طرز تهیه منوی خوشمزه همدانی پیشنهاد آرگا برای آخر هفته


آشپزی آخر هفته با منوی همدانی برای تنوع دادن ب غذا های خود بسیار خوب می باشد از این رو نیاز است تا اطلاعاتی در این مورد داشته باشید تا بتوانید این غذا ها را به راحتی در آشپزخانه خود تهیه نمایید.

در این مطلب شما را با آشپزی آخر هفته با منوی همدانی آشنا می کنیم ویک ست غذایی کامل از همدان را بایتان خواهیم نوشت تا بتوانید آخر هفته ای بسیار خوب با غذا های مقوی داشته باشید.

منوی خوشمزه همدان

غذا های همدانی دارای طرفداران خاص خود می باشد از این رو بهتر است یک بار آن ها را امتحان کنید تا از این به بعد شما نیز طرفدار این غذا های خوشمزه و مقوی شوید.

مواد لازم برای آش هویج و جو

  • هویج خرد شده دو عدد
  • پیاز داغ سه قاشق غذا خوری
  • گشت خرد شده ۲۰۰ گرم
  • فلفل و نمک و زرد چوبه به میزان نیاز
  • کشک به مقدار لازم
  • بلغور جو دو پیمانه
  • نخود نصف پیمانه

دستور تهیه آش همدانی

باید نخود ها را از شب قبل نم کنید تا نفخ آن ها گرفته شود و بعد آن ها را درون قابلمه ای جدا بپزید. هویج ها را نیز خورد کرده و با بلغور ها درون قابلمه ای بریزید و بگذارید تا ان ها نیز به صورت جدا بپزند.

بعد از این که نخود ها و بلغور ها پخته شدند می توانید آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید و بگذارید تا روی حرارت ملایم با یک دیگر بپزند و لعاب دار شوند. تا زمانی که مواد درون قابلمه لعاب دار شوند شما می توانید پیاز ها را ریز کرده و آن ها را با گوشت چرخی تفت دهید و به آن ها نمک و فلفل و زردچوبه بیفزایید و بعد از تفت خوردن ادویه ها می توانید آن ها را به بلغور ها بیفزایید.

بگذارید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دیگر آش شما جا بیفتد و بعد مقداری کشک به آن بیفزایید و آش را در ظرف های سرو بریزید و میل نمایید. البته برای تزیین این آش می توانید از پیاز داغ و یا نعنا داغ نیز استفاده کنید.

همدان و آش های خوشمزه اش

مواد لازم برای تهیه خورش غوره بادمجان

  • گوشت خورشتی ۳۵۰ گر
  • بادمجان قلمی ۵ عدد
  • پیاز یک عدد
  • رب دو قاشق غذا خوری
  • غوره یک سوم لیوان
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • روغن و زردچوبه به اندازه نیاز

دستور تهیه این غذای همدانی

برای تهیه خورش غوره بادمجان کافی است تا ابتدا پیاز ها را نگینی خرد کرده و تفت دهید و زمانی که پیاز ها سبک شدند مقداری زرد چوبه به آن اضافه کنید و بگذارید تا پیاز ها و زرد چوبه ها به مدت یک دقیقه تفت بخورند. در مرحله بعدی نیاز است تا گوشت ها را به پیاز ها و زردچوبه ها بیفزایید و خوب ان ها را تفت دهید تا رنگش تغییر کند. بعد از تغییر رنگ دادن گوشت ها می تواین رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کرده و بگذارید خوب تفت بخورد و بعد از آن سه پیمانه آب به مواد اضافه کنید و بگذارید تا روز حرارت ملایم خورش به آرامی بپزد و گوشت ها پخته شوند.

در این میان می توانید بادمجان ها را پوست گرفته و روی آن ها نمک بپاشید و بگذارید برای زمانی بماند تا آب اضافی آن ها خارج شده و در حین سرخ کردن روغن کم تری را جذب نماید.بعد از ۳۰ دقیقه می توانید بادمجان ها را با مقدار روغن بسیار کمی سرخ کنید و بعد از این که گوشت ها به صورت کامل پخته شد می توانید همراه غوره و نمک و فلفل سیاه، بادمجان ها را به خورش بیفزایید.

بگذارید تمامی مواد به آرامی روی حرارت کم به مدت ۲۰ دقیقه پخته شود و غوره ها نیز نرم تر شوند و آب خورش نیز تا حدودی خشک شود زیرا این خورش را با آب بسیار کم سرو می کنند. بعد از این مدت زمان می توانید خورش را در ظرف های مخصوص بریزید و به همراه برنج سرو نمایید و در کنارش از هر نوع مخلفات مانند ترشی و ماست می توانید استفاده نمایید.

آشپزی با منوی همدانی

مواد لازم برای تهیه حلوای انگشت پیچ

  • آرد گندم یک پیمانه
  • شکر یک پیمانه
  • آب یک چهارم پیمانه
  • گلاب یک چهارم پیمانه
  • روغن مایع یک و یک چهارم پیمانه

طرز تهیه دسر همدانی

برای تهیه این دسر بسیار خوشمزه ابتدا باید آب و گلاب و شکر را در یک ظرف بریزید و هم بزنید تا شکر ها حل شوند. آرد را به همراه روغن در تابه ای بریزید و بگذارید روی حرارت زیاد بپزد. این مرحله بسیار مهم می باشد و در این میان شما باید مدام آرد و روغن را هم بزنید تا به خوبی با یک دیگر ترکیب شده و آرد گلوله گلوله نشود. زمانی آرد ما آماده می باشد که اگر ان را هم نزید مشاهده کنید که در حال ته نشین شدن در روغن می باشد.

در مرحله بعدی باید آب و گلاب و شکر را به مواد اضافه کنید که این کار بسیار حساس می باشد و باید بیش تر مراقب باشید زیرا امکان سوختن دست شما با بحار وجود دارد. مواد ترکیب شده را روی حرارت زیاد گذاشته و هم بزنید. این مواد بعد از مدتی قل قل کرده و قوام می گیرد.

نباید بعد از اضافه کردن آب و گلاب و شکر بیش تر از ۵ دقیقه مواد تفت بخورد زیرا امکان شکرک زدن آن وجود دارد. زمانی که حلوا به رنگ دلخواه شما رسید می توانید آن را از روی حرارت برداشته و تابه را به صورت زاویه دار قرار دهید تا حلوای شما روغن بیندازد.

بعد از مدتی مشاهده می کنید که روی حلوا روغن جمع شده است و با یک قاشق اضافه روغن ها را می گیریم ولی برای این که حلوای شما خشک نشود باید مقداری روغن روی آن بگذارید بماند در غیر این صورت امکان خشک شدن حلوای شما وجود دارد.

نکته : اگر این حلوا را به درستی تهیه کنید ماندگاری بسیار زیادی دارد و شکرک روی آن نمی بندد.

غذای خوشمزه همدانی

غذا های همدانی به راحتی تهیه می شوند و شما می توانید وقت کمی را برای تهیه آن ها صرف کنید و از خوردن غذا های متنوع لذت ببرید. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی در زمینه آشپزی آخر هفته مانند منوی کرمانی و منوی اصفهانی را نیز مشاهده کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های زیر استفاده کنید.

منبع : آرگا

برچسب :


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

طرز تهیه پای گوشت و سیب زمینی ساده و لذیذ