کشف سر یک توله پلنگ در ارتفاعات بجنورد


کشف سر یک توله پلنگ در ارتفاعات بجنورد

بجنورد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سر یک قلاده توله پلنگ، که در ارتفاعات پلنگ‌دره شهرستان بجنورد کشف شده بود، به این اداره‌کل تحویل داده شد.

محمدحسین صالحی شامگاه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کوهنوردان هنگام پیمودن ارتفاعات پلنگ دره در شرق بجنورد، با مشاهده سر این توله پلنگ، آنرا به محیط زیست تحویل دادند.

وی با بیان اینکه هیچگونه آثار بریدگی در سر این پلنگ مشاهده نمی شود، افزود: در بررسی های صورت گرفته سن این توله پلنگ ۶ تا هفت ماهه تخمین زده شده است و احتمال می رود به وسیله پلنگ های نر بالغ کشته شده باشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: گربه سانان نر و بالغ در فصل جفت گیری، در رقابتی طبیعی توله ها را خفه کرده و از چرخه حیات خارج می کنند.

وی با رد برخی شایعات که در فضای مجازی، مبنی بر کشته شدن توله پلنگ به دست انسان منتشر شده است، گفت: دخالت انسان در این امر تکذیب می شود، چوپانان روستاهای اطراف از پرسه زدن پلنگ نگران هستند اما هرگز چنین اقدامی از مردم دوستدار محیط زیست این خطه سر نمی زند.

صالحی تصریح کرد: روستاییان هم به اهمیت حفاظت و صیانت از وحوش بویژه گونه ارزشمند پلنگ پی برده و نسبت به حفاظت از آن حساس هستند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه احتمالا لاشه این پلنگ جوان توسط گوشتخواران خورده شده است، گفت: در سر توله پلنگ، آثار گاز گرفتگی وجود دارد و این احتمال از بین رفتن آن به وسیله پلنگ های نر بالغ را قوت بخشیده است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تغییرات آب و هوا اندازه مغز و بدن انسان را تغییر داده است