وقتی لکسس IS برای مدل ۲۰۲۱ مورد بهروزرسانی قرار گرفت، برخی افراد از این برند ژاپنی به خاطر عدم ایجاد تغییری در پیشرانهها و ارائهٔ موتور قویتر انتقاد کردند. خب حالا لکسس به این انتقادات گوش داده و مدل جدید IS500 F Sport Performance پرفورمنس را با موتور ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی معرفی کرده است. نیازی به گفتن نیست که این روزها چنین خودروهایی رو به انقراض هستند و به همین دلیل، در عصر پیشرانههای کوچک، توربوشارژها و الکتریکیسازی، این اقدام لکسس شایستهٔ ستایش است.
این پیشرانهٔ ۵ لیتری همان موتوری است که در سینهٔ کوپهٔ RC F قرار دارد و در اینجا هم همان ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور را تولید میکند. این نیرو تقریباً همسطح نسخهٔ پایهٔ بامو M3 جدید با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک موتور شش سیلندر خطی توئین توربو تولید میشود. برای جای دادن این پیشرانهٔ بزرگ در سینهٔ IS، کاپوت خودرو حدود ۵۰ میلیمتر بلندتر شده است اما IS500 با وجود برخورداری از ۱۶۰ اسب بخار قدرت بیشتر، با ۱۷۶۵ کیلوگرم وزن تنها ۶۵ کیلوگرم از مدل شش سیلندر IS350 سنگینتر است.
مثل نسخههای ضعیفتر محرک عقب IS، در این نسخه هم نیروی موتور توسط همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. با این ترکیب، IS500 F اسپرت ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که ۰.۴ ثانیه از M3 پایه و ۰.۲ ثانیه از RC F کُندتر است. بااینحال، در توسعهٔ این خودرو هدف فقط رقابت در اعداد روی کاغذ نبوده بلکه مهندس ارشد لکسس «نائوکی کوبایاشی» به دنبال ارائهٔ تعادل، پالایش و اطمینانی بیشتر از هر زمان دیگر بوده است.
برای دستیابی به این مهم، قدرت پیشرانه در IS500 از طریق یک دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به چرخهای عقب منتقل میشود به رفتار درست خودرو در پیچها کمک میکند. لکسس همچنین برای کمکفنرهای عقب این خودرو از یاماها کمک گرفته و وعدهٔ افزایش چابکی، راحتی در سرعتهای پایین و ثبات در سرعتهای بالا را داده است. علاوه بر این، IS500 بهصورت استاندارد به پکیج هندلینگ پویای F Sport هم مجهز شده است. وجود این پکیج به معنای برخورداری خودرو از سیستم تعلیق تطبیقی متغیر و فرمانی با دقت است.
در همین حال، پاسخ ترمزها نیز یک از اولویتهای لکسس بوده است. بدین منظور، برای جلو دیسکهای ترمز آلومینیومی دوتکهٔ ۱۴ اینچی و برای عقب دیسکهای ۱۲.۷ اینچی در نظر گرفته شده است. برای اطمینان از عملکرد بهتر این ترمزها با وجود وزن و قدرت بیشتر خودرو، لکسس با بهینهسازی آئرودینامیکی، خنکسازی آنها را نسبت به IS350 بهبود بخشیده است. این ترمزها پشت رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی ۱۰ پره قرار گرفتهاند که به گفتهٔ لکسس، در جلو ۴۵۰ گرم و در عقب ۹۰۰ گرم سبکتر از رینگهای IS350 F Sport هستند.
علاوه بر این رینگهای جدید، IS500 F Sport پرفورمنس در ظاهر از طریق بازطراحی دیفیوزر عقب با چهار سر اگزوز، اسپویلر لبهٔ درب صندوق، قاب کرومی تیرهٔ پنجرهها و سپرهای جلو و عقب بلندتر، از نسخههای دیگر متمایز شده است. در داخل خودرو نیز نشان F اسپرت پرفورمنس روی غربیلک فرمان چرمی گرمکندار و پارکابیها کار شده است. با روشن کردن خودرو هم یک انیمیشن خاص IS500 روی صفحه آمپر به نمایش درمیآید.
برای این سدان قدرتمند همچنین چندین حالت رانندگی مختلف مثل اسپرت و اسپرت پلاس هم در نظر گرفته شده که پیشرانه و گیربکس را در افراطیترین حالت و فرمان و تعلیق را برای ارائهٔ اسپرتترین تجربهٔ رانندگی ممکن تنظیم میکنند. البته راننده میتواند حالتهای رانندگی خاص خود را هم ایجاد کند. سیستم لکسس میتواند مواردی مثل پیشرانه را در حالتهای معمولی، سازگاربامحیطزیست و قدرت، شاسی را در حالتهای معمولی و اسپرت و سیستم تهویه را در حالتهای معمولی و سازگاربامحیطزیست تنظیم کند.
لکسس همچنین سیستمهای ایمنی IS500 را هم ارتقاء داده است. سیستم ایمنی این شرکت با استفاده از رادار و دوربینها، در مورد عابرین پیاده و دوچرخهسواران و همینطور پیش از برخورد هشدار میدهد و در صورت نیاز بهصورت خودکار ترمز اضطراری را فعال میکند. در این خودرو، دوربینها و رادار بُرد بیشتری به سیستم داده و کارایی آنرا افزایش میدهند. علاوه بر این، کروز کنترل راداری پویای خودرو در ترافیک خودروی جلویی را دنبال کرده و قابلیت توقف و حرکت دوباره دارد درحالیکه دستیار فرمان هم خودرو را در خط نگه میدارد.
IS500 که بهطور انحصاری برای بازار آمریکای شمالی طراحی شده است، اولین مدل از سری F اسپرت پرفورمنس لکسس محسوب میشود. قیمت، آپشنها و رنگهای انتخابی این سدان اسپرت ژاپنی هنوز اعلام نشده است اما لکسس این اطلاعات را در زمانی نزدیک به عرضهٔ خودرو به بازار که پاییز آینده خواهد بود اعلام میکند.