عراق باید در پرونده فرماندهان شهید به دادگاه بین المللی شکایت کند


عراق باید در پرونده فرماندهان شهید به دادگاه بین المللی شکایت کند

بغداد- ایرنا- رئیس کانون حقوقدانان عراق در سخنانی ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و همراهان آنها را اقدام جنایت‌کارانه خواند و گفت که عراق باید درخصوص پرونده این شهیدان به دادگاههای بین المللی شکایت کند.

به گزارش ایرنا، «ضیاء السعدی» در مراسم دیدار روز پنجشنبه رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با اقشار مختلف مردم عراق در بغداد تاکید کرد که آمریکا با اقدام جنایت‌کارانه در حمله به تاسیسات و خودروهای غیر نظامی و به شهادت رساندن فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، حاکمیت ملی عراق را نقض کرد و بهانه های واشنگتن در این جنایت توجیه ناپذیر است.
وی اضافه کرد که آمریکا حق دارد در داخل اراضی خودش از قدرت استفاده کند اما حق ندارد در خاک کشورهای دیگر این کار را بکند. آمریکا همه این معیارهای قانونی را نادیده گرفت.
رییس کانون حقوقدانان عراقی تاکید کرد که قانون شکنی دیگر آمریکا این است که دولت عراق را از نیت های پنهان خود برای استفاده از قدرت در خاک عراق مطلع نکرده بود.
ضیاء السعدی افزود که عراق از حیث حقوقی به طور رسمی به این جنایت آمریکا اعتراض و آن را مصداق بارز تجاوز و نقض قوانین دانست.
وی افزود، اقدام آمریکا در استفاده از پهپادها در این جنایت نیز نقض معیارهای قوانین بین المللی و منشور حقوق شهروندی و منشور سازمان ملل بوده است.
این حقوقدان ادامه داد که سکوت در برابر این جنایت ، زمینه را برای ترور شخصیت های رسمی در کشورهای عضو سازمان ملل فراهم می کند؛ امری که امنیت و صلح جهانی را به خطر می اندازد.
ضیاء السعدی خاطر نشان ساخت که احقاق حق در این جنایت با گذشت زمان از بین نمی رود و دولت عراق باید موضع جدی داشته و باید دعوای قضایی در دادگاه های بین المللی اقامه کرده و تنها به اعتراض در شورای امنیت اکتفا نکند.
وی اضافه کرد، عراق در دادگاههای داخلی خود باید پرونده جنایت را دنبال کند زیرا جنایت در خاکش اتفاق افتاده است و قربانی حمله یک شخصیت رسمی و میهمان رسمی عراق بوده است.
ضیاء السعدی افزود که کانون حقوقدانان عراق بارها نسبت به حضور نظامیان آمریکا هشدار داده و در بیانیه های مختلف خواهان خروج این نیروها شده و بر آن تاکید کرده است.
وی تاکید کرد که درخواست پایان حضور نظامیان خارجی و تکیه بر سیاست های داخلی، تنها تضمین کننده حاکمیت و وحدت و استقلال عراق است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیدنی های روز: منتخب هفته از دنیای حیوانات