در ادامه روند شکایتها و تلاش گروه مخابراتی و ارتباطی کشور در خارج کردن فرکانسهای 700 و 800 مگاهرتز از دست سازمان صدا و سیما، اپراتورهای مخابراتی کشور نیز با وزارت ارتباطات همراه شدهاند و شرکت ایرانسل در اولین تلاش خود بیانیهای در خصوص مشکلات مطرح شده با عدم دسترسی به این فرکانسها را منتشر کرده است.
شرکت ایرانسل در اطلاعیه خود از مشکلات فراوانی که عدم دسترسی به فرکانسهای مذکور برای توسعه خطوط ارتباط 4G ایجاد میکند صحبت کرده است. ایرانسل در این بیانیه اعلام کرده است:
تنگنای شدید فرکانسی را یکی از موانع اصلی توسعه شبکه موبایل عنوان و اعلام کرد در صورت تخصیص فرکانس، نتایج توسعه شبکه طی سه هفته برای مردم ملموس خواهد بود. شبکه تلفن همراه ایرانسل، حتی قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور نیز، در تنگنای شدید فرکانسی قرار داشت تا آنجا که مجبور به استقراض فرکانس از دیگر بازیگران حوزه شده است.
همانطور که میدانید پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و ماندن بسیاری از مردم در خانه، میزان دیتای مصرفی مشترکان نیز به دلایل مختلف از جمله دورکاری، آموزش از راه دور، رشد چشمگیر نیاز به سرگرمی و ... به شدت افزایش یافته و کمبود فرکانس تبدیل به معضلی جدی شده است.
در همین رابطه بخوانید:
- ماجرای باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز و اختلاف صدا و سیما و وزارت ارتباطات چیست؟
یرانسل در بخش دیگری از این بیانیه تاکید کرده است که تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق وعده چندین ساله تخصیص فرکانس باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ به اپراتورهای تلفن همراه مشابه اکثر کشورهای پیشرفته تازه چه حد میتواند مفید بوده و در صورت تحقق، معضل ظرفیت، پوشش و سرعت شبکه را در ایام دشوار قرنطینه کاربران، در مدت زمان حداکثر سه هفته از زمان تحویل فرکانس، با استفاده از ظرفیت خالی تجهیزات موجود شبکه و نیز موجودی انبار حل کند و توسعه مناسبی در دسترسی به شبکه ایجاد کند.
به نظر بخش ارتباطات کشور قصد دارد با تمامی قوا وارد حوزه رقابت با صدا و سیما شده و برای همیشه به معضل باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز پایان دهد. مسلماً توسعه هر چه بیشتر فضای ارتباطی کشور وابسته به این فرکانسهاست ولی نکتهای که باید به آن توجه شود این است که تقریباً نیمی از دستگاههای مخابراتی توانایی پوشش همه باندهای فرکانسی را ندارند؛ موضوعی که به زودی در مقالهای به بررسی آن خواهیم پرداخت.