آیا نرخ تورم در اروپا کاهش می‌یابد؟/ وعده‌های جدید بانک مرکزی اروپا


آیا نرخ تورم در اروپا کاهش می‌یابد؟/ وعده‌های جدید بانک مرکزی اروپا

به گزارش تجارت‌نیوز، اروپا در سه سال گذشته به لحاظ شاخص تورم وضعیت مطلوبی نداشته است. هنوز اثرات شیوع کرونا به پایان نرسیده بود که صدای جنگنده‌های روسیه آسمان شرق اروپا را به لرزه درآورد، جنگ در اروپا بعد...

به گزارش تجارت‌نیوز، اروپا در سه سال گذشته به لحاظ شاخص تورم وضعیت مطلوبی نداشته است. هنوز اثرات شیوع کرونا به پایان نرسیده بود که صدای جنگنده‌های روسیه آسمان شرق اروپا را به لرزه درآورد، جنگ در اروپا بعد از ده‌ها سال آغاز شد و مطابق پیش‌بینی‌ها در اندک زمانی اقتصاد اروپا را به چالش کشید. اکنون یک سال و نیم از آغاز جنگ می‌گذرد و اثرات تورمی آن بر سراسر اروپا سایه گسترده است. اما برخی از کارشناسان با امیدواری از آینده روشن اقتصادی اروپا سخن گفته و معتقدند که نرخ تورم در اروپا کاهشی خواهد بود.

به نقل از CNN Business، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد اروپا مجدد رشد کرده و تورم نیز روند کاهشی خواهد داشت. سی ان ان لندن در این باره می‌گوید که رشد اقتصادی کشورهای حوزه یورو ادامه دارد، اما برای حفظ این جریان باید در بقیه ایام سال تلاش و حرکت بی‌وقفه اتفاق بیفتد.

در سه ماه دوم سال 2023 (در مقایسه با سه ماه اول)، تولید ناخالص داخلی در 20 کشور حوزه یورو که از این واحد پولی استفاده می‌کنند به میزان 0.3 درصد افزایش یافت. این درحالیست که تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در سه ماه پایانی 2022 کاهش 0.1 درصدی را تجربه کرده و در زمستان قبل وضعیت رکود را پشت‌ سر گذاشته بود.

آمار رسمی نشان می‌دهد که تورم در یک ماه گذشته کاهش یافته است. شاخص قیمت مصرف‌کننده از 5.5 درصد ماه ژوئن به 5.3 در ماه جولای رسید، اما تورم هسته که هزینه‌های ناپایدار غذا و انرژی را کاهش می‌دهد در ماه جولای روی رقم 5.5 درصد ثابت ماند. همچنین تورم خدمات و غذاهای گیاهی به ترتیب 5.6 و 9.2 درصد بود. با وجود داده‌های اقتصادی دلسردکننده، نشانه‌هایی وجود دارند که این احتمال را تقویت می‌کنند که این منطقه در ادامه سال جاری میلادی در رکود به سر ببرد.

روند ضعیف بازیابی اقتصادی

اقتصاد منطقه یورو به سبب جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسیار آسیب دید، اما داده‌های دریافتی از دو کشور بزرگ اروپایی در روز جمعه 13 مرداد نشان می‌دهد که سال گذشته بهبودی اقتصادی در جریان بوده است. مطابق با پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی در ماه‌های پیش رو همچنان راکد خواهد ماند. فقدان چالاکی اقتصادی چین، ضعف در تولیدات جهانی و کاهش ساخت‌وساز در بخش مسکن از جمله دلایل تاثیرگذار در رکود اقتصادی در اروپا هستند. بنابراین رشد سالانه اقتصاد جهانی تا سال 2024 به 0.6 و میانگین یک درصد خواهد رسید.

آیا افزایش نرخ تورم متوقف می‌شود؟

بانک مرکزی اروپا برای نهمین بار متوالی این عدد را به میزان یک‌چهارم درصد افزایش داده و به 3.75 درصد رساند. کریستین لاگارد، سرپرست بانک مرکزی اروپا، پنج‌شنبه هفته گذشته به خبرنگاران گفت که او قصد دارد که تا سپتامبر جلوی افزایش نرخ را بگیرد. تورم قیمت مصرف‌کننده در مقایسه با رکورد 10 درصدی اکتبر 2022 به شدت کاهش یافته اما همچنان از نقطه هدف بانک مرکزی اروپا (2 درصد) بیشتر است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


برجام، تهدید یا فرصت؟