان را روشن می‌کند/نامزدهای مجلس میثاق نامه شفافیت امضا می‌کنند

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران گفت:‌اطلاعات مختلف و متعددی از عملکرد نمایندگان مجلس منتشر می‌شود که اطلاعات طرح‌ها و لوایح، اظهار نظرات نمایندگان و داده‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس بخشی از این اطلاعات است اما انتشار این اطلاعات یکپارچه و استاندارد نیست تا بتوانیم داده‌ها را تحلیل کنیم.

ثنایی گفت:‌ از حدود 10 منبع مختلف اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و در سامانه مجلس‌نما قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امروز فاز اولیه و آزمایشگاهی سامانه مجلس‌نما را رونمایی خواهیم کرد که در حقیقت بستری حرفه‌ای برای نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس است.

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران گفت: اگر نظارت و ارزیابی بر عملکرد نمایندگان وجود نداشته باشد وکلای پرکار و جدی از وکلای دارای کارکرد کم جدا نخواهند شد.

**در مجلس‌نما تحلیل و رتبه‌بندی وجود ندارد

ثنایی با بیان اینکه سامانه مجلس‌نما در فاز اولیه تحلیل و رتبه‌بندی ندارد، عنوان کرد: در مرحله نخست فقط به یکپارچه‌سازی اطلاعات اقدام کرده‌ایم ضمن اینکه ارتباط این سامانه با خبرگزاری‌ها هم وسیع خواهد بود همچنین ایده‌های توسعه‌ای مفصلی برای این سامانه‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: اندیشکده شفافیت برای ایران تنوعی از اقدامات و برنامه‌ها را در دست اجرا دارد که مهم‌ترین آن تهیه و ترویج میثاق‌نامه شفافیت انتخابات مجلس شورای اسلامی است. با این فرض که افرادی که حامی شفافیت و ارائه گزارش عملکرد به مردم هستند باید پیش از انتخابات با انتشار ویدیویی از خود این موضوع را به صراحت اعلام کنند.

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران درباره جزئیات بیشتر این میثاق‌نامه گفت: این میثاق‌نامه 6 بند دارد که از نامزدهای داوطلب خواسته‌ایم یکسری اطلاعات درباره خود را در اختیار عموم قرار دهند.

ثنایی خاطرنشان کرد: 1- شفافیت وعده‌‌های انتخاباتی، 2- رزومه و مشاغل پیشین، 3- فهرست درآمدها و منابع مالی، 4- فهرست اموال و دارایی‌ها، 5- منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی، 6- نحوه و ترکیب هزینه‌کردهای انتخاباتی 6 بند میثاق‌نامه مذکور است.

** میثاق نامه 6 بندی نامزدهای انتخابات با موضوع شفافیت

وی گفت: فرم‌های اطلاعاتی این میثاق‌نامه فردی و گروهی را تنظیم کرده‌ایم و نامزدهای انتخابات برهمین اساس تعهد می‌دهند که با انتشار ویدیویی این میثاق‌نامه را امضا کرده و برای مردم باورمند کنند که اطلاعات آن را در سامانه www.pooyesh.majlesnama.ir منتشر خواهیم کرد.

مدیر اندیشکده شفافیت برای ایران افزود: در فاز آزمایشگاهی رونمایی از سامانه مجلس‌نما پرچم شفافیت اطلاعات را بالا برده‌ایم و برهمین اساس زحمات فراوانی را برای یکپارچه‌سازی اطلاعات استخراجی کشیده‌ایم.

ثنایی اظهار داشت:‌ وقتی اطلاعاتی درباره سفرهای خارجی نمایندگان و حقوق و دستمزدشان منتشر نشده است قطعاً داده‌های لازم هم در سامانه مجلس‌نما درج نخواهد شد اما ا گر نمایندگان به صورت داوطلبانه این کار را انجام دهند مردم ضمن شفافیت بیشتر نمایندگان‌شان را بهتر می‌شناسند. ولی اگر برخی رسانه‌ها این اطلاعات را منتشر کردند ما هم آن را یکدست کرده و منتشر خواهیم کرد.

«مجلس نما» عملکرد پارلمان را روشن می‌کند/نامزدهای مجلس میثاق نامه شفافیت امضا می‌کنند

وی افزود: کمیسیون‌های تخصصی مجلس جعبه تاریکی است در حالیکه آنجا قلب تپنده مجلس است زیرا چکش‌کاری لوایح و طرح‌ها در کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد اما بنا داریم با کمک رسانه‌ها مجلس و زیرمجموعه‌های آن برای مردم شفاف شود.

**جمع‌آوری اطلاعات نمایندگان، طرح‌ها و لوایح، مشروح مذاکرات مجلس،کمیسیون‌ها

در ادامه نشست محمدحسین مرادی مسئول تیم مجلس اندیشکده شفافیت برای ایران گفت:‌ سامانه مجلس‌نما دغدغه 2 سال پیش عده‌ای جوان با هدف شفافیت بیشتر در کشور بوده است که بر همین اساس بنا داشتیم شفافیت مجلس را برای تحقق مطالبات مردمی و به عنوان بخشی از دغدغه نمایندگان به منظور ایجاد بستری برای انتشار اطلاعات عملیاتی کنیم.

مرادی افزود: سامانه رونمایی شده مذکور متناسب با نیاز جامعه برای بررسی تحولات مجلس نیست لذا برای نظارت کامل بر اقدامات پارلمان این وظیفه بر دوش سمن‌ها قرار دارد تا از طریق اطلاعات موجود و اطلاعاتی که در آینده در منظر عموم قرار می گیرد شفافیت را به صورت سیستمی نشان دهیم.

«مجلس نما» عملکرد پارلمان را روشن می‌کند/نامزدهای مجلس میثاق نامه شفافیت امضا می‌کنند

وی افزود: در سامانه‌ مجلس‌نما چهار مؤلفه نمایندگان، طرح‌ها و لوایح، مشروح مذاکرات مجلس و همچنین اطلاعات کمیسیون‌ها وجود دارد و قرار است در سال‌های آینده با ارتقای شفافیت در مجلس اطلاعات را بازتاب رسمی و بی‌طرفانه دهیم تا ارزش افزوده ایجاد کند.

مسئول تیم مجلس اندیشکده شفافیت برای ایران گفت: برنامه‌ نویسی سامانه مجلس‌نما حدود 10 ماه طول کشیده است.

مرادی اظهار داشت: مردم و رسانه‌ها برای بهبود و ارتقای سامانه مجلس‌نما باید یاری‌دهنده این اندیشکده باشند که توسعه و ترویج آن به ارتقای توسعه سیاسی کشور کمک خواهد کرد تا مردم برای رصد بهتر سپهر سیاسی خود راحت‌تر باشند.

** اطلاعات مفید مجلس نما برای انتخاب نامزد اصلح

وی تصریح کرد: حواشی مجلس معمولاً برای مردم جذاب‌تر است اما به دنبال آن هستیم که متن اصلی مجلس و اظهارات نمایندگان و طرح‌ و لوایح و مشروح اظهارات و مذاکرات صورت گرفته در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس را برجسته‌تر کنیم.

مسئول تیم مجلس اندیشکده شفافیت برای ایران گفت: مردم می‌توانند از اطلاعات مجلس دهم برای ارزیابی نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم استفاده کرده و افراد اصلح را انتخاب کنند.

مرادی افزود: ترویج سامانه مجلس‌نما به ترویج بیشتر شفافیت و به منظور افزایش میل مردم برای اقدامات سیاسی و حساس شدن آنها به فسادها کمک شایانی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات غیرقابل انتشار و محرمانه در سامانه مجلس‌نما منتشر نخواهد شد ولی وقتی گزارشات مرکز پژوهش‌ها درباره طرح‌ها و لوایح و نحوه کمک داده‌های این گزارش بتواند در امورات مجلس کمک کند آن را هم منتشر خواهیم کرد.

مرادی گفت: مخاطبان می‌توانند برای مشاهده سامانه مجلس‌نما را به نشانی http://majlesnama.ir/ مراجعه کنند.

** فقط 23 شاخص از 110 شاخص مجلس شفاف است

در ادامه این نشست محمدحسین ملک‌نژاد معاون آی‌تی اندیشکده شفافیت برای ایران خاطرنشان کرد:‌ در قانون اساسی تصریح شده که مشروح مذاکرات رسمی مجلس منتشر شود که این رویه از 40 سال پیش تا کنون اینگونه بوده است.

وی گفت: دغدغه اصلی سامانه مجلس‌نما اعلام و انتشار داده‌های رسمی مجلس است که در حال حاضر داده‌های موجود در جامعه برگرفته از اطلاعات روزنامه رسمی و سایت مجلس است ولی ما به دنبال ارتقای این کار هستیم.

«مجلس نما» عملکرد پارلمان را روشن می‌کند/نامزدهای مجلس میثاق نامه شفافیت امضا می‌کنند

ملک‌نژاد گفت: سامانه مجلس‌نما ابزاری برای پیگیری مطالبات مردم است که برای اولین‌بار 2422 جلسه علنی مجلس تحلیل شده و دقیقاً مشخص است کدام نماینده صحبت کرده است. ضمن اینکه وضعیت 2913 طرح در مجلس نهم و دهم چگونه بوده است.

وی گفت: در فازهای آینده و توسعه‌ای سامانه مجلس‌نما گفت‌وگوهای نمایندگان درباره طرح‌ها و لوایح، تذکرات و استیضاح‌ها و سؤالات و نامه‌ها به رئیس جمهور را درج خواهیم کرد.

معاون آی‌تی اندیشکده شفافیت برای ایران افزود: اظهارات یک نماینده در جلسات علنی و تذکرات شفاهی و کتبی و طرح‌های ارائه شده از سوی او و یا حمایت وکلای ملت از طرح‌ها و لوایح و کلمات کلیدی و اشخاص و مخاطبان مدنظر نمایندگان در سامانه مجلس‌نما درج خواهد شد.

** خبرنگاران بیشترین استفاده کننده از داده‌های مجلس نما

وی خاطرنشان کرد: در نقشه شفافیت مجلس هم سامانه مجلس‌نما فعال است که برهمین اساس می‌توانیم بگویم متأسفانه فقط 23 شاخص از 110 شاخص مجلس ارائه شده و بقیه شاخص‌ها یا ارائه نشده و یا کمتر ارائه شده است.

ملک‌نژاد گفت: در فازهای بعدی سامانه مجلس‌نما ارائه دهنده طرح‌ها در مجلس و دستور کارهای کمیسیون‌های اصلی و فرعی و همچنین ارائه راهکارها برای اصلاح سازوکار نظارت بر رفتار نمایندگان را در دستور کار داریم.

وی گفت: با آنکه مخاطب سامانه مجلس‌نما عموم مردم هستند اما خبرنگاران بیشترین استفاده‌کننده از اطلاعات، تحلیل‌ها و داده‌های آن هستند.

معاون آی‌تی اندیشکده شفافیت برای ایران خاطرنشان کرد: اطلاعات و داده‌های مربوط به هیأت‌های پارلمانی، سفرهای خارجی نمایندگان و دارایی قبل و بعد از نمایندگی مردم در مجلس از موضوعاتی است که در سامانه مذکور تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟