پژو 205 توربوشارژ چهارچرخ محرک، هاچبک داغ دهه هشتادی
فرانسویها در تولید هاچ بکهای داغ مهارت دارند و این خودروها را با قیمت مناسبی به دست مصرفکنندگان میرسانند. یکی از این هاچبکهای معروف که در بازار کشورمان نیز چندان شناخته شده نیست، پژو 205 است. عمده شهرت پژو 205 در دهه 1980 میلادی به دست آمد...
فرانسویها در تولید هاچ بکهای داغ مهارت دارند و این خودروها را با قیمت مناسبی به دست مصرفکنندگان میرسانند. یکی از این هاچبکهای معروف که در بازار کشورمان نیز چندان شناخته شده نیست، پژو 205 است. عمده شهرت پژو 205 در دهه 1980 میلادی به دست آمد و نسخههای مختلفی از این خودرو همچون تیپ T16 و GTi ساخته شد.
داستان پژو 205 از سال 1983 آغاز شد، زمانی که خودروساز فرانسوی تصمیم گرفت تا یک هاچبک مقرون به صرفه را روانه بازار کند. یکسال بعد پژو 205 GTi روانه بازار شد، هاچ بک اسپرتی که به رقیب ارزانتر فولکس واگن گلف GTi تبدیل شد. با این حال رویاهای خودروساز فرانسوی تمامی نداشت، چرا که آنها قابلیتهای بیشتری را در پژو 205 میدیدند.
پژو در دهه 1980 تیم موتوراسپرت خود را تاسیس کرده بود و براساس همکاری با آنها، تصمیم گرفت تا پژو 205 T16 را روانه بازار کند. این خودرو براساس شاسی مونوکوک فولادی شکل گرفته بود و از سیستم تعلیق دو جناغی و میلههای ضد واژگونی بهره میبرد.
برای توزیع وزن بهتر، مهندسان پژو تصمیم گرفتند تا موتور را به قسمت عقب منتقل کنند. صندلیهای ردیف عقب نیز حذف شد تا پژو 205 T16 یک هاچ بک جذاب با ظرفیت دو سرنشین باشد. تیم موتور اسپرت پژو نیز موتور چهار سیلندر خودرو را به سیستم تزریق سوخت بوش K-Jetronic و سرسیلندر 16 سوپاپ جدید و توربوشارژر Kuhnle، Kopp Kausch برای قدرت بیشتر مجهز کردند.
پیشرانه پژو 205 T16 روی کاغذ قادر بود تا 500 اسب بخار قدرت تولید کند اما محدودیتهای قانونی قدرت این خودرو را محدود کرد تا قدرت پژو 205 T16 به 197 اسببخار و گشتاور آن به 255 نیوتنمتر کاهش یابد. انتقال نیرو در این خودرو نیز به صورت چهارچرخ محرک دائمی صورت میگرفت.
پژو 205 T16 تنها 980 کیلوگرم وزن داشت و با استفاده از پیشرانه تقویت شده خود، قادر بود تا در 7.3 ثانیه از حال سکون به سرعت 97 کیلومتربرساعت برسد. این رقم حتی در آن زمان چندان شگفت انگیز نبود اما برای یک هاچبک اسپرت که قدرت آن به صورت قانونی به 200 اسببخار محدود شده بود، رقمی هیجان انگیز به نظر میرسید.
پژو 205 T16 یکی از خودروهای حماسی دهه 1980 میلادی بود و در طول مسابقات این دهه توانست رقبای مشهوری همچون آئودی کواترو، لانچیا دلتا S4 یا فورد RS2000 را شکست دهد. موفقیتهای پژو 205 T16 حاصل تحقق ایده دیوانهوار پژو یعنی نصب موتور در وسط خودرو و استفاده از سیستم چهارچرخ محرک در یک خودرو هاچبک بودند که سبب شدند تا پژو به سلطان مسابقات WRC در دهه 1980 تبدیل شود.