از خواص گیاه دم گاو چه می دانید؟


برای این که بتوانید با خواص گیاه دم گاو آشنا شوید در این مطلب ویژگی ها و فوایدی که برای بدن دارد و همچنین نحوه استفاده از آن را برای شما همراهان بررسی خواهیم کرد. اگر اطلاعاتی در این زمینه می خواهید این بخش را از دست ندهید.

خواص گیاه دم گاو بسیار زیاد می باشد و شما می توانید این گیاه را در بسیاری از مناطق ماسه ای و بیابان ها و شتر خوار هار توران و ریگستان جن آن ها را مشاهده نمایید.در واقع این گیاهان دارای فواید زیادی می باشند که در ادامه شما را با ان ها آشنا خواهیم کرد.

خواص گیاه دم گاو

آشنایی با ویژگی ها و خواص گیاه دم گاو

گیاه دم گاوی را می توانید در بیابان ها پیدا کنید و نکته بسیار خوبی کخ در این مورد وجود دارد این است که هیچ حیوانی از این گیاه تغذیه نخواهد کرد. در واقع گل های این گیاه در اواخر اردیبهشت تبدیل به میوه های بسیار زیبایی می شوند و میوه ها همانند نیام های پفکی شکل می باشند. در نظر داشته باشید که درون این میوه ها بین ۲ الی ۵ عدد بذر وجود دارد. این میوه ها بسیار سبک می باشند و در ابتدای مرداد ماه به همراه باد جا به جا شده و تکثیر خواهند شد. این گیاه به صورت طبیعی ۸۰ الی ۱۳۰ میلی متر در خطوط همباران می باشد و در دامنه هایی که ارتفاع آن ها بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ متر از دریا می باشد رشد می کنند. در نر داشته باشید که این گیاه دارای دو نوع سیستم ریشه ای می باشد.

ریشه های عمودی این گیاهان در سال های ابتدایی رویش فعالیت زیادی دارند و بیشتر آن ها به واسطه دسترسی به رطوبت زیرین می توانند در شنزار ها نیز به فعالیت خود ادامه بدهند و زنده بمانند. در واقع این مدل از سیستم های ریشه ای زیاد فعال نمی باشد و ریشه های افقی از سال دوم به بعد فعالیت خود را آغاز می کنند و می توانند تا ۳۵ متری گیاه گسترش یابند.سیستم های ریشه ای در رویشگاه این گیاه به فاصله های ۱ الی ۱.۵ متری از پایه های مادری جست های جدیدی را ایجاد خواهند کرد و بعد از چند سال توده هایی از درختچه ها که در زیر خاک به یک دیگر متصل می باشند ایجاد می شود.

تکثیر این گیاه به صورت بذر نیز امکان پذیر می باشد و همچنین گرده های این گیاه بسیار زیاد می باشد و اگر باد بوزد شما شاهد به صورت زرد رنگ نمایان خواهند شد. زنبور های عسل نیز می توانند از این گیاه بسیار استفاده کنند و عسل طبیعی تری را تولید نمایند. برخی از افراد نیز هستند که از این گیاه جارو تهیه می کنند و مورد استفاده قرار می دهند و این کار را باید در شهریور ماه که گیاه شروع به خشک شدن می کند انجام می دهند. همچنین از این گیاه استفاده های دیگری نیز می شود و برای آتش زدن در صحرا و یا خانه ها استفاده می شود. نکته بسیار جالب که باید در رابطه با این گیاهان بدانید این است که این گیاهان در بهار از همان نقطه ای که خشک شده اند می رویند. حال که با ویژگی های این گیاه آشنا شدید در ادامه فواید آن را برایتان مورد بررسی قرار می دهیم.

گیاه دم گاوی

خاصیت های این گیاه

  • از مهم ترین خواص گیاه دم گاو می توان به این مورد اشاره کرد که این گیاه می تواند به درمان غدد ربی زیر پوستی کمک کرده و التهابات این مدلی را به راحتی کاهش دهد.
  • این گیاه می تواند سلولیت ها را از بین ببرد.
  • درمان چربی خون و قند خون با این گیاه امکان پذیر می باشد و شما می توانید زیر نظر متخصص خود از این درمان های گیاهی نیز استفاده کنید.
  • این گیاه دارای موادی می باشد که می تواند منجر به ضد عفونی شدن بدن شده و التهابات را درمان خواهد کرد.
  • این گیاه معمولا برای درمان عفونت های رحم و عفونت های ادراری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دم گاوی یکی از گیاهانی می باشد که می تواند به رشد مو های شما کمک کرده و آن را افزایش دهد و همچنین با استفاده از آن سایر بیماری های پوستی شما درمان خواهد شد.
  • گیاه دم گاوی دارای فواید خلط آوری و ضد سرفه و ضد عطسه می باشد و شما می توانید از این گیاه در درمان سرماخوردگی ها و برونشیت و همچنین آسم و تنگی نفس استفاده نمایید.

نحوه استفاده از این گیاه

حال که با خواص گیاه دم گاو آشنا شدید در ادامه شما را با روش های استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.

  • شما می توانید این گیاه را به دو صورت دمنوش و جوشانده مورد استفاده قرار دهید. یادتان باشد که هر چه تلخی این گیاه بیشتر باشد خاصیت آن نیز به شدت زیاد خواهد شد و برای سرفه و خلط آوری موثر تر می باشد.
  • برای تهیه دمنوش این گیاه باید مقداری از این گیاه را درون آب جوش بریزید و بگذارید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد و بعد از آن می توانید از این گیاه به راحتی استفاده نمایید.
  • برای این که دمنوش و یا جوشانده شما خوش طعم تر شود و بتوانید به راحتی ان را میل کنید نیاز است تا از نبات استفاده کنید.

گیاه خاص دم گاوی

نکات مهم در استفاده از این گیاه

یادتان باشد که این گیاه همانند گیاه های دیگر برای یک سری از افراد با شرایط خاص مناسب نیست از این رو نکاتی که در ادامه برایتان بررسی می کنیم را جدی بگیرید.

  • قبل از شروع استفاده از این گیاه باید با متخصص در این زمینه مشورت نمایید خصوصا اگر از دارو های خاص استفاده می کنید و یا بیماری های زمینه ای دارید باید این مورد را جدی تر از افراد معمولی بدون مشکلات زمینه ای بگیرید زیرا در برخی از شرایط امکان دارد مشکل شما تشدید شده و شرایط بدی بایتان ایجاد گردد.
  • ارگ به این گیاه حساسیت نشان دادید باید سریعا استفاده از آن را متوقف کنید و این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • استفاده بیش از حد از این گیاه مجاز نمی باشد و می تواند منجر به ایجاد مسمومیت های شدید تر در افراد گردد.

حال که با خواص گیاه دم گاو آشنا شدید در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد خواص گیاه ولییک و خواص گیاه زولنگ نیز بدست اورید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تاثیر حیرت‌انگیز عصاره پوست پرتقال بر سلامت قلب