اکثر افراد از خودروهای الکتریکی به عنوان محصولات دوستدار محیطزیست نام میبرند اما برخی افراد ادعا دارند با توجه به روشهای تولید الکتریسیته و برخی فاکتورهای دیگر، این خودروها آسیب زیادی به محیطزیست میزنند.
علیرغم این موضوع، مطالعه جدید منتشر شده توسط Nature Sustainability نشان میدهد خودروهای الکتریکی در اکثر موارد واقعاً دوستدار محیطزیست هستند.
اگرچه این مطالعه کاملاً فنی و تخصصی است اما گفته میشود در سال 2015 راندن یک خودروی الکتریکی تراکم آلایندگی کمتری نسبت به یک خودروی بنزینی داشته است. البته این موضوع بسته به چگونگی سبز بودن شبکه انرژی دارد.
این مطالعه نشان داده بهطور متوسط حتی بدترین خودروهای الکتریکی نیز آلایندگی کمتری نسبت به کاراترین خودروهای بنزینی خواهند داشت. این در صورتی است که تراکم آلایندگی شبکه زیر 700 گرم دیاکسید کربن بر کیلووات ساعت باشد.
همچنین این مجله اظهار داشته خودروهای الکتریکی معمولاً آلایندگی کمتری نسبت به اکثر خودروهای بنزینی دارند. البته این یافتهها برخی آلایندههای غیر معین همچون آلایندگی تولید باتری خودروهای الکتریکی را در نظر نمیگیرند.
اگرچه برخی متغیرها در بازارهای گوناگون وجود دارند اما این نتایج در 95 درصد کشورهای موردمطالعه صدق میکنند. گفته میشود خودروهای الکتریکی بهطور متوسط در هر کیلومتر 31 درصد آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید میکنند.
خودروهای الکتریکی در سال 2015 تقریباً همیشه کاراتر از خودروهای بنزینی آمریکای شمالی و همچنین بخشهای وسیعی از آفریقا و آمریکای جنوبی بودهاند. البته این خودروها در برخی کشورها همچون هند، لهستان و جمهوری چک آلایندهتر از نمونههای بنزینی بودهاند.
دکتر فلوریان نوبلاج نویسنده ارشد این مجله میگوید:
این ایده که خودروهای الکتریکی میتوانند آلایندگی را افزایش دهند کاملاً افسانه است. ما ارقامی را از سراسر جهان جمعآوری کرده و خودروهای زیادی را بررسی کرده و حتی بدترین سناریوها را در نظر گرفتیم. تقریباً در همه موارد با کاهش آلایندگیها مواجه شدیم.