هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!


هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!

هپاتوما شایع‌ترین نوع سرطان کبد است. معمولا ابتلا به این سرطان در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی بیشتر است. اگر شما هم علائم سرطان سلول های کبد را دارید یا در خانواده شما سابقه این بیماری وجود دارد، در این مطلب همراه ما باشید. در...

هپاتوما شایع‌ترین نوع سرطان کبد است. معمولا ابتلا به این سرطان در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کبدی بیشتر است. اگر شما هم علائم سرطان سلول های کبد را دارید یا در خانواده شما سابقه این بیماری وجود دارد، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم کارسینوم سلولی کبد چه علائمی ایجاد می‌کند؟ علت ابتلا به این نوع سرطان چیست؟ کدام فاکتورهای خطر احتمال ابتلا به این سرطان را بالا می‌برند؟ چگونه می‌توان هپاتوکارسینوما را تشخیص داد؟ آیا این سرطان قابل‌درمان است؟

درصورتی‌که علائم سرطان سلول های کبد را دارید یا دچار بیماری‌های مزمن کبد هستید، حتما به دکتر کبد یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. متخصص با بررسی علائم و تجویز آزمایش‌های لازم می‌تواند سرطان را تشخیص دهد. برای مراجعه به پزشک می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!

هپاتوما (سرطان سلول های کبد) چیست؟

هپاتوما (HCC) توموری بدخیم در کبد است که به آن سرطان سلول های کبد می‌گویند. این سرطان از سلول‌های عملکردی کبد شروع می‌شود. ۷۵ تا ۸۵٪ سرطان‌های کبد مربوط به این نوع بدخیم است. در مواقع دیگر ممکن است سرطان کبد از عروق خونی، مجاری صفراوی کوچک یا سلول‌های کبدی نابالغ شروع شود.

اما شایع‌ترین نوع سرطان، هپاتوما یا کارسینوم سلولی کبد است. این نوع سرطان در افرادی که دچار بیماری‌های مزمن کبدی هستند، بیشتر دیده می‌شود. بیماری‌هایی مانند سیروز کبدی، هپاتیت B و هپاتیت C احتمال ابتلا به این سرطان را بالا می‌برند. اما حدود 25% از بیماران مبتلا به سرطان سلول های کبد نیز سابقه هیچ‌گونه بیماری مزمنی ندارند. به همین دلیل همه افراد باید به علائم هپاتوما توجه داشته باشند.

به نقل از radiopaedia در رابطه با میزان شیوع سرطان سلول های کبد:

سرطان هپاتوسلولار کارسینوما پنجمین سرطان شایع در جهان و سومین علت شایع مرگ‌ومیر ناشی از سرطان (پس از سرطان ریه و معده) است. بروز HCC در حال افزایش است که عمدتا به افزایش عفونت هپاتیت C نسبت داده می‌شود .ابتلا به هپاتوما به‌شدت تحت تاثیر مناطقی است که عفونت مزمن هپاتیت B در آنها شایع است. بیشترین میزان این فاکتور خطر در آسیا است. در کشورهای غربی این میزان کمتر بوده و الکل سهم بیشتری از عوامل خطر را به خود اختصاص می‌دهد.

علائم هپاتوما (سرطان سلول های کبد)

انواع سرطان کبد علائمی مشابه ایجاد می‌کنند. تا زمانی که آزمایش انجام نشود، نمی‌توان نوع سرطان را تشخیص داد. به‌طورکلی سرطان‌های کبد در مراحل اولیه علائمی ندارند. به‌مرور ممکن است هر یک از علائم زیر در بدن شخص ظاهر شود.

کاهش وزن بدون دلیلازدست‌دادن اشتهادرد در قسمت بالای شکمتهوع و استفراغضعف و خستگیتورم شکمتغییر رنگ پوست و سفیدی چشم (یرقان)مدفوع سفید و گچیخارش در تمام بدنتورم پاهاازدست‌دادن میل جنسی

اگر علائمی مشابه این نشانه‌ها دارید یا دچار بیماری‌های مزمن کبدی هستید، حتما به متخصص کبد یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین یا تلفنی با متخصص وجود دارد.

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!یکی از علائم اصلی هپاتوما یا کارسینوم سلولی کبد تورم و درد شکم است.

علت هپاتوما

افرادی که دچار بیماری‌های کبدی طولانی‌مدت هستند، بیشتر در معرض سرطان سلول های کبد قرار می‌گیرند. اگر کبد در اثر عفونت هپاتیت B یا هپاتیت C دچار زخم شده باشد، احتمال ابتلا به هپاتوکارسینوما بالاتر می‌رود. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که الکل زیادی مصرف می‌کنند یا تجمع چربی در کبد آنها بالا است، بیشتر به هپاتوما مبتلا می‌شوند.

اگر دچار هر یک از بیماری‌های زیر هستید، باید به علائم سرطان سلول های کبد بیشتر توجه داشته باشید و چکاپ منظم انجام دهید.

آسیب کبدی به دلیل نقص مادرزادیسوءمصرف الکلعفونت ناشی از هپاتیت Bعفونت ناشی از هپاتیت Cهموکروماتوز (بیماری ارثی که باعث افزایش بیش از حد آهن در کبد می‌شود.)سیروز کبدی

مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان سلول های کبد بیماری‌های مزمن کبد است. عفونت ناشی از هپاتیت B و C، همچنین بیماری سیروز کبدی می‌توانند منجر به هپاتوسلولار کارسینوما شوند. اگر دچار این بیماری‌ها هستید، حتما باید چکاپ منظمی انجام داده و از سلامت سلول های کبد مطمئن شوید.

عوامل خطر هپاتوما

به‌طورکلی عوامل خطر سرطان سلول های کبد عبارتند از:

جنسیت: مردان بیشتر از زنان در معرض هپاتوکارسینوما هستند.کلانژیت صفراویسموم غذایی مانند آفلاتوکسیناختلالات ذاتی متابولیسمبیماری ذخیره گلیکوژن نوع 1بیماری ویلسونپورفیریاچاقیدیابتسندروم‌های کلاستاتیک مزمن
هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!عواملی مانند بیماری‌های مزمن کبد، اختلالات متابولیسم و جنسیت در ابتلا به هپاتوما نقش دارند.

تشخیص هپاتوما (سرطان سلول های کبد)

برای تشخیص هپاتوما یا سرطان سلول های کبد معمولا آزمایش‌های زیر انجام می‌شود.

آزمایش خون: برای تشخیص سلامت کبد باید آزمایش عملکرد کبد انجام شود. در خون افرادی که دچار سرطان‌های کبد می‌شوند، مقدار ماده‌ای به نام آلفا فتوپروتئین (AFP) افزایش پیدا می‌کند. این ماده به طور طبیعی در بدن جنین وجود دارد. اما بعد از تولد از بین می‌رود. اگر در بزرگسالان مقدار این ماده افزایش پیدا کند، احتمال سرطان HCC وجود دارد. آزمایش تصویربرداری: با آزمایش‌های تصویربرداری از جمله سونوگرافی می‌توان تومور کبد را بررسی کرد. با استفاده از سونوگرافی می‌توان توموری به اندازه یک سانتی‌متر را تشخیص داد. برای مرحله‌بندی تومور از آزمایش‌های سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی استفاده می‌شود.بیوپسی کبد: پس از مشاهده تومور در آزمایش‌های تصویربرداری برای تشخیص خوش‌خیم یا بدخیم بودن توده و همچنین برای تشخیص نوع سرطان باید بیوپسی از سلول‌های آسیب‌دیده گرفته شود.

اگر دچار علائم مشکوکی هستید یا به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن احتمال می‌دهید که دچار هپاتوسلولار کارسینوما شده‌اید، باید برای تشخیص این سرطان به دکتر کبد یا متخصص انکولوژیست مراجعه کنید. برای مراجعه به این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!

مشاوره با متخصصان
خون و آنکولوژی
دکترِتو

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!

درمان هپاتوما (سرطان سلول های کبد)

گزینه‌های درمان سرطان سلول های کبد زیاد است. پزشک برای انتخاب بهترین گزینه درمانی باید به محل و اندازه کارسینوم سلولی کبد و سلامت کلی این اندام دقت کند. روش‌های درمان سرطان سلول های کبد عبارتند از:

جراحی کبد: در مراحل اولیه سرطان و زمانی که هنوز عملکرد کبد طبیعی است، می‌توان با جراحی، تومور سرطانی و حاشیه‌ای از بافت سالم را برداشت.جراحی پیوند کبد: اگر سرطان به بافت‌های دیگر بدن گسترش پیدا نکرده باشد، با این جراحی، کل کبد برداشته شده و کبد اهدایی جایگزین می‌شود.ازبین‌بردن سلول های سرطانی با گرم‌کردن یا سردکردن: برای برخی افراد جراحی گزینه مناسبی نبوده و سلول‌های سرطانی باید با گرما یا سرما از بین بروند. در این روش با فرکانس رادیویی، انجماد یا ماکروویو می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد.شیمی آمبولیزاسیون و رادیو آمبولیزاسیون: در این روش یک کاتتر از طریق رگ‌های خونی وارد کبد شده و داروهای شیمی‌درمانی یا تشعشعات مستقیما به سلول‌های سرطانی می‌رسند.پرتودرمانی: ممکن است این روش جایگزین جراحی شود یا همراه با آن انجام شود. در این روش از اشعه ایکس یا پروتون برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. پرتو به‌صورت مستقیم به یک نقطه تابیده شده و سرطان را از بین می‌برد.درمان دارویی هدفمند: این داروها به نقاط ضعف سلول‌های سرطانی حمله کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند.

به نقل از webmd در رابطه با درمان هپاتوکارسینوما پیشرفته:

سرطان پیشرفته کبد هیچ درمان استانداردی ندارد. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی با دوز کم ممکن است گسترش سرطان را کنترل کرده و درد را کاهش دهند. اما این موارد در این مرحله از سرطان فواید کمی دارند. اکثر بیماران در این مرحله از داروهای مسکن همراه با داروهایی برای تسکین حالت تهوع، بهبود اشتها و کاهش تورم شکم استفاده می‌کنند.

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!برای درمان هپاتوما ابتدا باید آزمایش تشخیصی انجام شود و پس از مشخص شدن اندازه و محل کارسینوم سلولی کبد نوع درمان تعیین شود.

سوالات متداول شما

اگر دچار علائم سرطان سلول های کبد هستید یا بیماری مزمن کبدی دارید، احتمالا با سوالاتی در مورد هپاتوما روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما در مورد این سرطان را عنوان کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

چگونه می توان از سرطان سلول های کبد جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ابتلا به کارسینوم سلولی کبد (HCC) باید از بیماری‌های مزمن کبد پیشگیری کنید. برای جلوگیری از سیروز کبدی مصرف الکل را به حداقل برسانید. اگر وزن بالایی دارید و رژیم غذایی ناسالم را دنبال می‌کنید، حتما سبک زندگی خود را تغییر دهید. برای جلوگیری از ابتلا به هپاتیت B واکسینه شوید. همچنین برای پیشگیری از هپاتیت C رابطه جنسی سالم داشته و هنگام استفاده از داروهای داخل وریدی و خال‌کوبی از تمیز بودن سوزن مطمئن شوید.

آیا کاهش وزن و بی اشتهایی از علائم بیماری هپاتوما است؟

کاهش وزن و ازدست‌دادن اشتها یکی از علائم ابتلا به انواع سرطان‌های کبد است. با بررسی این علائم نمی‌توان نوع سرطان را تشخیص داد. پزشک برای بررسی دقیق‌تر آزمایش بیوپسی کبد را تجویز می‌کند.

آیا درد شکم نشانه بیماری هپاتوما است؟

مشکل در عملکرد کبد می‌تواند باعث درد شکم و تورم این ناحیه شود. اگر این عارضه همراه با علائمی مانند زردی پوست، خستگی یا خارش بدن باشد، احتمال ایجاد مشکل در کبد بیشتر بوده و پزشک برای تشخیص سرطان آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند.

آیا حالت تهوع و استفراغ نشانه سرطان سلول های کبد است؟

یکی از علائم سرطان سلول های کبد و سایر سرطان‌های کبد حالت تهوع و استفراغ است. این علامت به‌مرور با پیشرفت بیماری ظاهر می‌شود. اگر پس از چند روز این عارضه برطرف نشد و همراه با آن علائمی مانند ازدست‌دادن وزن و خستگی داشتید، حتما برای بررسی کارسینوم سلولی کبد به پزشک مراجعه کنید.

آیا سیروز کبدی باعث بروز سرطان سلول های کبد می شود؟

یکی از علل اصلی ابتلا به هپاتوسلولار کارسینوما بیماری سیروز کبدی است. سیروز کبدی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد کبد و نارسایی کبد شود. آمار سرطان HCC در بیماران مبتلا به سیروز کبدی به نسبت افراد سالم بیشتر است.هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!
آیا کبد چرب در ابتلا به سرطان سلول های کبد نقش دارد؟

کبد چرب گریدهای مختلفی داشته و در صورت پیشرفت بیماری ممکن است منجر به سیروز کبدی شود. بیماران مبتلا به سیروز کبدی بیشتر در معرض کارسینوم سلولی کبد هستند. به همین دلیل افرادی که کبد چرب دارند، باید رژیم غذایی سالمی را دنبال کنند و روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده‌وری داشته باشند تا دچار سیروز کبدی نشوند.

آیا سرطان سلول های کبد قابل درمان است؟

این سرطان در مراحل اولیه و قبل از گسترش به سایر بافت‌های بدن قابل درمان است. اگر تومور کوچک باشد و به بافت‌های مجاور سرایت نکرده باشد، با جراحی تومور برداشته می‌شود. اما اگر سلول‌های آسیب‌دیده در کبد زیاد باشند، ممکن است پزشک قسمتی از کبد یا کل کبد را بردارد. برداشتن کبد تا دو سوم مقدار آن مشکلی نداشته و کبد می‌تواند دوباره رشد کند. اما برداشتن کامل آن و پیوند کبد ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد.

آیا هپاتوما همان سرطان کبد است؟

هپاتوما نوعی شایع از سرطان کبد است. این سرطان از سلول‌های عملکردی کبد شروع می‌شود. انواع دیگری از سرطان کبد هم وجود دارد که از سایر بافت‌ها مانند رگ‌های خونی شروع می‌شوند.

زردی پوست نشانه هپاتوما است؟

یکی از علائم بیماری جدی کبد زردی پوست و زرد شدن سفیدی چشم است. سرطان کبد هم ممکن است چنین علامتی ایجاد کند.

چند در صد از موارد سرطان کبد هپاتوما هستند؟

این نوع سرطان از دیگر سرطان‌های کبد شایع‌تر است. حدود ۷۵ تا ۸۰٪ سرطان‌های کبد از نوع کارسینوم سلولی کبدی یا هپاتوما هستند.

هپاتیت بی و سی باعث سرطان هپاتوما می شوند؟

از دلایل اصلی ابتلا به هپاتوکارسینوما بیماری هپاتیت بی و سی است. هپاتیت به‌مرور منجر به نارسایی کبد شده و در نتیجه احتمال ایجاد سلول‌های سرطانی را بالا می‌برد.

الکل باعث هپاتوما می شود؟

مصرف زیاد الکل به کبد آسیب وارد کرده و باعث بیماری کبد چرب الکلی می‌شود. اگر کبد چرب مدیریت نشود و مصرف الکل پایین نیاید، گرید کبد چرب بالا رفته و منجر به سیروز کبدی و در نهایت هپاتوما می‌شود.

هپاتوما باعث نارسایی کبد می شود؟

در واقع بیماری‌هایی مانند سیروز کبدی، کبد چرب و هپاتیت می‌توانند باعث نارسایی کبد شوند. در مراحل آخر نارسایی کبد احتمال سرطانی شدن سلول‌ها وجود دارد.

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!

مشاوره با متخصصان
گوارش و کبد
دکترِتو

هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!هپاتوما (سرطان سلول های کبد)، شایع ترین تومور بدخیم کبد!

برای تشخیص و درمان بیماری هپاتوما (سرطان سلول های کبد) به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

بیماری هپاتوما یکی از انواع شایع سرطان کبد است. سرطان سلول های کبد همان‌طور که از اسم آن مشخص است، از سلول‌های عملکردی کبد شروع می‌شود. کارسینوم سلولی کبد علائمی مشابه سایر سرطان‌های کبد دارد. به همین دلیل باتوجه‌به علائم نمی‌توان نوع سرطان را تشخیص داد. هپاتوکارسینوما ممکن است باعث ازدست‌دادن اشتها، کاهش وزن، زردی پوست، خستگی، حالت تهوع و استفراغ شود.

برای تشخیص سرطان سلول های کبد باید آزمایش خون، آزمایش‌های تصویربرداری و بیوپسی کبد انجام شود. پس از آن پزشک باتوجه‌به محل و اندازه تومور یکی از روش‌های درمان شامل جراحی، پیوند کبد، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و انجماد یا گرم‌کردن کبد را انتخاب می‌کند.

برای پیداکردن بهترین فوق تخصص گوارش و کبد یا متخصص انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hepatocellular-carcinoma/cdc-20354552
https://emedicine.medscape.com/article/197319-overview
https://radiopaedia.org/articles/hepatocellular-carcinoma
https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/liver-cancer/types

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عسل برای درمان زونا خوب است؟