11 نکته طلایی + ترفند برای یادگیری زبان‌های خارجی و زبان دوم


در مطلب امروز توصیه‌هایی به شما می‌شود که حاصل 4 سال تحقیق آکادمی روان و همچنین تجربه‌ی متیو یولدن است کسی که به 9 زبان مختلف صحبت می‌کند و همچنین برگرفته از صحبت‌های آقای پیرهانی کسی که به 21 زبان دنیا صحبت می‌کند.

طی این تحقیقات و صحبت با زبان آموزان متوجه این مورد شدیم که بسیاری از زبان آموزان در کلاس‌های متفاوتی شرکت کرده‌اند اما از پیشرفت خود در یادگیری زبان‌های خارجی راضی نیستند. نمیتوان در این زمینه هیچ شیوه آموزشی یا آموزشگاهی را مقصر دانست، زیرا می‌توان از هر شیوه‌ای در جایگاه خود بهره کافی برد. به نظر نویسنده این مطلب بخش بسیار مهمی از زبان آموزی، خود آموزی است که متاسفانه بسیازی از ربان آموزان به این نکته توجه لازم را ندارند.

از این‌رو بحث چگونگی یاد گرفتن زبان اهمیت فراوانی می‌یابد. در واقع این زبان آموزان هستند که بایستی چگونه زبان آموختن را یاد بگیرند. ما در این مطلب سعی می‌کنیم شیوه‌های کاربردی زبان‌آموزی را به زبان آموزان بیاموزیم و آن‌ها را در یادگیری زبان‌های خارجی، چه آموزش زبان انگلیسی یا آموزش زبان فرانسوی یا هر زبان دیگری به افرادی مستقل تبدیل کنیم.

11 نکته طلایی + ترفند برای یادگیری زبان‌های خارجی و زبان دوم

۱-نیاز سنجی بدانید چرا می‌خواهید زبان جدیدی بیاموزید

یکی دیگر از مسائل مهم نیاز سنجی زبان آموز است که در طراحی و تدوین مطالب آموزشی زبان خارجی، در کشورمان آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ولی اگر شما برای خود دلیل خوبی برای یادگیری زبان نداشته باشید، احتمال اینکه بتوانید انگیزه‌ی خود را در طول زمان حفظ کنید زیاد نخواهد بود.

۲-مهارت‌های جانبی یادگیری زبان

این اعتقاد که یادگیری هر زبان خارجی مستلزم آموختن چهار مهارت گفتن، شنیدن، خواندن و نوشتن است، باعث می‌شود که از مهارت‌های زیر شاخه یا به اصطلاح subcategories غافل شویم. مثلا اگر زبان آموزی در مهارت گفتن یا speaking مشکل داشته باشد می‌بایست پس از تحلیل مشکلات وی در این زمینه، این مشکلات را در زیر مجموعه‌های مهارت گفتن شامل دامنه واژه، تلفظ، روان صحبت کردن، صحیح صحبت کردن، فشار صوتی در سطح کلمه یا جمله، دستور زبان و غیره، جست و جو کرده و برای آن راهکار مناسب را پیدا کرد.

۳-راهبردها و سبک‌های یادگیری

یک گام مهم برای یادگیری هر زبان پیدا کردن سبک یادگیری فردی است. سبک‌های یادگیری نشانگر این مسئله‌اند که فرد با چه روشی از بیشترین توانمندی خود استفاده می‌کند. دانشمندا دسته بندی ّای متفاوتی برای سبک‌های یادگیری قائل شده‌اند که درک آن‌ها نیازمند آزمو‌های پیچیده آموزشی و روان شناختی است. در قسمت زیر به سه نمونه از مهم‌ترین سبک‌های یادگیری اشاره می‌کنیم. این سبک‌ها عبارت‌اند از:

دیداری

شنیداری

و حرکتی

زبان آموزان می‌توانند به کمک متخصصان آموزش و روان شناسان یا با استفاده از سایت‌های مختلف که می‌توانید از سبک یادگیری خود اطلاع یابید.

۴-یک همراه پیدا کنید

حتی اگر نمی‌توانید برادر یا خواهر خود را در یادگیری زبان با خود همراه کنید، داشتن هر همراه دیگری که بتوانید جور کنید به شما کمک می‌کند تلاش بیشتری به خرج دهید. اگر نمی‌توانید همراهی را برای خود پیداکنید از اپلیکیشن‌هایی مانند repkia استفاده کنید که می‌توانید مکالمات واقعی با آن‌ها داشته باشید.

۵-با ۱۰۰ لغت پرکاربرد شروع کنید

با ۱۰۰ لغت پرکاربرد شروع کنید و سپس با آنها جملاتی را بسازید و مرتبا این کار را تکرار کنید. به‌اندازه‌ی نیازتان دستور زبان را نیز یاد بگیرید تا قادر به انجام این کار باشید. آنقدر باید این کار را انجام دهید تا با همه‌ی ۱۰۰ لغت، راحت بتوانید جمله بسازید. با یک سرچ ساده می‌توانید به منابع زیادی دست پیدا کنید.

۶- یک دیکشنری جیبی، همراه خود داشته باشید

این کار خیلی بیشتر از اینکه انتظارش را داشته باشید، سودمند است، مثلا اگر در کشوری اسپانیایی­‌زبان حضور دارید، همیشه از اپلیکیشن دیکشنری اسپانیایی خود استفاده کنید. به محض اینکه دیکشنری را دانلود کنید، تفاوت را به چشم خواهید دید. اپلیکیشن دیکشنری، خیلی از کتاب جیبی آن بهتر است، چون در عرضِ دو ثانیه، می‌توانید معنی لغت موردنظرتان را پیدا کنید. از آنجا که لغات جدید دیکشنری را در جملات خود به‌کار می‌برید، این کلمات تازه به احتمال قوی در حافظه­‌تان، باقی خواهند ماند. با ابزاری به این سادگی می‌توانید توانایی مکالمه و تعامل با دیگران را خیلی راحت کسب کنید.

۷- غرق شدن در محیط جدید

جوشوا هارتشورن (Joshua Hartshorne)، دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه بوستون و مدیر آزمایشگاه یادگیری مستقیم زبان می‌گوید: دو فاکتور بسیار حیاتی و تعیین کننده در یادگیری این دو مورد هستند: محیط و سن. مردمی که در زبان دوم غرق می‌شوند، آن را بهتر یاد خواهند گرفت. کلاس‌های زبان خوب و بد وجود دارد، اما هیچ چیز بهتر از این نیست که مجبور شوید از آن زبان به صورت روزانه استفاده کنید. تاثیر تمرین‌های روزانه و واقعی، واقعا زیاد است.

در رابطه با سن هم ، اگر کودکان در زبان دوم غرق شوند، آن را بسیار بسیار خارق‌العاده‌تر فرا می‌گیرند. برای مثال کودکانی که در محیط‌های چند زبانه بزرگ‌ می‌شوند و مجبورند همه آن‌ها را برای زندگی ساده تر روزانه فرا بگیرند، به سادگی می‌توانند به آن زبان‌ها صحبت کنند بی آن که آموزش خاصی به آن‌ها داده شوند. البته که برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان یا هر زبان دیگری راه‌های مختلفی هم وجود دارد.

یکی از مثال‌های بارز این حالت، بزرگ شدن در کشور سوئیس است. در این کشور ۴ زبان آلمانی، ایتالیایی، فرانسوی و زبان بومی سوئیس به نام رترو رومانیش صحبت می شود. در نتیجه کودکان در هر جای این کشور که بزرگ شوند موظف هستند حداقل ۲ یا ۳ زبان را فرا بگیرند. به استثنای رترو رومانیش که کمی قدیمی بوده و اکثرا افراد پیر و مسن در روستا‌های بالای کوی‌های آلپ به آن زبان حرف می‌زند.

۸- با خود صحبت کنید

وقتی هیچ‌کس را ندارید که با او صحبت کنید، می‌توانید با خودتان حرف بزنید. «شاید عجیب به نظر برسد ولی با خود حرف‌زدن به یک زبانِ خاص، روش بی‌نظیری برای تمرین است، البته در صورتی که قادر نباشید از آن زبان به طور مداوم استفاده کنیداین روش می‌تواند کلمات و عبارت‌های جدید را در ذهن شما نگه دارد و برای دفعه‌‌ی بعد که با کسی صحبت می‌کنید، اعتماد‌به‌‌نفس شما را افزایش دهد.

۹- از شبکه‌های اجتماعی بخصوص کلاب هاوس کمک بگیرید!

امروزه شما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به تمام دنیا دسترسی دارید به راحتی می‌توانید با افراد با زبان‌های مختلف صحبت کنید. می‌توانید در اینستاگرام و یا حتی در کلاب هاوس در روم‌های مختلفی عضو شوید هم به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید و هم صحبت کنید! واقعا بهترین روش یادگیری هر زبانی استفاده از این تکنیک است.

۱۰- چت فیسبوک + سرویس Google Translate= موفقیت

می‌توانید گاهی با افرادی اهل زبانی که دارید یاد می‌گیرید، در فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی چت کنید و به این ترتیب خود را بیش از پیش در معرض آن زبان قرار دهید. اگر هنوز خیلی مانده تا بتوانید به آن زبان حرف بزنید یا بنویسید، سرویس ترجمه‌ی گوگل (Google Translate) می‌تواند در این چت‌ها نیاز اولیه‌ی شما را برطرف کند و اگر مخاطب‌تان هم آدم دلسوزی باشد گاهی اشتباهات ترجمه‌ی گوگلی شما را رفع می‌کند و این خودش یک کلاس آموزشی برای شماست.

۱۱- برنامه‌های تلویزیون، فیلم‌های سینمایی، روزنامه‌ها و مجلات منابع مکمل خوبی هستند

اما دقت کنید که آنها را به عنوان تمرین اصلی خود درنظر نگیرید. این منابعِ مکمل، شما را به‌روز می‌سازد و اگر با توجه و تمرکز، به تماشا و مطالعه‌ی آنها بپردازید، می‌تواند بعضی مواقع در مکالمات‌تان کمک خوبی باشند.

سخن آخر

امیدواریم با این مطلب توانسته باشیم کمکی به روند یادگیری شما انجام داده باشیم. می‌توان ساعت‌ها در مورد روش‌های مختلف یادگیری هر زبان و بهتر یاد گرفتن صحبت کرد اما از حوصله این مطلب خارج است. اگر علاقه مند به یادگیری زبان‌های خارجی بخصوص زبان انگلیسی و زبان فرانسوی هستید پیشنهاد می‌کنم به وب سایت آکادمی روان به آدرس www.ravaan.co سر بزنید و از محتواهایی که به صورت رایگان برای شما قرار داده شده است استفاده کنید. همچنین نظرات خود را در مورد روش‌ها و تکنیک‌های یادگیری زبان با ما در میان بگذارید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | تدابیر شدید بهداشتی در فرودگاه کیش!