شباهت ها و تفاوت های معنویت های نوظهور با طرح ملکیان


شباهت ها و تفاوت های معنویت های نوظهور با طرح ملکیان

حجت الاسلام اکبریان تقید نداشتن بر مناسک دینی خاص و حتی ترک آن را از جمله تشابهات طرح ملکیان با معنویت های نوظهور دانست و گفت: این طرح در عین تأکید بر عقلانیت، پذیرش هر گونه استدلال عقلی بر باورهای معنوی را مردود می‌داند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید محمد اکبریان» در کمیسیون تخصصی «نقد شخصیت‌ها و جریان‌های مطرح در معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در تبیین مقاله خود با عنوان «معنویت نوظهور نخبه‌گرا؛ نگاه نقادانه به رویکرد معنویت‌گرایی ملکیان» اظهار داشت: جامعۀ هدف در معنویت‌های نوظهور، اغلب توده‌های مردم هستند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: با توجه به تکیه معنویت های نوظهور بر توده مردم، ازاین‌رو بر شهود و خلسه بیش از عقلانیت تکیه می‌کنند و بر عنصر احساس آدمی بیش از عقل او تکیه دارند.

وی با بیان این که برخی این نوع معنویت‌ها را عقل‌گریز یا حتی عقل‌ستیز دانسته‌اند، گفت: اما طرح معنویت آقای مصطفی ملکیان در عین داشتن شباهت‌هایی با جنبش‌های معنوی نوظهور، از جهت رویکرد آن به عقلانیت و تأکید بر آن با معنویت‌های نوظهور متفاوت می‌شود؛ ازاین‌رو جامعۀ هدف این نظریه بیشتر نخبگان هستند.

حجت الاسلام اکبریان بیان داشت: در عین حال به دلیل تشابهات بسیار این طرح با معنویت‌های نوظهور، در مجموعۀ همین نوع معنویت‌ها جای می‌گیرد؛ از جمله تشابهات، تأکید بر رستگاری دنیوی، خودمحوری، شادی و آرامش، سکولاریته‌بودن و تقابل آن با دین سنتی است.

وی ادعای مالکیت گوهر دین و تقید نداشتن بر مناسک دینی خاص و حتی ترک آن را از جمله تشابهات طرح ملکیان با معنویت های نوظهور دانست و یادآور شد: این طرح معنوی در عین تأکید بر عقلانیت، پذیرش هر گونه استدلال عقلی بر باورهای معنوی را مردود می‌داند.

پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی با بیان این که نظریه ملکیان با ترک عقلانیت نظری و استدلالی، بر عقلانیت عملی و درنهایت بر عقلانیت ابزاری تکیه دارد، خاطرنشان ساخت: رویکرد آقای ملکیان در این طرح از منظرهای متعدد و مختلف می‌تواند بررسی و نقد شود که مهم‌ترین آنها ناکامی آن در دستیابی به هدف اساسی خود یعنی آرامش پایدار و چالش‌های متعدد مبانی آن است.

وی اضافه کرد: یکی از آن مبانی، عقلانیت است که وجه متمایز آن با معنویت‌های نوظهور دیگر است و با اشکالات بسیاری روبرو می‌شود که مهم‌ترین آنها، ابهامات مفهومی و مصداقی عقلانیت، تعارض‌های درونی و ساختاری، اضطراب و تردید در تعیین عقلانیت، ناهماهنگی آن با بخش‌های دیگر این نظریه و نقدهایی است که بر عقلانیت ابزاری وارد شده است.

پایان پیام/694

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟