قرص لاینسترنول و اطلاعات دارویی مهم آن


قرص لاینسترنول یکی از قرص های ضد بارداری می باشد که در دوران شیردهی استفاده می شود، در مورد مصرف این قرص ها یکسری باید و نبایدهایی وجود دارد که قبل ازشروع به استفاده بهتر است با آنها آشنا شوید. پس با ما همراه گردید.

لاینسترنول یا mini pill نام یک قرص ضد بارداری در دوران شیردهی است که زنان شیرده باید آن را تا انتهای دوران شیردهی خود و بدون فاصله مورد استفاده قرار دهند، این قرص با مهار کردن هورمون های گُنادوتروپین مانع از عمل تخمک گذاری می شود، همچنین با بیشتر کردن چسبندگی رحم، در نتیجه از ورود اسپرم جلوگیری می کند. در این مطلب شما را با قرص لاینسترنول آشنا می کنیم.

قرص لاینسترنول و اطلاعات دارویی مهم آن

نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که خانم شیردهی که از قرص لاینسترنول به منظور پیشگیری از بارداری بهره می برد، تنها از شیر خود برای تغذیه کودک استفاده نماید. لاینسترنول دوز استروژن نداشته و تاثیر نامطلوبی بر روی شیردهی ندارند. هر یک بسته از آن حاوی ۲۸ عدد قرص است.

آشنایی با قرص لاینسترنول و اطلاعات لازم در مورد آن

زیاد شدن غلظت دهانه رحم و موکوس که در نتیجه از ورود اسپرم جلوگیری می کند.اندومتر با گذشت زمان نازک شده و این تغییر از لانه گزینی جلوگیری می کند. در ۵۰ درصد از تخمک گذاری جلوگیری نموده که تاثیر آن اگر در دوران شیردهی استفاده شود, تقریبا ۹۹ درصد می باشد.

قرص لاینسترنول و اطلاعات دارویی مهم آن

نحوه و میزان استفاده از لاینسترنول

یک بسته قرص حاوی ۲۸ عدد می باشد که لازم است هر شب ۱ عدد از آن در ساعت مشخصی مصرف شود. توجه داشته باشید که میان مصرف ۲ بسته قرص فاصله نیفتد.

چنانچه در حال شیردادن به نوزاد خود می باشید که زیر ۶ ماه می باشد، می توانید به یکی از شیوه های زیر عمل نمایید:

در صورتی پیش از این قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری را مصرف نموده باشید؛ می توانید سریعا شروع به مصرف قرص پروژسترونی نمایید. در این حالت لازم به استفاده از کاندوم نمی باشد.

چنانچه پیش از این شیوه، از آمپول ۳ ماه پیشگیری از بارداری بهره می بردید، هنگام تزریق دوز بعد یا دستکم ۱ هفته پس از آن می توانید مسرف قرص پروژسترونی را آغاز نمایید. توجه داشته باشید اگر بیشتر از ۱ هفته وقت تزریق دوز بعدی آمپول تاخیر بیفتد، در هفته نخست در کنار استفاده از قرص های شیردهی لازم است از کاندوم هم بهره ببرید.

چنانچه پیش از این، از آی یو دی و یا کاندوم بهره می بردید، لازم است در پنج روز نخست قاعدگی و بهتر اینکه در اولین روز آن شروع به مصرف لاینسترنول نمایید. در غیر این حالت علاوه بر مصرف این قرص پیشگیری از بارداری، از کاندوم نیز استفاده نمایید.

اگر خانم شیرده قاعدگی نمی شود و کودک خود را فقط با شیر مارد تغذیه می کند، بعد از چهل روز یا شش هفته می تواند شروع به مصرف قرص لاینسترنول نماید.

اگر قاعدگی برگشت و خانم شیرده قاعدگی شد، باید در پنج روز نخست ماهیانه و بهتر اینکه از همان اولین روز مصرف را شروع کند.

نکته: در صورتی که در طول استفاده از لاینسترنول به مشکلاتی مانند درد قفسه سینه، سردرد شدید، درد ناحیه زیر شکم و لگن، خونریزی شدید، تاری دید، زردی چشم و پوست (نشانه کلستاز) برخوردید، سریعا به مرکزهای بهداشتی مراجعه نمایید.

قرص لاینسترنول و اطلاعات دارویی مهم آن

نحوه و میزان استفاده در صورت فراموشی

همانطور که گفته شد میان ۲ بسته قرص به هیچ وجه فاصله جایز نیست. در صورتی که از موقع مصرف قرص بیشتر از ۳ ساعت نمی گذرد، می توانید بلافاصله قرص را بخورید. ولی چنانچه بیشتر از این زمان می باشد؛ باز هم بلافاصله آن را مصرف نمایید، اما تا دو روز از آمیزش خودداری کرده و یا از کاندوم بهره ببرید.

چنانچه یادتان رفته ۲ قرص را بخورید، باید بلافاصله پس از فهمیدن به صورت همزمان هر دو قرص را مصرف نموده و باقی قرص ها را در زمان مشخص خود مصرف کنید، و تا یک هفته از کاندوم استفاده نمایید.

قبل از آغاز به مصرف لاینسترنول چه آزمایشاتی باید انجام داد؟

  • تعیین BMI
  • اندازه گیری وزن و قد
  • اندازه گیری فشار خون
  • پاپ اسمیر

در صورت وجود مشکلات سرطان پستان، خونریزی یا منشا نامعلوم، اختلالات مزمن و یا حاد کبدی به طور کامل و در هیچ زمانی نباید از لاینسترنول استفاده کرد و منع شده اند. اما در صورت وجود برخی دیگر از مشکلات همچون سابقه سرطان پستان، چاقی شدید، سابقه کلستاز بارداری، سابقه بارداری خارج از رحم و استفاده به طور همرمان با داروهای ریفامپین و ضد تشنج از مصرف لاینسترنول به صورت نسبی منع می شوند.

قرص لاینسترنول و اطلاعات دارویی مهم آن

بررسی مزایا و عوارض

  • لاینسترنول اثری بر روی کیفیت و کمیت شیر مادر نمی گذارد.
  • قابل مصرف در مادرهای شیرده با منع استفاده استروژن
  • نیاز نبودن به قطع مصرف پیش از عمل جراحی
  • زیاد شدن مدت شیردهی

و اما از عوارض آن می توان به بیشتر بودن درصد شکست در این قرص نسبت به قرص های ترکیبی، به ویزه با بازگشت قاعدگی، خونریزی های نامرتب رحمی و لکه بینی، بارداری خارج از رحم، سردرد شدید، کیست های تخمدانی، حساسیت پستان ها، خونریزی شدید و … اشاره داشت.

قرص لاینسترنول و اطلاعات دارویی مهم آن

در این مطلب شما عزیزان را با قرص لاینسترنول و اطلاعاتی کاربردی همچون نحوه مصرف، مزایا و معایب آن، آزمایشات لازم پیش از آغاز قرص و … آشنا کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با قرص کارویل، قرص زانیسد می توانید به لینک های مشخص شده مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اضافه شدن 2 واکسن جدید به واکسیناسیون ملی