انتقاد سازمان ملل از مبارزه با فساد در افغانستان


سازمان ملل متحد، از آن‌چه که کندکاری در مبارزه با فساد اداری در افغانستان می‌گوید انتقاد می‌کند و می‌گوید که باید مصونیت‌ها در برابر فساد پیشگان از بین برود. به گزارش طلوع، دبورا لیون، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان...

سازمان ملل متحد، از آن‌چه که کندکاری در مبارزه با فساد اداری در افغانستان می‌گوید انتقاد می‌کند و می‌گوید که باید مصونیت‌ها در برابر فساد پیشگان از بین برود.
به گزارش طلوع، دبورا لیون، نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید "مصونیت آشکار چهره‌های سیاسی بهم پیوسته" مبارزه با فساد اداری را در افغانستان با چالش جدی روبه‌رو کرده‌است.

او می‌افزاید: «مصونیت آشکار چهره‌های سیاسی بهم پیوسته یک موضوع بزرگ در برابر مبازه با فساد اداری در افغانستان است. از همین رو پیشرفت بیشتر در کار مبارزه با فساد مهم است که کنفرانس ۲۰۲۰ دربارۀ افغانستان نزدیک می‌شود.»
نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، می‌گوید که افغانستان هنوز هم درگیر فساد است و اصلاحات در برابر فساد اداری از سال گذشته به این سو آهسته شده‌اند.

اما، رییس‌جمهورغنی مبارزه با فساد را از اولویت‌های کاری‌اش می‌داند و می‌گوید پس از این هیچ بست کارکنان خدمات ملکی وزارت مالیه بی رقابت آزاد تعیین نخواهد شد.
شفیع صمیم، آگاۀ امور اقتصادی گفت: «این پروسه اگر به اصلاحات اداری سپرده شود و مداخله صورت نگیرد و وساطت صورت نگیرد از این پروسه ما صد درصد حمایت می‌کنیم.»
یارباز حمیدی، عضو مجلس نمایند‌گان نیز افزود: «وزارت محترم مالیه با دیگر وزارت‌ها در طول پنج سال گذشته امتیاز خاصی داشت که این بدبختانه از طرف ریاست جمهوری حمایت می‌شد.»

در همین حال، وارن کوتس، یکی از مقام‌های پیشین صندوق جهانی پول برای افغانستان با اشاره به برکناری پنج تن از مسؤولان بانک مرکزی از سوی اجمل احمدی، سرپرست این بانک می‌گوید که این تصمیم توسعه نهادی و بشری بانک مرکزی را به شدت صدمه می‌زند.
عبدالظاهر تمیم، عضو مجلس نمایند‌گان بیان داشت: «حقیقتأ این خلاف اصول و قوانین وضعی افغانستان است و این یک نوع دیکتاتوری و قلدری را در ادارات نشان می‌دهد.»

هفتۀ پیش دبیرکل ناتو وجود فساد را در افغانستان یک مشکل بزرگ گفت و اظهار داشت که رهبران افغانستان نیز این معضل را به‌گونۀ واضح می‌دانند.

کد (9)


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

باقری : دخترکانِ مدرسه‌ کابل به صفرمطلق رسیدند