تویوتا در دیتونای فلوریدا از مدل سال 2021 سوپرا رونمایی کرد. ما مطمئن نیستیم که باید انتظار چه چیزی را از این خودرو داشته باشیم اما قطعاً از دیدن سوپرای بهروز شده ناامید نخواهید شد. از جمله بهروزرسانیهای این خودرو میتوان به افزایش قدرت پیشرانه 6 سیلندر، ارائه یک پیشرانه 4 سیلندر جدید، تولید مدلی سفارشی، دو نسخهی مسابقهای و… اشاره کرد. در ادامه میخواهیم مقایسهای بین سوپرای مدل 2021 با مدل سال پیش از آن داشته باشیم.
قدرت بیشتر پیشرانه 6 سیلندروقتی که اولین بار سوپرا معرفی شد پیشرانه 6 سیلندر ساخت ب ام و تنها قدرت 335 اسبی داشت و این در حالی بود که خود Z4 قدرت 382 اسب بخاری تولید میکرد. این دو خودرو از نظر پرفورمنس تقریباً مشابه هستند اما با این وجود تویوتا تصمیم گرفته قدرت پیشرانه را به همان 381 اسب بخار ب ام و برساند که افزایش 47 واحدی را نشان میدهد.
با این افزایش قدرت، شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت سوپرا از 4.1 به 3.9 ثانیه بهبود یافته است. این خودروساز ژاپنی افزایش قدرت موردبحث را از طریق منیفولد اگزوز جدید و همچنین طراحی متفاوت پیستون برای افزایش نسبت تراکم از 11:1 به 10.2:1 به دست آورده است.
علاوه بر قدرت بیشتر، سوپرای 6 سیلندر هندلینگ بهتری هم دارد. دامپرها تنظیمات جدیدی داشته و فرمان نیز با برنامهریزی متفاوت بهتر شده است، تغییراتی نیز در سیستم تعلیق، کنترل پایداری و دیفرانسیل فعال صورت گرفته است.
مدل 4 سیلندرعضو جدید خانواده سوپرا مدلی 4 سیلندر است که از نوع 2 لیتری توربوی تولید ب ام و بوده و خروجی 255 اسبی دارد. همین مشخصات را در Z3 sDrive30i نیز میبینیم. این مدل جدید شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5 ثانیهای داشته ولی کمی سبکتر است. طبیعی است که این نسخه از سوپرا مصرف سوخت کمتری دارد.
بخش اعظم کاهش وزن این مدل به تعداد سیلندرهای کمتر وجود دارد اما تویوتا با استفاده از روتورهای ترمز کوچکتر، سیستم صوتی با 4 بلندگو، صندلیهایی با تنظیم دستی و حذف دیفرانسیل فعال و سیستم تعلیق فعال هم اقدام به کاهش وزن سوپرای 4 سیلندر کرده است. دیگر وجه تمایز این خودرو طراحی متفاوت رینگها است. انتظار میرود قیمت این مدل از زیر 40 هزار دلار شروع شود.
نسخه سفارشی جدیدتویوتا تعداد 1500 دستگاه از مدل لانچ ادیشن را برای مدل 2020 ارائه کرد اما برای مدل 2021 تنها 1000 دستگاه از مدل جدید A91 ادیشن تولید خواهد شد. این مدل سفارشی با پیشرانه 6 سیلندر و تنها دو رنگ بدنه عرضه خواهد شد.
در بدنهی این خودرو اسپویلر لبهای فیبر کربنی، رینگهای مشکی مات، گرافیکهای روی ستون C و آینههای فیبر کربنی بکار رفته است. داخل کابین هم آلکانترای مشکی، دوخت آبی و… دیده میشود. انتظار میرود قیمت این خودرو نزدیک به قیمت 55250 دلاری نسخه لانچ ادیشن سال پیش باشد.
پکیجهای جدیدبرخی دیگر از تغییرات مدل 2021 عبارتاند از کالیپرهای ترمز قرمز با نوشته تویوتا سوپرا و برخی بهبودهای داخل کابین. صفحهنمایش 6.5 اینچی مدل پایه جای خود را به نسخه 8.8 اینچی داده است. مشتریان میتوانند پکیج ایمنی و تکنولوژی را در مدلهای 4 و 6 سیلندر سفارش دهند که شامل کروز کنترل راداری، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، حسگرهای پارک، ناوبری، اپل کارپلی و سرویسهای ارتباطی میباشد. پکیج دستیار راننده نیز برای مدلهای 3 لیتری پریمیوم و A91 ادیشن عرضه شده و شامل برخی از تجهیزات یاد شده است.
نسخه مسابقهایتویوتا تنها از رسانهها برای معرفی سوپرای بهروز شده دعوت نکرده بود بلکه میخواست آیندهی مسابقهای خود را نیز نشان دهد. با آغاز آگوست 2020 مشتریان قادر به خرید سوپرا GT4 مسابقهای خواهند بود که از نسخه قویتر پیشرانه 6 سیلندر با قدرت 430 اسب بخار برخوردار است. این نیرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک مسابقهای و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ ها منتقل میشود.
از آنجایی که با خودرویی مسابقهای طرف هستیم بنابراین سوپرا سبکتر شده است. اسپلیتر جلو و بال عقب از کامپوزیت فیبر طبیعی تولید شده است. تمامی مدلهای مسابقهای سوپرا GT4 به رول کیج مستحکم و صندلی استاندارد فیا با 6 نقطه اتصال مجهز خواهند شد.