فقر، گرسنگی، ارمغان جنگ فرسایشی آمریکا در افغانستان


فقر، گرسنگی، ارمغان جنگ فرسایشی آمریکا در افغانستان

تهران- ایرنا- نشست سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان و پیشگیری از فاجعه قریب الوقوع انسانی قرار است در تاریخ 13 سپتامبر در ژنو برگزار می‌شود، این در حالیست که فهرست اعضای شرکت کننده در این نشست بین‌المللی نشان می‌دهد برخی از کشورهایی که به نوعی سبب شعله ور شدن این جنگ هستند در آن حضور دارند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در پیامی توئیتر نوشت : سازمان ملل قصد دارد میزان بودجه کمک های انساندوستانه به افغانستان را هر چه سریعتر افزایش دهد.

گوترش پیش تر نیز حمله نیروهای گروه طالبان به غیرنظامیان افغانستان را جنایت جنگی توصیف کرد و خواستار توقف فوری حملات شد.

وی بر این باور است که صدور فرمان حمله به شهروندان غیرنظامی، نقض جدی و خطیر قوانین انساندوستانه بین المللی و معادل ارتکاب جنایت جنگی است که مرتکبانش باید پیگرد و محاکمه شوند.

فقر، گرسنگی، ارمغان جنگ فرسایشی آمریکا در افغانستان

افزایش گرسنگی و سوء تغذیه در افغانستان

به گفته کارشناسان، افغانستان در حال حاضر در شرایطی سختی بین گسترش ویروس کرونا و بحران سیاسی قرار گرفته است. در حال حاضر مردم افغانستان نگران نجات زندگی خود از شر «کووید۱۹» و گرسنگی هستند.

به گفته سازمان ها و نهادهای امدادرسان، بسیاری از افغان ها حتی پیش از به قدرت رسیدن شبه نظامیان طالبان در ماه گذشته (اوت) در پی خشکسالی شدید، به سختی می توانستند غذای خود و خانواده را تامین کنند، و اکنون با انزوای این کشور جنگ زده و اقتصاد از هم گسسته آن، شاید میلیون ها تن با گرسنگی روبه رو باشند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «دموکراسی ناو» سازمان ملل شماری از هوایپماهای حاوی کمکهای بشر دوستانه خود را به افغانستان ارسال کرده است.

بنابر اعلام برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد، افغانستان به سبب سالها جنگ و خشکسالی با کمبود شدید مواد غذایی روبرو شده است.

گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌گوید، در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون نفر معادل یک سوم از جمعیت افغانستان با بحران غذایی روبرو شده اند. گزارشها همچنین نشان می‌دهد دست کم ۵۰ درصد از کودکان کمتر از ۵ سال نیز با سوء تغذیه روبرو شده اند.

فقر، گرسنگی، ارمغان جنگ فرسایشی آمریکا در افغانستان

خسارت مالی هنگفت و بی‌نتیجه

بر اساس برآوردهای دانشگاه براون آمریکا، جنگ فرسایشی آمریکا در افغانستان که سال۲۰۰۱ میلادی در این کشوردر آسیای مرکزی آغاز شده است بیش از ۲.۲۶ تریلیون دلار خرج روی دست آمریکا گذاشته است.

این مبلغ هنگفت در حالی دود شد که هیچ تاثیری به جز تشدید ناآرامی و کشتار هزاران تن از مردم بی گناه افغانستان و نظامیان خارجی نداشت.

آمارها نشان می دهد در مدت اشغال افغانستان ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ کشته شده اند. از این تعداد ۷۱ هزار و ۳۴۴ نفر غیرنظامی، ۳ هزار و ۵۸۶ نفر نیروهای آمریکایی و ناتو، ۷۸ هزار و ۳۱۴ نفر نیروهای نظامی و پلیس افغان و ۸۴ هزار و ۱۹۱ نفر از« نیروهای مخالف دولت» بوده اند.

فقر، گرسنگی، ارمغان جنگ فرسایشی آمریکا در افغانستان

جنگ فرسایشی کودک کش

به استناد آمارهای سازمان ملل متحد، افغانستان همچنین یکی از خطرناک ترین مناطق دنیا برای کودکان به شمار می رود. سازمان ملل توانسته است ۷۷۹۲ کشته و ۱۸۶۶۲ زخمی از میان کودکان ثبت کند.

رقم واقعی احتمالاً فراتر از اینها است. زنان با ۳ هزار کشته و ۷ هزار زخمی از سال ۲۰۱۰ تا کنون در میان صدمه دیده ترین گروه ها هستند. فقط در یک سال گذشته ۳۹۰ کشته در میان زنان این کشور ثبت شده است.

اگرچه در بیست سال گذشته امید به زندگی از ۵۶ به ۶۴ سال افزایش یافته و تعداد مرگ میر مادران از ۱۵ هزار به ۷ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده، اما سایر شاخص های توسعه انسانی دروضعیت وخیمی قرار دارند. از جمله اینکه جمعیت فقیر از ۳۳.۷ درصد به ۵۴.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۷۲ درصد پس از شیوع بیماری کرونا رسیده است.

در پایان می توان گفت جنگ در افغانستان طولانی ترین نبرد فرسایشی تاریخ آمریکا به شمارمی‌آید.

از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون چهار رئیس جمهوری در آمریکا در این نبرد حضور داشته اند که جملگی با صورتک (ماسک) بشردوستانه و برقراری صلح در این کشور خسته از جنگ، بیش از پیش این سرزمین را ویران کردند.

اکنون سوال این جاست، نشست سازمان ملل متحد برای کمک به افغانستان و پیشگیری از فاجعه قریب الوقوع انسانی که قرار است در تاریخ ۱۳ سپتامبر در ژنو با حضور شماری از کشورهایی که آتش بر جان این کشور افکنده‌اند تا چه حد می تواند زخمهای این سرزمین را التیام بخشد؟

https://www.aljazeera.com/economy/۲۰۲۱/۸/۱۶/the-us-spent-۲-trillion-in-afghanistan-and-for-what

https://www.democracynow.org/۲۰۲۱/۹/۳/headlines/humanitarian_flights_to_afghanistan_resume_as_un_warns_of_widespread_hunger

https://www.irna.ir/news/۸۴۴۳۶۷۸۶/%DA%AF%D۹%۸۸%D۸%AA%D۸%B۱%D۸%B۴-%D۸%AD%D۹%۸۵%D۹%۸۴%D۹%۸۷-%D۸%B۷%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%A۸%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%BA%DB%۸C%D۸%B۱%D۹%۸۶%D۸%B۸%D۸%A۷%D۹%۸۵%DB%۸C%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%AC%D۹%۸۶%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AA-%D۸%AC%D۹%۸۶%DA%AF%DB%۸C-%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%AA


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایران با گلباران افغانستان شروع کرد/نوبرانه غیرقابل پیش‌بینی حریف