نوشیدن آب در ماه با مایکروویو


نوشیدن آب در ماه با مایکروویو

به گفته محققان آب در ماه وجود دارد، اما در خاک ماه قفل شده است. اکنون، تیمی از دانشمندان دریافتند: فضانوردان تشنه روزی می ‌توانند به راحتی با قرار دادن یک فنجان خاک ماه در مایکروویو، آب بنوشند.به گزارش سیناپرس، در حدود یک دهه گذشته، شواهد فزاینده...

به گفته محققان آب در ماه وجود دارد، اما در خاک ماه قفل شده است. اکنون، تیمی از دانشمندان دریافتند: فضانوردان تشنه روزی می ‌توانند به راحتی با قرار دادن یک فنجان خاک ماه در مایکروویو، آب بنوشند.

به گزارش سیناپرس، در حدود یک دهه گذشته، شواهد فزاینده ‌ای مبنی بر وجود آب در ماه یافت شده است که بین دانه‌ های غبار سطح ماه که به نام سنگ سنگی شناخته می‌ شود، محصور شده است. فراوانی تخمین زده شده آن بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ قسمت در میلیون است و با غلظت های بالاتر در قطب هایی که رسوبات یخ زده در مناطقی که هرگز نور مستقیم خورشید را نمی بینند، تشکیل می شود.

این موضوع بدان معناست که مأموریت‌های خدمه آتی به ماه می‌ توانند کمی آسان‌تر باشند. یک مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه فلوریدای مرکزی نشان داده است که یک مایکروویو ساده می تواند این کار را انجام دهد.

این تیم تحقیقاتی با دو نسخه متفاوت از سنگی شبیه‌سازی شده بر اساس نمونه ‌های بازگشتی از ماموریت‌های آپولو پژوهش های خود را شروع کرد. به گزارش سیناپرس، یکی ار نمونه ها با ترکیب ارتفاعات ماه و دیگری شبیه‌سازی خاک‌های تیره‌تر دشت‌های مادیان بود. سپس محققان آنها را در آب دیونیزه مخلوط کردند به طوری که بین ۳ تا ۱۵ درصد وزن هر نمونه را تشکیل داد که محدوده محتوای آب برآورد شده در مطالعات قبلی است.

این نمونه‌ها سپس در بسته هایی که با کاغذ سرامیکی پوشانده شده بودند قرار داده شدند و در محفظه‌ ای قرار گرفتند که شرایط فشار و دمای سطح ماه را تقلید می ‌کرد. سپس به مدت ۲۵ دقیقه با مایکروویو با قدرت ۲۵۰ وات گرم می شود که نسبت به اجاق مایکروویو در آشپزخانه قدرت کمتری دارد.

مطمئناً، این تکنیک می تواند مقادیر مناسبی از آب را از نمونه ها خارج کند. طی این تکنیک بیش از ۵۰ درصد از آب موجود در نمونه ‌های شبیه ‌سازی مادیان استخراج و بیش از ۶۷ درصد از ‌سنگ کوه‌های مرتفع استخراج شد. جالب اینجاست که هنگامی که به مدت ۳۵ دقیقه حرارت داده می شود، تا ۹۰ درصد از آب می تواند استخراج شود.

با این حال، برخلاف انتظار، مرطوب‌ ترین نمونه ‌ها با کاهش آب استخراج شده بدترین عملکرد را داشتند که شامل فقط ۳۲ درصد می شد. تیم پژوهشی فرضیه ‌ای را مطرح کرد که وقتی سنگی که اشباع‌تر بود منجمد شد، یخ‌ های در حال انبساط دانه‌های گرد و غبار را از هم دورتر می‌ کرد و باعث تضعیف انتقال حرارت بین آن‌ها و کاهش کارآمدی استخراج آب می ‌شد.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی می‌ گوید که واحدهای مایکروویو کم‌ مصرف می ‌توانند توسط فضانوردان برای استخراج آب از مناطق با آب نسبتاً کم، زیر ۱۰ درصد وزنی، استفاده شوند.

این تحقیق در مجله Acta Astronautica منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازی Nioh 2 بالاترین امتیازها را از سوی کاربران گرفت