تزریق کبد‌های مینیاتوری برای درمان بیماری‌های کبدی


تزریق کبد‌های مینیاتوری برای درمان بیماری‌های کبدی

کارآزمایی بالینی باعث می‌شود که بیماران چندین کبد مینیاتوری را به صورت داخلی رشد دهند.

یک درمان آزمایشی جدید می‌تواند به درمان بیماری کبدی در مرحله نهایی کمک کند و با رشد کبد‌های جدید کوچک در قسمت دیگر بدن بیمار این درمان را پیش ببرد.این تکنیک که توسط شرکت سلول درمانی (لای جنزیز) LyGenesis ابداع شده است، قرار است در چند هفته آینده آزمایشات بالینی انسانی را آغاز کند.

کبد دارای ظرفیت احیا کننده قدرتمندی است که می‌تواند خود را از آسیب‌های دائمی که متحمل می‌شود در خلاص شدن از بدن از سموم ترمیم کند.اما مصرف الکل یا رژیم غذایی ناسالم می‌تواند این توانایی را مختل کند و منجر به بیماری کبدی شود و بیمار در مراحل پایانی آن می‌تواند به پیوند کبد نیاز داشته باشد.

اما تیم LyGenesis روی جایگزین خلاقانه‌ای کار می‌کند که کمتر از جراحی پیوند کبد، تهاجمی باشد.در واقع این تکنیک شامل رشد کبد‌های کاملاً جدید در سایر نقاط بدن به جای جایگزینی کبد می‌شود.

کبد‌های کوچکی که می‌توانند همان عملکرد‌های حیاتی کبد را انجام دهند.این فرآیند شامل تزریق سلول‌های کبدی سالم، گرفته شده از اندام‌های اهدایی، به غدد لنفاوی گیرنده است.در آنجا، آن‌ها تکثیر می‌شوند و به نسخه‌های کوچکی تبدیل می‌شوند که می‌توانند از کار سلول‌های باقی مانده در کبد اصلی پشتیبانی کنند.

آزمایش‌های قبلی روی موش‌ها و سگ‌ها نشان داده است که این درمان عملکرد کبد آن‌ها را بهبود می‌بخشد و می‌تواند جان بسیاری از حیوانات را که در غیر این صورت تسلیم نارسایی کبدی می‌شوند، نجات دهد؛ و اکنون LyGenesis در حال آماده شدن برای آزمایش این روش در انسان برای اولین بار، در فاز ۲a کارآزمایی بالینی است.

از چند هفته آینده، ۱۲ داوطلب بزرگسال مبتلا به بیماری کبدی مرحله نهایی (ESLD) دسته‌ای از سلول‌های کبدی سالم دریافت خواهند کرد. این‌ها از طریق آندوسکوپ تحویل داده می‌شوند و مستقیماً به غدد لنفاوی تزریق می‌شوند. شرکت کنندگان در کارآزمایی به سه گروه چهار نفری تقسیم می‌شوند که دوز‌های متفاوتی دریافت می‌کنند: ۵۰ میلیون، ۱۵۰ میلیون یا ۲۵۰ میلیون سلول.

تصور می‌شود که به ازای هر ۵۰ میلیون سلولی که بیمار دریافت می‌کند، یک کبد کوچک رشد می‌کند، به این معنی که کار گروه با بالاترین دوز می‌تواند با پنج کبد اضافی تمام شود.

تیم LyGenesis بیماران را برای یک سال پس از آن تحت نظر خواهند داشت و اثربخشی و ایمنی درمان را در دوز‌های مختلف ارزیابی می‌کنند.

بیماران باید دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی را دریافت کنند تا از دفع مینی کبد‌های "خارجی" توسط بدنشان جلوگیری شود، دقیقاً مانند کسانی که در حال حاضر پیوند کل عضو را دریافت می‌کنند.

با این حال، LyGenesis اخیرا یک همکاری تحقیقاتی با شرکت دیگری به نام iTolerance (آی تورنس) را اعلام کرده است تا بررسی کند که چگونه پلت فرم تحمل میکروژل این شرکت می‌تواند نیاز به سرکوب‌کننده‌های ایمنی را در بیمارانی که سلول درمانی جدید دریافت می‌کنند، برطرف کند.

وادار کردن بدن به رشد نسخه‌های کوچک اندام‌ها نه تنها می‌تواند به یک درمان کمتر تهاجمی نسبت به پیوند تبدیل شود، بلکه می‌تواند با روش‌های دیگر نیز به کاهش فشار بر روی سیستم اهدای عضو کمک کند.سلول‌های پیوندی را می‌توان از اعضای اهدایی جمع‌آوری کرد. هر عضو از نظر تئوری می‌تواند سلول‌های کافی برای حداقل ۷۵ نفر را فراهم کند تا تحت درمان قرار گیرند.

این تیم امیدوار است که آزمایشات را در کمتر از دو سال به پایان برساند و اگر همه چیز خوب پیش برود، این روش می‌تواند بعداً با سایر اندام‌ها مانند کلیه ها، پانکراس و تیموس نیز سازگار شود.


منبع: سایت نیواطلس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شعارنویسى علیه مذاکرات برجامى!