کتاب «البرهان فی تقییم موسوعه التفسیر الموضوعی للقرآن» منتشر شد


کتاب «البرهان فی تقییم موسوعه التفسیر الموضوعی للقرآن» منتشر شد

شفقنا- کتاب «البرهان فی تقییم موسوعه التفسیر الموضوعی للقرآن» تالیف حضرت آیت الله العظمی سبحانی در یک جلد منتشر شد. به گزارش شفقنا، این کتاب نقد برخی مطالب در موسوعه 36 جلدی تفسیر موضوعی قرآن کریم است. حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی در مورد این کتاب (البرهان) به خبرنگار شفقنا گفت: رشته تفسیر موضوعی که در عصر اخیر مورد توجه […]

کتاب «البرهان فی تقییم موسوعه التفسیر الموضوعی للقرآن» منتشر شدکتاب «البرهان فی تقییم موسوعه التفسیر الموضوعی للقرآن» منتشر شد

شفقنا- کتاب «البرهان فی تقییم موسوعه التفسیر الموضوعی للقرآن» تالیف حضرت آیت الله العظمی سبحانی در یک جلد منتشر شد.

به گزارش شفقنا، این کتاب نقد برخی مطالب در موسوعه ۳۶ جلدی تفسیر موضوعی قرآن کریم است.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی در مورد این کتاب (البرهان) به خبرنگار شفقنا گفت: رشته تفسیر موضوعی که در عصر اخیر مورد توجه علما و دانشمندان قرار گرفته است، می تواند ابهام های موجود در برخی از آیات را رفع کند و هدف قرآن را با گردآوری مجموع آیات در یک جا روشن تر می سازد.

او ادامه داد: روی این اساس، اخیراً در ریاض پایتخت سعودی، مجموعه ای به نام «موسوعه التفسیر الموضوعی» در ۳۶ جلد چاپ شده و در نگارش آن، صدها نویسنده و محقق و ویراستار و غیره شرکت کرده اند و کتاب در پاره ای از موارد از نقاط قوت بالایی برخوردار است بالاخص در مسائل روز مربوط به زنان و غیره، تحت تاثیر جبر قرار نگرفته است و در مقابل آن نقاط ضعفی دارد که می توانداز ارزش آن بکاهد.
در بیان مطالب و موضوعات، کمتر از مصادر کتاب های شیعه استفاده کرده است، گرچه در فهرست منابع به برخی مانند کافی، أمالی، التبیان، مجمع البیان، اقتصادنا، المیزان ، مفاهیم القرآن، الامثل… اشاره شده است.

سبحانی خاطرنشان کرد: مشکل عمده این موسوعه این است که در مسائل توحید و شرک از افکار «ابن تیمیه» و «محمد بن عبدالوهاب» بهره می گیرد و در آیات مربوط به اهل بیت(ع)، نظریه صائب ندارند، گذشته بر محتوای غیرصحیح در این موسوعه، غالبا بر اسرائیلیات تکیه کرده و آیه را توضیح داده اند و برخی موضوعات را مکرر در مکرر مطرح نموده اند. بنابراین تذکراتی در این زمینه داده شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: مسلماً هیچ کتابی نمی تواند بدون نقطه ضعف باشد، از این جهت، مولف البرهان پس از مطالعه این اجزاء، مواردی را مورد مناقشه قرار داده و حقیقت را بیان کرده است.

او اضافه کرد: در عین تبیین مواضع ضعف در این موسوعه از مؤلفان تشکر می شود و اگر مورد تذکر را صحیح تلقی کردند، در چاپ های بعدی تجدید نظر کننند.

در این موسوعه به ۳۵۴ موضوع قرآنی از جمله: آدم، الآیات الکونیه، الابتلاء، ابراهیم… پرداخته شده است.
این موسوعه در سال ۱۴۴۰ق. در ریاض عربستان در «مرکز تفسیر للدراسات القرآنیه» منتشر شده است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تمهیدات شهرداری منطقه 19 در راستای برپایی مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام (ره)