دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی


دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) امروز قصد داریم به مقایسه سه خودروی دنا ، رانا و تندر 90 بپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم. برنده این رقابت کیست؟ خرید خودرو در بازه قیمتی زیر 200 میلیون تومان کار آسانی نیست، زیرا امروزه دیگر گزینه‌های زیادی برای انتخاب در این بازه قیمتی وجود... نوشته دنا ، رانا و تندر 90...

امروز قصد داریم به مقایسه سه خودروی دنا ، رانا و تندر 90 بپردازیم و مشخصات فنی، امکانات رفاهی و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم. برنده این رقابت کیست؟

خرید خودرو در بازه قیمتی زیر 200 میلیون تومان کار آسانی نیست، زیرا امروزه دیگر گزینه‌های زیادی برای انتخاب در این بازه قیمتی وجود ندارد و حتی پراید هم مرزهای 200 میلیون تومان را به قیمت‌های بالاتر درنوردیده است. با این حال شاید بتوان همچنان در بازه 150 تا 170 میلیون دو محصول ایرانی رانا و دنا را با یک محصول نیمه اروپایی به نام تندر 90 مقایسه کرد.

در این مطلب سعی می‌کنیم تفاوت‌ها و برتری‌های هر یک از این سه خودرو را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به مشتری ایرانی کمک کنیم در شرایط متغیر بازار داخلی دست به انتخابی مقرون به صرف بزند. با گجت نیوز همراه باشید.

مشخصات دنا ، رانا و تندر 90

دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانیدنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

این که بخواهیم درباره ورود تندر 90 در بازار ایران صحبت کنیم طولانی و حوصله‌سربر خواهد شد و در این مقال نمی‌گنجد؛ اما همین قدر اشاره کنیم که شرکت اروپایی رنو که پیش از تحریم‌ها وارد ایران شده بود و دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا بر سر این که کدام یک با این شرکت همکاری کنند دعوا داشتند.

سرانجام این گونه شد که هر دو شرکت محصولات خود را با همکاری این خودروسازی روانه بازار کردند. پس از چندی نسخه پیکاپ تندر وارد بازار شد و پس از آن هم به ترتیب نسخه هاچ بک و کراس اوور این خودرو به بازار عرضه شد. کمپانی رنو همزمان با آغاز تحریم‌ها و شدت گرفتن آنها از ایران خارج شد و تا به امروز پرونده این شرکت بسته شده است.

تندر 90 و مشخصات آن

تندر 90 یکی از محصولات مقرون به صرفه و اقتصادی شرکت رنو محسوب می‌شود و به همین دلیل جذابیت و زیبایی خاصی را از آن نباید انتظار داشت. تمامی خطوطی که روی بدنه این خودرو وجود دارد ساده و بدون اندکی خشونت و هیجان است. طراحی قسمت انتهایی خودرو نیز بسیار بزرگ و حجیم شکل گرفت است.

درون کابین تندر نود وضعیت طراحی به بدترین حالت ممکن خود می‌رسد. در سرتاسر کابین از متریال بسیار بی‌کیفیتی همچون مواد پلاستیکی و کاملا خشک استفاده شده و طراحی بسیار ساده و بدون حتی اندکی جزئیات بوده است. سوال اینجاست که چرا یک خودروی اروپایی در قرن 21 باید چنین طراحی و متریالی داشته باشد؟

دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانیدنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

لازم به ذکر است که برخی از ایرادهایی که در بالا مطرح شد در نسخه به‌روزرسانی شده آن برطرف شده و آنچه بعد از نسخه 2006 ایران عرضه شد بهبودهای چشمگیری پیدا کرد. تنها مزیتی که کابین تندر 90 دارد، فضای بزرگ و جادار ردیف عقب برای سرنشینانی است که قد آنها بیش از 185 است و همچنین صندوق عقب این خودرو ظرفیت بالایی دارد.

در محصولات سری B رنو که عمدتاً شامل خودروهای لوگان، ساندرو، پیکاپ، استپ وی و داستر می‌شود، از پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپه استفاده شده است. این موتور می‌تواند حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. سیستم انتقال قدرت از طریق گیربکس دستی خواهد بود. البته برای تندر 90 هم از جعبه دنده دستی استفاده شده و هم جعبه دنده اتوماتی که هر دو نیز عملکرد مناسبی داشته‌اند.

یکی از مزایای محصولات رنو-داچیا کیفیت بالای گیربکس و هماهنگی کامل آن با موتور و جعبه دنده است. این هماهنگی تا حدی است که هنگام رانندگی با این خودرو هیچ لگ یا تأخیری در تعویض دنده‌ها احساس نمی‌شود. گفتنی است که محصولات داچیا در رومانی به علت اقتصادی و مقرون به صرفه بودن بسیار ارزان‌تر از محصولات در فرانسه است.

تندر 90 در نسخه به‌روزرسانی شده خود رنو سیمبل 2018 نامگذاری شد و این خودرو در انگلیس با پیشرانه 1.2 لیتری دیزلی قیمتی حدود 5 تا 7 هزار دلار داشت. قیمت تندر 90 ای 2 که مجهز به گیربکس جدید JHQ است در بازار آزاد در بازه 158 تا 410 میلیون تومان است. قیمت پارس تندر هم‌اکنون بین 230 تا 420 میلیون تومان خواهد بود. تندر 90 پلاس نیز بین 350 تا 590 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانیدنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

از جمله مزایایی که تندر 90 دارد می‌توان به کیفیت بالای موتور و گیربکس، مصرف سوخت مناسب، کم استهلاک بودن خودرو، خرید و فروش عالی در بازار دست دوم و کولر عالی نسبت به دنا و رانا اشاره کرد. همچنین معایب این خودرو عبارتند از قیمت غیر منطقی نسبت به اقتصادی بودن خودرو، نداشتن آپشن‌های ابتدایی مثل توری برف پاک کن، نمد موتور و غیره، طراحی بی روح داخل کابین، کیفیت بد صندلی‌ها مخصوصا صندلی نیمکتی عقب، گران بودن قطعات مصرفی و هزینه‌بر بودن دستمزد تعمیرات این خودرو.

دنا یا دنا پلاس و مشخصات آنها

ده سال از زمان عرضه دنا به بازار می‌گذرد و از سال 1390 این خودرو دچار تغییراتی شده که آن را تبدیل به خودرویی محبوب برای ایرانیان کرده است. این خودروی جذاب که امروزه موفق شده دل جوانان ایرانی را برباید، روی پلتفرم سمند سوار شده، ولی تغییرات بسیار زیادی روی ظاهر و بدنه آن اعمال شده تا تبدیل به چیزی شود که امروز هست.

شرکت ایران خودرو برای این که دنا را طراحی کند از دانشجویان و تیم مرکز تحقیقات خود استفاده کرد و پس از عرضه این خودروی سدان به بازار با سیل انتقادات مشتریان روبه‌رو شد. مشتریان می‌گفتند که دنا همان سمندی است که روی آن آپشن‌های بیشتری نصب شده و از چنین وضعیتی راضی نبودند.

بنابراین ایران خودرو تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت و جدیدتری از دنا را با نام دنا پلاس راهی بازار کند. این خودروی جدید دیگر شباهت چندانی با سمند ندارد و انتقاداتی که به آن وارد بود را تا حد زیادی برطرف کرده است. طراحی کابین دنا و دنا پلاس در اصل تقلیدی از کابین هیوندای سوناتا 2008 است. بنابراین در محیط داخلی خودرو جذابیت بیشتری نسبت به طراحی بیرونی مشاهده می‌شود.

دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانیدنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

البته ناگفته نماند که کیفیت متریال و موادی که درون این کابین این خودرو به کار رفته چندان رضایت‌بخش نیست، اما از نظر آپشن‌های رفاهی مانند صندلی برقی، سیستم مولتی مدیا 7 اینچی، فرمان با کنترل کامل سیستم صوتی و تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته در این قسمت از تندر 90 و رانا پیشی بگیرد.

دو خودروی دنا و دنا پلاس مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه سی سی وی هستند که حجم موتور 1646 سی سی دارند. این موتور می‌تواند حداکثر 114 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی این دو سدان در هر 100 کیلومتر حدود 7.5 لیتر خواهد بود.

قیمت دنا معمولی در بازار آزاد حوالی 397 میلیون تومان است و این در حالی است که دنا پلاس در بازار آزاد 444 میلیون تومان قیمت گذاری شده و روز به روز بر قیمت‌ها نیز افزوده می‌شود. قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو هم اکنون 489 میلیون و نسخه اتوماتیک آن 510 میلیون تومان است.

از جمله مزایای دنا می‌توان به موتور پرقدرت 114 اسب بخاری، ظاهر جذاب‌تر نسبت به تندر 90 و رانا، امکانات رفاهی قابل قبول و مناسب‌تر از رقبا، فراوانی قطعات یدکی، کیفیت بالای رنگ بدنه، صندلی‌های نرم و هندلینگ بهتر نسبت به تندر 90 اشاره کرد. همچنین از معایب این خودرو می‌توان به کیفیت پایین قطعات موتور، روغن‌ریزی موتور، کیفیت پایین داشبورد، فضای کم سرنشینان عقب، ترمزهای ضعیف، کیفیت پایین مونتاژ و بازار دست دوم نه چندان خوب اشاره نمود.

دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانیدنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

رانا و مشخصات آن

سومین خودرویی که بر اساس پلتفرم پژو 206 صندوقدار طراحی شده، رانا است. این خودرو در واقع نسخه ارزان شده پژو 206 اس دی بوده و اندکی در نمای روبه‌رو و پشتی دچار تغییرات شده است. در واقع ایران خودرو سعی داشت به جای 206 صندوقدار یک خودروی خانوادگی و ارزان‌قیمت دیگر را برای خانواده‌های ایرانی عرضه کند.

اگر به اجزای سازنده این سدان با دقت نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که هر جزئی از آن متعلق به یک خودروی دیگر است. برای مثال می‌توان گفت که دریچه‌های تهویه هوای رانا متعلق به تندر 90 است یا جنس پلاستیک خشکی که در آن وجود دارد یادآور خودروی سایپا 111 است که حتی نسبت به تندر 90 هم کیفیت پایین‌تری دارد. از طرفی طراحی فرمان هم به شدت ناهماهنگ خواهد بود.

سالی که ایران خودرو رانا را وارد بازار کرد به علت همین کیفیت پایین و نه چندان خوبی که داشت، مورد استقبال قرار نگرفت و فروش خوبی را تجربه نکرد. در این سال مشتریان ترجیح می‌دادند دو خودروی ساینا و تندر 90 را به جای رانا خریداری کنند. از نظر فنی این خودرو همان پژو 206 اس دی است و تنها مزیت آن نسبت به این خودرو فضای بزرگ در ردیف عقب برای سرنشینان است.

رانا مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر است که در واقع همان موتور TU5 به شمار می‌رود. این موتور علاوه بر رانا و پژو 206 روی خودروهای دیگری نظیر پژو اس ال ایکس 405 و پژو پارس ال ایکس نیز نصب شده و روی رانا می‌تواند حداکثر قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید کند. سیستم انتقال قدرت در این خودرو یک گیربکس 5 سرعته دستی ساخت شرکت نیرومحرکه است.

دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانیدنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

از جمله مزایای رانا می‌توان به صندوق عقب جادار، قیمت منطقی‌تر نسبت به تندر 90 و ترمزهای عقب دیسکی اشاره کرد. از طرفی معایب این خودرو عبارتند از کیفیت پایین کابین خودرو، مشکلات متعدد برقی، طراحی ظاهری ناهماهنگ، قیمت بالای قطعات مصرفی و فضای تنگ سرنشینان عقب.

امکانات رفاهی دنا، رانا و تندر 90

امکانات رفاهی دنا: ترمز ضد قفل ABS و EBD ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی، کیسه هوای راننده و سرنشین، مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل‌های تصویری، قابلیت استفاده از سیستم رهیاب، سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل)، مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، تیوتر، فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل و کروز کنترل – تنظیم اتوماتیک – دریچه تهویه برای سرنشینان عقب – چراغ‌های جلو هالوژنی و LED و عقب LED – چراغ مه شکن جلو و عقب – چراغ نقشه خوان – چراغ خطر سوم – آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک – آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد – شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب – تریم تک رنگ (مشکی) – ایموبیلایزر – سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز – شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید) – هشدار دهنده موانع عقب – سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)

قفل مرکزی با ریموت رادیویی – کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت پیش کشنده و تنظیم ارتفاع – سیستم قطع سوخت خودکار – سیستم کنترل بخار بنزین – رینگ آلومینیومی 15 اینچ – جابجایی‌‏های صندلی‌‏‌های راننده و سرنشین جلو به صورت کاملا برقی – امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استاندارد Isofix) – دسترسی به صندوق از داخل اتاق – پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه – پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی– کروز کنترل – ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) – چراغ همراهی تا در منزل در محیط تاریک و کم نور – بلندگوهای جلو و عقب – نمایشگر دمای محیط – آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب – تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل – دستگیره‌های همرنگ بدنه – تودوزی مخمل – دسترسی به صندوق عقب – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ – قطعات دکوراتیو طرح چوب – چراغ‌های سقفی جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد – کارت طلایی چهار ستاره.

دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانیدنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

امکانات رفاهی رانا: ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم صوتی CD خوان، بلندگوهای جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل اتاق، تنظیم آیینه‌های جانبی برقی، آینه آرایش روی آفتابگیر، شیشه بالابر درهای جلو برقی و عقب دستی، ایموبیلایزر، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مولتی پلکس)، قفل مرکزی با ریموت کنترل، رینگ فولادی 14 اینچ، صندلی، راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل اتاق.

امکانات رفاهی تندر 90: ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی, ترمز عقب کاسه‌ای، کیسه هوای راننده و سرنشین، کنترل سیستم صوتی زیر فرمان، سیستم صوتی (رادیو + سی‌دی (پخش فشرده) + USB + چهار بلندگو)، رینگ 15 اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، چراغ مه شکن جلو، آینه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه.

دنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانیدنا ، رانا و تندر 90 ؛ مقایسه مشخصات و معایب و مزایای سدان های پرفروش ایرانی

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید، بازار محصولات رنو در ایران تا سال 97 وجود داشت و از سالی که تحریم‌ها علیه ایران آغاز شده، شرکت‌هایی نظیر رنو-داچیا از کشور ما رخت بربسته و رفته‌اند. با این حال کسانی که صاحب یکی از محصولات این خودروساز در کشور هستند، نگران این مسئله‌اند که مبادا برای تأمین قطعات خودروی خود دچار مشکل شوند.

این نکته را نباید فراموش کرد که حتی اگر محصولات ایران خودرو با بهترین قطعات و به بهترین شکل ممکن مونتاژ شوند، باز هم نسبت به محصولات رنو فرانسه یک سر و گردن عقب‌تر خواهند بود. بنابراین اگرچه ممکن است دنا یا رانا هم قابل قبول باشند، اما به علت کیفیت بهتر و حساب مطمئن‌تری که روی محصولات فرانسوی باز می‌کنیم، برنده این رقابت تندر 90 خواهد بود. این خودرو اگرچه زشت است، اما کیفیت و عملکرد بهتری دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تدوام سلامت پوست با چاپ مستقیم حسگرهای نامرئی