چگونه اسلام شیعی به شرق آفریقا رسید؟/ تبدیل راهپیمایی های عاشورا به یک سنت سالانه در تانزانیا


چگونه اسلام شیعی به شرق آفریقا رسید؟/ تبدیل راهپیمایی های عاشورا به یک سنت سالانه در تانزانیا

راهپیمایی های عاشورا به یک سنت سالانه در تانزانیا تبدیل شده است و جامعه شیعیان در شرق آفریقا یک نمایشگاه بزرگ در فضای باز در طول محرم برپا می کند که باعث جذب اعضای جامعه و آگاه شدن آنها در مورد کربلا می شود.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: هر سال، بزرگترین مناسک زیارتی مسلمانان در عراق به یاد امام حسین (ع) برگزار می شود. پیش از همه‌گیری کرونا بیش از 30 میلیون نفر در این مراسم شرکت می کردند ،اما در سال‌های اخیر مشارکت به بیش از 14 میلیون نفر کاهش یافته است.

این راهپیمایی از نجف تا کربلا، جایی که حسین (ع) در آن دفن شده است برای بزرگداشت چهلمین روز شهادت او برگزار می شود.

بزرگداشت های عمومی در سایر نقاط جهان از جمله تانزانیا نیز برگزار می شود و موکب های جوامع شیعی در آفریقا در شمال تانزانیا برپاست.

تاریخ اسلام شیعی در شرق آفریقا

در تانزانیا، اسلام شیعی ابتدا همراه با جامعه تجاری خوجه، طبقه ای از هند که از هندوئیسم به اسلام گرویدند، وارد شد. خوجه ها در قرن نوزدهم به دلیل خشکسالی، قحطی و آزار مذهبی در سرزمین خود شروع به اسکان در شرق آفریقا کردند.

در ابتدا، اسلام شیعی با مسلمانان آسیایی مرتبط بود، در حالی که مسلمانان آفریقایی عمدتا سنی بودند. اسلام شیعی در شرق آفریقا به کندی رشد کرد.

در سال 1979 روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران منجر به تجدید حیات سیاسی مسلمانان در سراسر جهان از جمله در آفریقا شد. مسلمانان از همه مذاهب از اولین انقلاب اسلامی موفق پس از زمان پیامبر الهام گرفتند.

با این حال، برخی از مسلمانان سنی در سراسر جهان شروع به پرس و جو در مورد اسلام شیعی کردند و حتی برخی از سنی‌های آفریقایی پس از مطالعه شخصی گسترده که متون اولیه مکاتب مختلف اسلامی را با هم مقایسه می‌کردند، شیعه شدند.

گزارش مرکز تحقیقات پیو در سال 2012، درصد سنی‌های تانزانیا را 40 درصد مسلمانان و شیعیان را 20 درصد اعلام کرد. دلایل تغییر گرایش مذهبی افراد بسیار زیاد بود. در نهایت، کسانی که جذب اسلام شیعی شده بودند، به اعتبار شجره نامه آن متقاعد شدند.آنها فقه شیعه را به عنوان پاسخ روشن تری به پرسش های دینی که مدت ها مطرح می کردند، می دانستند.

یک سازمان شیعی در تانزانیا به نام مرکز اهل بیت در سال 1986 تاسیس شد. با حمایت شیعیان خلیج فارس، این سازمان غیردولتی نفوذ خود را گسترش داد. اکنون دفتر مرکزی مرکز اهل بیت در یک مجتمع بزرگ در اطراف آروشا، شهری در شمال تانزانیا، به یک شبکه شیعی برجسته به رهبری آفریقا تبدیل شده است.

بزرگداشت محرم در تانزانیا

خوجه ها در قرن گذشته در جایی که جمهوری متحد تانزانیا امروزی نامیده می شود در راهپیمایی های عاشورا راهپیمایی می کردند. حاجی علی ناتو رئیس قدیمی جامعه شیعی خوجه در زنگبار، مجمع الجزایر اقیانوس هند در سواحل تانزانیا بود. وی از دولت انگلیس درخواست کرد که روز دهم محرم به نام عاشورا تعطیل عمومی باشد.

در زنگبار و تانگا، یک شهر بندری در شمال شرقی تانزانیا، راهپیمایی به یک سنت سالانه تبدیل شد. آنها بعدها در مناطق شهری با مساجد بزرگ، مانند دارالسلام، پایتخت ساحلی تانزانیا و یک مرکز تجاری بزرگ، محبوبیت یافتند و موکب ها نیز مجوزهای دولتی دریافت کردند.

جامعه شیعیان خوجه در دارالسلام، بزرگترین جامعه در شرق آفریقا، یک نمایشگاه بزرگ در فضای باز در طول محرم برپا می کند.این امر باعث جذب اعضای جامعه و آموزش عموم مردم در مورد نبرد کربلا می شود. در آروشا، نمای کوچک‌تری از صحنه جنگ در بیرون دروازه‌های مسجد خوجه نمایش داده می‌شود.

تابلوهای سیاه با حروف قرمز، زرد یا سفید مساجد و جاده های اصلی شهر را تزئین می کنند.

یکی از این نشانه ها از امام حسین به عنوان «الهام بشر برای تلاش برای عدالت و برابری» یاد می کند.

بسیاری از شیعیان در مجالس مختلف شرکت می‌کنند و سازمان‌ها زمان برگزاری رویدادهای خود را به گونه ای تنظیم می کنند که همپوشانی نداشته باشند. غذاهای نذری هر سال توسط شیعیان در تانزانیا توزیع می شود و برای مصرف کنندگان برکات فراوان به همراه دارد.

پایان پیام/7

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حکم لغو قانون ممنوعیت استفاده از حجاب از سوی دادگاهی در اتریش