کیو سی تی روشی نوین / فاطمه سپید نامه
جلسات کیوسی تی پیرامون پنج مهارت نگاه کردن ، گوش کردن ، صحبت کردن ، فکر کردن و تمرکز ساخته شده است
در این مدل آموزشی از روش های نوین در آموزش و انتقال مهارتهای عملی و عینی با تاکید بر ارتقا هوش هیجانی ، مهارتهای اجتماعی و عزت نفس ، افزایش توجه و تمرکز ، رشد مهارتهای کلامی ، رشد خلاقیت ، مسئولیت پذیری برای کودکان به منظور تشویق و حمایت آنان و مشارکت گروهی طراحی شده است .
یادگیری و تمرین قوانین و مهارتهای کیوسی تی باعث پیشرفت تحصیلی و افزایش عملکرد کودکان در زمینه های مختلف می شود
تاکید مهم این روش جذابیت در اموزش و استفاده از انواع بازی ها و استفاده از ابزار جهت بازی و آموزشهای مناسب می باشد
باری موجب رشد یادگیری ، ایجاد انگیزه و تخلیه هیجانی کودک و همچنین لذت و افزایش شادی در کنار یادگیری قوانین و مهارتهای کیو سی تی می شود .آموزش به سمت تغییر یکی از مولفه های مدل کیوسی تی می باشد ، با توجه به تعریف سازمان جهانی یونسکو توانایی ایجاد تغییر ملاک باسوادی قرار گرفته است ..
تفاوت بارز مدل آموزشی کیوسی تی با سایر مدلهای آموزشی نداشتن تکلیف و آموزش مستقیم در جلسات کیو سی تی است جلسات کیوسی تی پیرامون پنج مهارت نگاه کردن ، گوش کردن ، صحبت کردن ، فکر کردن و تمرکز ساخته شده است و تمرکز در تمامی کاربرگ های بازی لحاظ می شود .
در کیوسی تی تقویت رفتار مثبت وجود دارداستفاده از پاداش به جای تنبیه به کودک انگیزه بیشتری می دهد ، تشویق رفتارهای مثبت به کودک یاد می دهد چگونه به طور مناسب رفتار کند و اینکه تقویت کننده های مثبت مهم ترین و کاربردی ترین اصل در ایجاد رفتار کودک می باشند.
یکی از مهم ترین نکات آموزشی در کیو سی تی رعایت قوانین طلایی می باشد . قوانین می تواند تغییر کند یا زیاد شوند . باعث خاموش سازی رفتارهای نامطلوب آموخته شده در دوران قبلی رشد آنها می شود . و توجه به خانواده و برگزاری جلسات پیش آزمون و پس آزمون از والدین اساس کار کیو سی تی می باشد .
زیرا والدین نقش بسیار مهمی درآموزش مهارت های زندگی به فرزندان دارند ،فراگیری مهارتهای زندگی بهداشت روانی خانواده را تامین میکند و با توجه به اینکه پایههای رشد روانی و اجتماعی کودکان در سالهای اولیه پی ریزی میشود، وجود تفاهم، سازگاری و محبت موجود در محیط خانواده، در تقویت عزت نفس، احساس اعتماد به نفس و پرورش نیروی سازنده در کودکان اهمیت زیادی دارد.
بهطور کلی ریشه رفتارهای نابهنجار کودکان را باید در سنین اولیه کودکی جستجو کرد کودک در این دوران آمادگی بسیاری برای دریافت و اثرپذیری دارد و به راحتی از شرایط پیرامونیاش متاثر میشود،دریافتهای دوران کودکی به طور عمیق و جدی در ذهن و روان انسان باقی میماند.تجربه های منفی فراوان در دوران کودکی ، تاثیر زیادی بر دوران بزرگسالی فرد دارند . اگر دوران کودکی خوبی را سپری کرده باشید احتمالا در طول زندگی نیز از سلامت ذهنی خوبی برخوردار خواهید بود .
هر یک از والدین وظیفه انجام صحیح توسط فرزندان خود را با فراهم آوردن فرصت هایی برای فرزندان خود و تنظیم آنها در جهت موفقیت بر عهده دارد. در حالی که فرزندپروری خوب، محیط های پایدار و قرار گرفتن در معرض مثبت می تواند به کودک کمک کند تا بعداً در زندگی شاد و موفق باشد، فرزند پروری بد، محیط های خطرناک و مواجهه منفی می تواند در بزرگسالی مشکلات جدی ایجاد کند.
فاطمه سپید نامه ، مشاور و روانشناس