از برنامه ریزی برای دور جدید اعزام دانشگاهیان به عتبات تا حضوری شدن قطعی آموزش دانشگاه‌ها از مهر


از برنامه ریزی برای دور جدید اعزام دانشگاهیان به عتبات تا حضوری شدن قطعی آموزش دانشگاه‌ها از مهر

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

برنامه ریزی برای دور جدید اعزام دانشگاهیان به عتبات

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با حجت الاسلام والمسلمین رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت دیدار و گفت وگو کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مطهری پور به تشریح فعالیت‌های انجام شده در بیست و دومین دوره اعزام زائران دانشگاهی به عتبات عالیات پرداخت و از آمادگی ستاد برای اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به برخی مشکلات و کاستی‌های سفر در دوره گذشته خواستار رفع موانع و فراهم شدن شرایط زیارت آسان برای قشر دانشگاهی کشور شد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت گفت: آسیب شناسی و برنامه ریزی برای ارتقای وضعیت خدمات اجرایی به زائران عتبات عالیات انجام شده و درصدد هستیم با رفع مشکلات، زمینه سفر با کیفیت تری را برای مشتاقان زیارت اعتاب مقدسه فراهم کنیم.

در این جلسه، محسن مسلمی، معاون پشتیبانی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان نیز به اقدامات و برنامه ریزی ستاد برای اعزام زائران دانشگاهی در بیست و سومین دوره این سفرها پرداخت و از ارائه تسهیلات ویژه به زائرین دانشگاهی خبر داد.

سیاست وزارت علوم تعامل گسترده با کشور‌های همسایه است

هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با دکتر صباح علاوی، رئیس دانشگاه سامرا و هیئت همراه او برای افزایش ارتباطات در محل این سازمان دیدار کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: برادران عراقی، برادران ایمانی ما و دو کشور دارای آرمان‌ها و اعتقادات مشترکی هستند. در همین راستا ما مشتاق افزایش ارتباطات دانشگاهی بین دو کشور هستیم.

او گفت: ما در سازمان امور دانشجویان به عنوان بخشی از وزارت علوم، حوزه دانشجویی را دنبال می‌کنیم. در سه سال گذشته دانشجویان عراقی بسیاری تحصیل خود را در ایران شروع کرده‌اند که اتفاق مبارکی محسوب می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر، بیش از ۵۰ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند.

او گفت: پس از انقلاب اسلامی ظرفیت‌های بسیار بزرگی در دانشگاه‌های ایران ایجاد شده است که این ظرفیت‌ها می‌توانند در خدمت تعداد بیشتری از دانشجویان عراقی و ارتقای دانش آن کشور قرار بگیرند.

او گفت: به نظر بنده فرصت بی‌نظیری وجود دارد تا تعاملات و همکاری‌ها در زمینه‌های دیگر نیز گسترش یابد و ما مشتاق گسترش این تعاملات هستیم.

به گفته وی این تعاملات سبب می‌شوند تا دو کشور شناخت عمیق‌تری نسبت به یکدیگر پیدا کنند.

او گفت: امامین عسکریین علیهم السلام نقطه اتصال ما با سامرا هستند. وجود این امامین عزیز در دو کشور مرز‌های سیاسی را برای دو کشور کم رنگ کرده است. مرز حقیقی این دو کشور قلبی و اعتقادی بوده که انسان‌ها را به هم متصل می‌کند و خیل عظیم زوار دو کشور بیانگر این حقیقت است. امیدوار هستیم این ارتباط افزایش یابد و با یکدیگر همکاری بیشتری را در آینده داشته باشیم.

وی از شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس به عنوان دو مبارز همرزمی که در برابر جریان داعش و تکفیری مقاومت کردند و در استقلال عراق نقش آفرین بودند یاد کرد و بیان کرد: آن تشییع با شکوه در دو کشور و نیز خون این دو شهید عزیز دارای آثار و برکاتی شد که تا همیشه دست هر توطئه گری را که بخواهد میان دو ملت اختلاف افکند، قطع خواهد کرد و عشق و ارادت دو ملت را مستحکم‌تر خواهد ساخت.

او گفت: ما اکنون ۳ میلیون ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم که در بیش از ۲ هزار دانشگاه به تحصیل می‌پردازند و برخی از این دانشگاه‌ها در ایران دارای جایگاه معتبری در سطح جهانی هستند. لازم است از این جایگاه برای تقویت ارتباطات بین دو کشور استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه دکتر صباح علاوی، رئیس دانشگاه سامرا گفت: قبل از هرچیز از استقبال شما و همچنین جامعه المصطفی به دلیل تدارک این سفر بسیار تشکر می‌کنم.

او گفت: واقعیت این است که حضور عراق در ایران برای تحصیل و زیارت موضوع جدیدی نیست و اختصاص به گروه خاصی ندارد.

او گفت: سامرا به دلیل وجود امامین عسکریین شهری خاص است که این ویژگی سبب ایجاد حلقه اتصال ارزشمندی میان اقشار مختلف مردم شده است. مردم عراق همواره مشتاق پذیرایی از هموطنان خود و مردم ایران هستند و این موضوع اختصاص به دانشگاه ندارد.

او گفت: ما در دانشگاه سامرا سال‌‎ها است که مشتاق دیدار و ملاقات با شما هستیم، اما متاسفانه به دلیل مشکلات موجود و شیوع ویروس کرونا زمان این دیدار تا به امروز به تعویق افتاده است.

دکتر علاوی گفت: دانشگاه سامرا نسبت به دانشگاه بغداد تازه تاسیس محسوب می‌شود. این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های عراق رتبه ۶۳ را دارد.

او گفت: دانشگاه سامرا دانشگاه جامعی است؛ به طوری که در آن رشته‌های مختلفی همچون شیمی، فیزیک، علوم آزمایشگاهی، تربیت بدنی و ورزش، رشته‌های علوم انسانی، اسلامی، تطبیقی وجود دارد و دانشجویان می‌توانند در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در این رشته‌ها به تحصیل بپردازند.

رئیس دانشگاه سامرا گفت: با توجه به فضای مناسبی که در سامرا وجود دارد، ما تصمیم گرفتیم به جمهوری اسلامی ایران بیایم و با دانشگاه‌های کشور ایران ارتباط برقرار کنیم. امیدواریم این همکاری شکل گیرد و تعاملات میان دو کشور افزایش یابد.

بودجه دانشگاه ها با بارگذاری نیازها در سامانه نان تامین می شود

محسن شریفی گفت: با توجه به این که دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در تامین اعتبارات مورد نیاز پژوهشگاه همیشه یا محدودیت مواجه هستند؛ بنابراین نظام نان یعنی نظام ایده ها و نیازها می تواند به هدفمند کردن پژوهش های دانشگاهی کمک کند.

به گفته مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، دستگاه های اجرایی و سازمان هایی که ایده ها، نیازها و اولویت های خود را در سامانه نان بارگذاری می کنند؛ در صورت پذیرش نهایی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

شریفی گفت: سامانه نان می تواند هم اولویت ها و ایده ها را به سمت دانشگاه ها سوق دهد و هم این که همراه خود اعتبارات لازم را تامین کند؛ چرا که وقتی دستگاه اجرایی اولویتی را در نظر می گیرد و آن در دانشگاهی اجرایی می شود، به بودجه پژوهشی کمک خواهد کرد.

آموزش دانشگاه ها از مهر کاملا حضوری خواهد شد

محمدعلی زلفی گفت: آموزش دانشگاه ها از مهر ۱۴۰۱ به صورت کاملا حضوری خواهند بود‌.

به گفته وزیر علوم، دانشگاه ها در موارد خاصی که لازم باشد به صورت تلفیقی آموزش های حضوری و مجازی را داشته باشند، مختار خواهند بود‌.

زلفی گل گفت: آموزش مجازی به صورت تکمیلی خواهد بود تا به تفهیم بیشتر مطالب برای دانشجویان کمک کننده باشد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ماجرای خودکشی دختر 19 ساله از روی پل پیرنیا شیراز