منتظر امام زمان(عج) کسی است که خیرش به همه می‌رسد


منتظر امام زمان(عج) کسی است که خیرش به همه می‌رسد

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه انتظر فرج فقط رفتن به مسجد سهله و جمکران و گریه و ندبه نیست، گفت: منتظر کسی است که خیر او به همه می‌رسد... منتظران باید به جامعه رنگ و بوی مهدوی بدهند، سه‌شنبه‌های مهدوی و مناجات و ذکر به یاد حضرت(عج) داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در کانال تلگرامی «مهدویت و انتظار» به شرح و آموزش مباحث مهدویت پرداخته است. در ادامه مشروح جلسه دوم از «وظایف منتظران» مرور می شود:

وحدت و همدلی چهارمین وظیفه ای است که منتظران باید برای آن برنامه داشته باشند تا در راستای اهداف حجت الهی حرکت کنند، جامعه منتظر باید حرکات و تلاش های جمعی در مسیر رضایت حضرت ولیعصر(عج) انجام دهد، دعای عهد را فردی خواندن لازم است اما عهد و پیمان جمعی با امام زمان(عج) باید داشته باشیم تا زمینه ظهور دولت کریمه مهدوی(عج) فراهم شود ... دولت و مجلس ما باید امام زمانی شود همچنین است فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ما.

موانع دیدار امام زمان(عج)

امام زمان(عج) در یکی از نامه هایشان به شیخ مفید(ره) که در احتجاج از سوی شیخ طبرسی(ره) نقل شده، می فرمایند: اگر شیعیان که خدا آنها را در راه اطاعت خود یاری کند در وفای عهدی که از آنها گرفته شده است (عهد امامت و زمینه سازی ظهور و برطرف کردن موانع ظهور) همدل و مصمم باشند به نعمت دیدار ما موفق می شوند.

معنای این سخن همدلی وفادارانه است یعنی تلاش در جهت پیروی از امامان معصوم(ع) به ویژه امام زمان(عج) و برائت از دشمنان آنها؛ نمی شود عشق ما غرب و قاتلان مدعی حقوق بشر باشد و مدعی حب امام زمان(عج) هم باشیم انسان امام زمانی با دوستان اهل بیت(ع) دوست و با دشمنان آنها دشمن است.

در کمال الدین، شیخ صدوق (ع) از امام باقر(ع) آورده که از رسول خدا(ص) نقل می کنند: خوشا به حال آن کسی که قائم ما اهل بیت(ع) را درک کند در حالی که قبل از ظهور او با دوستان او دوستی و با دشمانش دشمنی کرده باشد. اینها اهل دوستی و محبت ما و گرامی ترین امت نزد من هستند.

انتظار با بی تفاوتی جمع نمی شود

منتظران حضرت ولیعصر(عج) باید در مقابل بدعت ها و شبهات علیه مقدسات بی تفاوت نباشند؛ گاهی در گروهی مجازی فردی علیه امام زمان(عج) و ولی فقیه و مراجع سخنی می گوید، در حالی که اینها علمداران دین خدا هستند! یا به حکمی اسلامی مثل حجاب حمله می کنند و مطلبی اینچنینی لایک و تایید می شود!! بچه مذهبی ها اگر توان علمی و مطالعه ندارید لااقل می توانید مخالفت کنید این خود جهاد رسانه ای است. بی تفاوت بودن خیلی بد است در زیارت عاشورا دو لعن داریم یکی برای آنها که امام(ع) را کشتند و دیگر گروهی که راضی شدند و سکوت کردند!

در قرآن خدا تاکید دارد آنها که امر به معروف و نهی از منکر می کنند به فلاح و رستگاری می رسند. لذا انتظار فقط این است که به جمکران و مسجد سهله برویم و دعای ندبه بخوانیم و گریه کنیم... انتظار در ابعاد اجتماعی سیاسی هم تاثیر دارد حتی کاسب در مغازه خودش باید انتظار را عینیت ببخشد، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه اصلی منتظران در بعد اجتماعی است مبارزه با صهیونیسم مصداقی از نهی از منکر است.

منتظران امام زمان(عج) قبل از هر چیز عاقل هستند و به تعبیر شهید آوینی هر گاه عقل، عاشق شد، شهید می شویم. عقل باید عاشق شود عشقی که فقط بر اساس عواطف باشد و از وظیفه جهادی خود در ساحت عمل دست نکشد وگرنه نتیجه اش می شود انجمن حجتیه که مقابل نایب امام زمان(عج) ایستادند.

عهد با امام زمان(عج) در برخورد با دیگران

یک بعد دیگرِ عهد با امام زمان(عج) در برخورد با دیگران است، باید همکاری و تعاون داشته باشیم، نمی شود منتظر باشیم و برای‌مان فرقی نداشته باشد اطرافیان چه وضعیتی دارند، آدم های خودخواه و خوشگذران و غافل از دیگران منتظر نخواهد شد؛ علامه سید بحرالعلوم(ع) از فقهای بزرگ شیعی، شاگردش سیدجواد کربلایی را فراخواند، و به او گفت: تو خجالت نمی کشی؟ چند شبانه‌روز است همسایه تو که زنی بی سرپرست است با چند فرزند خود گرسنه می خوابند! او پاسخ داد: به خدا خبر نداشتم ... علامه گفت: اگر خبر داشتی و کمک نمی کردی که یهودی بود!

اگر پول ندارید از آبروی خودتان مایه بگذارید، منتظران باید حسنی و کریم باشند و سخاوت مهدوی در زندگی شان موج بزند. از امام مجتبی(ع) نقل شده که جدشان فرمودند: اگر قدمی برای گره گشایی از خلق برداری چه شود چه نشود، ثواب هزار حج را دارد.

در جامعه منتظر به من چه؟ معنا ندارد! اینکه برخی در برخورد با نزاع ها و تصادفات خیابانی دوربین به دست می گیرند، فرهنگ انتظار نیست... اینکه در دو سال اخیر به خواست نایب امام زمان(عج) و با رزمایش مواسات گروه های مختلف به میدان آمدند، نشان دادند در پیروی از نائب امام(عج) کوتاهی نمی کنند.

خیر منتظر به همه می رسد

منتظر کسی است که خیر او به همه می رسد ... امیرالمومنین(ع) در خطبه متقین (همام) 110 ویژگی متقین را آورده اند، یکی از این ویژگی ها آن است که انسان متقی کسی است که از دور هم امید به خیر از او می رود. رهبری فرمودند: مسئولان نظام اگر نتوانستید گره باز کنید با روی خوش که می توانید برخورد کنید.

علاوه بر این، منتظران باید به جامعه رنگ و بوی مهدوی بدهند، سه شنبه های مهدوی داشته باشیم، مناجاتی به یاد حضرت(عج) داشته باشیم در خودرو سخنرانی درباره امام زمان(عج) بگذاریم اینها همه تاثیرگذار است. گفتار و کردار ما باید نشان دهد منتظر امام زمان(عج) هستیم.

عبدالحمید واسطی از یاران امام باقر(ع) می گوید: ما در انتظار فرج همه زندگی خود را وقف کرده ایم به طوری که در برخی مواضع دچار مشکل شده ایم. امام باقر(ع) در پاسخ او فرمودند: آیا تو گمان می کنی خدا راه رهایی برای بنده ای که خود را وقف امام زمان(ع) کرده، تعبیه نکرده است؟!

پایان پیام/9

منتخب امروز


عکس پروفایل قهرمانی پرسپولیس