فیس لیفت جگوار اف تایپ باعث شد مدلهای جدید و قدیمی را به سرعت بتوانید از یکدیگر تشخیص دهید. جگوار در مقایسه با استانداردهای عادی صنعت خودرو قدمهای بزرگی برداشته تا از محبوبیت بالای این خودروی اسپورت و رقیب بریتانیایی پورشه 911 اطمینان حاصل کند. این خودرو بهروزرسانی قابلتوجهی را نسبت به هفت سال پیش تجربه کرده و تغییرات آن تنها به پوسته خودرو محدود نمیشوند.
به این ترتیب شما با نمای جلوی کاملاً جدید شامل جلوپنجره بزرگتر، چراغهای نازکتر و خشنتر و کاپوتی جدید روبرو خواهید شد. در بخش عقب نیز چراغهای جدید وجود دارد. البته مهندسان جگوار هم به اندازهی طراحان اف تایپ 2020 تلاش کردهاند.
شاسی خودرو با نصب سیستم تعلیق، فرمان، ساب فریم و دیفرانسیل الکترونیکی ارتقا یافته بهروز شده است. همچنین در داخل کابین شاهد نصب پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو هستیم اما صفحه مرکزی 10 اینچی خودرو همچنان از مد افتاده و قدیمی است.
جگوار کل پیشرانهها را نیز دستخوش تغییر کرده و خبری از پیشرانههای 6 سیلندر نیست. به این ترتیب گزینههای 4 و 8 سیلندر پیش روی شماست؛ اما مدل 8 سیلندری که با نشان P450 شناخته میشود پر کننده فاصله بین مدل پایه 4 سیلندر 2 لیتری 296 اسبی و مدل پرچمدار 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار 567 اسبی اف تایپ R میباشد.
مدل P450 از همان پیشرانه اف تایپ R استفاده میکند اما قدرت آن به 444 اسب بخار محدود شده است. این خودرو در دو نسخه دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک عرضه میشود اما هر دو از گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با پدال شیفترها سود میبرند. مدل تست ما از نوع فرست ادیشن بوده و قیمت آن کمی پایینتر از نسخه پایه پورشه 911 کررا میباشد.
غیرممکن است که پیشرانه زیر کاپوت را نادیده بگیرید زیرا نیروگاه یاد شده یکی از اصلیترین دلایل خرید اف تایپ میباشد. قلب آهنین 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار در بخش جلو نسبتاً بدون استرس بوده و فورا میتواند به بالاترین حد عملکردی خود برسد.
البته این خودرو آن عملکرد نهایی برای شکست 911 را ندارد که بخشی از آن به وزن اف تایپ مربوط میشود. البته صدای پیشرانه کاملاً بر پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربوی پورشه برتری دارد و این موضوع وقتی سوپاپهای سیستم اگزوز فعال باز میشود خود را نشان میدهد.
اگر خواهان خودرویی 8 سیلندر هستید جایگزینهای دیگری هم وجود دارند؛ اما هیچیک از آنها یک خودروی اسپورت سرراست نیستند. مرسدس-ای ام جی C 63 S کوپه سریعتر و قویتر بوده اما به عنوان خودرویی چهار درب همان استایل بازارپسند جگوار اف تایپ را ندارد. همین موضوع درباره آئودی RS5 نیز صدق میکند.
اگر شما جگوار را به خاطر وضعیت اسپورت خود میخرید پس در پیچها ناامید نخواهید شد. نسخههای دیفرانسیل عقب و 8 سیلندر اف تایپ به خاطر سواری چالشبرانگیز در گذشته مشهور بودند اما ما با تست اف تایپ فیس لیفت در چند ماه پیش فهمیدیم که P450 دیفرانسیل عقب میتواند گزینه موردعلاقه در این خانواده باشد.
این خودرو حدی از اعتمادبهنفس و پایداری را دارد که به شما اجازه میدهد تا آخرین قطره از قدرت پیشرانه را بدون نگرانی خاصی استخراج کنید. البته اف تایپ کمی سنگین حس شده و به اندازهی 911 چابک یا پیشبینی پذیر نیست. همچنان پورشه گزینهی تیزتری است.
سواری این گربه بریتانیایی طبق انتظارات سفت است اما نسبت به نمونه پیش از فیس لیفت بهتر بوده و ناراحتی کمتری دارد. از نظر تجهیزات نیز مدلهای فرست ادیشن سطح تجهیزات مشابه با مدلهای R دینامیک دارند. از جمله امکانات این خودرو میتوان به پوشش چرم خاص، پدالهای آلومینیومی، رینگهای 20 اینچی، آینههای برقی، صندلیهای برقی با تنظیم در 12 جهت و… اشاره کرد.
از نظر ما مدلهای ارزانتر R دینامیک موردعلاقه افراد بیشتری خواهند بود و خریداران این خودرو میتوانند چندین آپشن را انتخاب کرده و قیمت خودرو کمتر از قیمت مدل فرست ادیشن باشد.
تلاشهای جگوار برای بهروزرسانی سنگین اف تایپ ثابت میکند شما میتوانید ترفندهای جدیدی را به سگی مسن یاد دهید. این خودروی اسپورت هفتساله انگار تازه معرفی شده است. شاید بهترین تغییر این خودرو بازنگری در پیشرانهها و تریم ها باشد. مدل P450 جدید احتمالاً جذابتر از همیشه خواهد بود زیرا راهی ارزانتر برای دستیابی به پیشرانه 8 سیلندر جگوار میباشد.
مشخصات جگوار اف تایپ کوپه P450 فرست ادیشن
قیمت: 80890 پوند پیشرانه: 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار قدرت/گشتاور: 444 اسب بخار/580 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.6 ثانیه حداکثر سرعت: 285 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 10.8 لیتر در هر صد کیلومتر