اختتامیه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی برگزار شد


اختتامیه هفتمین  جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی برگزار شد

اختتامیه هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی شب گذشته یک شنبه سوم اسفند با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن حاجی زین‌العابدین، دبیر جشنواره و هیات داوران به همت شبکه مرجان کتابخوانی کشور با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از نهادهای دولتی و خصوصی برگزار شد. جشنواره مروجان کتابخوانی یکی از فعالیت‌های شبکه مروجان کتابخوانی کشور است که با هدف هم افزایی در حوزه فعالیت‌های ترویج کتابخوانی شکل گرفته است. این جشنواره تلاش کرده با شناسایی همه افراد، گروه ها و نهادهای فعال در حوزه کتابخوانی و مطالعه، با حمایت از فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه در این زمینه، به ارتقاء فعالیت های ترویج کتابخوانی کمک کند.


در بیانیه هیات داوران هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی که شامل هادی آشتیانی، کاظم حافظیان، مجید رهبانی، سید علی کاشفی خوانساری، سجاد جمشیدیان، مهدی حشمتی، فاطمه پازوکی و کیمیا امینی بود با تاکید بر استفاده از ابزارهای الکترونیکی، به نقش مادران در ترویج کتابخوانی در دوران کرونا اشاره شد و حضور علاقه مندان در مناطق محروم و کم برخوردار را ویژگی این دوره دانست.

در این مراسم که در این مراسم کلیپی در مورد روند برگزاری جشنواره پخش شد. منصور ضابطیان مجری و کارگردان رادیو و تلویزیون و احسان عبدی پور کارگردان و فیلمنامه نویس مهمانان ویژه این برنامه بودند که سخنرانی کوتاهی داشتند.

دکتر محسن حاجی زین العابدینی با بیان اینکه 906 اثر به دبیرخانه جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی رسید، عنوان کرد: در این دوره از جشنواره در بخش گروه ها 180 اثر، در بخش افراد 449 اثر، در بخش نگاه ویژه پنج اثر، در بخش بین الملل چهار اثر و در بخش نشان استاندارد 45 اثر به دست ما رسید که آنها را بررسی کردیم. بررسی آثار نشان می دهد که فعالیت های ترویج کتابخوانی به سمت فعالیت های فردی گرایش پیدا کرده است. 906 اثری که به دست ما رسید در مقایسه با سال های قبل عدد خوبی است. در طول این مدت فعالیت های رو در رو در حوزه ترویج کتابخوانی کمرنگ شده بود اما با این وجود افراد این کار را رها نکردند. بیش از هزار ایمیل دریافت شد که به آنها پاسخ داده شد و راهنمایی های لازم صورت گرفت. آثار سه دوره داوری را طی کردند. بعد از داوری اولیه 744 اثر به دور دوم راه یافت. در دور دوم آثار توسط اعضای شورای شبکه مروجان بررسی شد و 64 اثر به مرحله سوم رسید. در مرحله نهایی 21 اثر برگزیده و شایسته تقدیر داشتیم.

دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی تصریح کرد: اقدامات و برنامه ها را برای این دوره از جشنواره از تیر 99 شروع کردیم. اول مهر فراخوان جشنواره اعلام شد. گردآوری آثار تا 30 آذر ادامه داشت که به دلیل استقبال زیاد دو بار تمدید شد. کرونا و قرنطینه کار ترویج کتابخوانی را با دشواری هایی مواجه کرد و زمان برد که ترویج کتابخوانی که به صورت رودررو صورت می گرفت، مجازی شود. جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی به عنوان یک مسابقه برد و باخت نیست. کتابخوانی روی آرامش و سعادت بشر تاثیر و تمرکز دارد. کسی که در این جشنواره شرکت کرده و جزو برگزیدگان نبوده است، نتیجه کارش از بین نمی رود.

دکتر محسن جوادی ترویج کتابخوانی را یکی از کارهای خیری دانست که حالت زاینده دارد و افزود: ترویج کتابخوانی خود زمینه ای برای کارهای خیر و سودمند در آینده می شود. جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی از این جهت ارزشمند است که دوستان بایدها و نکته های خلاق ترویج کتابخوانی را جمع آوری می کنند. یکی از مشکلات ما این است که آرشیو افکار و ایده ها را نداریم. جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی فضایی فراهم می کند که ایده های خلاقانه بررسی شود و برای آینده راهی را باز می کند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی 900 فرد و گروه مردمی شرکت کردند، طرح و برنامه دادند، داده ها با تکیه بر ظرفیت نهادهای مردمی به افراد است. به خاطر شیوع کرونا شرایط خاصی در برگزاری داشتیم و بیشتر این جشنواره در فضای مجازی صورت گرفت. اختتامیه هم رنگ و بوی کرونایی دارد و در فضای مجازی برگزار می شود. با وجود چالش کرونا برنامه تقدیر از مروجان کتابخوانی متوقف نشد، این جشنواره به سمت خلاقیت های نو می رود، از همه دوستان که این جشنواره را تدارک دیدند و همه شرکت کنندگان تشکر می کنم.

وی با اشاره به اینکه کتابخوانی شکل های مختلف دارد، عنوان کرد کسی که کتابخانه می سازد، فردی که کتاب می خرد، کسی که کتاب هدیه می دهد و کسانی که به شکل سازمان یافته در زمینه کتابخوانی کار می کنند و افرادی که به تشکیل حلقه های مطالعه کمک می کنند، همگی در حوزه کتابخوانی نقش دارند. ترویج کتابخوانی ارزشمند است و دوره پختگی و استقرار آن فرا رسیده است. این مسیر باید ادامه پیدا کند زیرا مسیر رشد و پیشرفت کشور است، در واقع کتابخوانی کشور را به جایگاه علمی خود نزدیک می کند.

بر اساس این گزارش، منصور ضابطیان در این جشنواره با بیان اینکه کتاب در زندگی خودم بسیار مفید و موثر بوده است، خاطرنشان کرد: گاندی می گوید مردمی را که کتاب می خوانند، نمی شود فریب داد. راه فریب نخوردن ما از راه کتابخوانی حاصل می شود. بر این اساس باید به این امر توجه کرد.

این کارگردان و مجری رادیو و تلویزیون بیان کرد: شرایط کتاب خریدن و کتاب خواندن در روزگار ما سخت شده است اما همیشه راه های میان بری وجود دارد که بتوان با کتاب همراه بود و مطالعه کرد. امیدوارم جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی موفق باشد.

بر اساس این گزارش«احسان عبدی‌پور»، کارگردان و فیلمنامه نویس در این مراسم عنوان کرد: امیدوارم که دریچه‌های بزرگی بر فلات ایران باز شود و زندگی ما به مراحل بهتر و موفق‌تری برسد تا به آن‌چه که باید دست پیدا کنیم.به هرکسی که این برنامه را می‌بیند و می‌شنود، می‌گویم که در ترویج خواندن یک صفحه کاغذ که دریچه تازه‌ای به زندگی انسان باشد، تلاش کند.

گفتنی است، برگزیدگان و شایستگات تقدیر هفتمین دوره جشنواره مروجان کتابخوانی که 21 نفر بودند، معرفی و تجلیل شدند.

پایان پیام/31

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

«لری کینگ» درگذشت