تراشه‌های جدید کوالکام برای کنسول‌های دستی معرفی شد؛ خط‌ونشان کوالکام برای AMD


تراشه‌های جدید کوالکام برای کنسول‌های دستی معرفی شد؛ خط‌ونشان کوالکام برای AMD

کوالکام تراشه‌های جدید سری Snapdragon G را در سه نسخه G1، G2 و G3x Gen 2 رونمایی کرد تا حضور پررنگ‌تری بازار کنسول‌های بازی دستی داشته باشد. دو سال قبل مشخص شد کوالکام به نینتندو سوئیچ و استیم دک توجه ویژه‌ای دارد و به‌دنبال ایجاد طرحی...

کوالکام تراشه‌های جدید سری Snapdragon G را در سه نسخه G1، G2 و G3x Gen 2 رونمایی کرد تا حضور پررنگ‌تری بازار کنسول‌های بازی دستی داشته باشد.
دو سال قبل مشخص شد کوالکام به نینتندو سوئیچ و استیم دک توجه ویژه‌ای دارد و به‌دنبال ایجاد طرحی مرجع است که درنهایت به معرفی Razr Edge مجهر به تراشه‌ی G3x Gen 1 ختم شد. درحالی‌که این محصول با قیمت‌گذاری واقعاً مضحک خود با مشکل مواجه شد، کوالکام اکنون درحال ساخت سه تراشه‌ی جدید برای جایگزینی تراشه‌ی قبلی است.
کوالکام اکنون Snapdragon G1 Gen 1، Snapdragon G2 Gen 1 و Snapdragon G3x Gen 2 را با گرافیک Adreno A11، Adreno A21 و Adreno A32 برای کنسول‌های بازی دستی معرفی کرده است. مدل اول Snapdragon G1، کنسول‌ بازی دستی مخصوص استریم است که عمر باتری آن درحالت وای‌فای به ۱۰ ساعت می‌رسد. مدل دوم Snapdragon G2 است که امکانات کاملی برای اجرای بازی‌های موبایلی و ابری دارد و از 5G نیز پشتیبانی می‌کند. درنهایت مدل Snapdragon G3x Gen 2 را داریم که سعی دارد به رقیبی برای کنسول‌های بازی دستی حرفه‌ای تبدیل شود.
طبق اعلام کوالکام، Snapdragon G3x Gen 2 صرفاً تراشه‌ای برای گوشی‌ هوشمند نیست و به‌لطف پردازنده گرافیکی Adreno A32، قدرت گرافیکی آن دوبرابر تراشه‌ی نسل اول Razr Edge است و توان پردازنده مرکزی ۳۰ درصد بهتر از نسل قبل است. حداکثر توان مصرفی این تراشه بین ۱۵ تا ۱۸ وات است که از این‌ نظر به تراشه‌ی AMD Aerith در کنسول استیم دک شباهت دارد و طبق ادعای کوالکام عملکرد آن پس‌از اجرای چندین بازی افت نخواهد کرد.
اگرچه امکان دارد عملکرد Snapdragon G3x Gen 2 همچنان به‌پای تراشه‌ی استیم دک نرسد، اما میتون چاندراسخار مدیر واحد بازی کوالکام می‌گوید:
ازنظر تئوری می‌توانیم فرکانس پردازنده‌ی جدید را به ۲ گیگاهرتز برسانیم و سایر کنسول‌های دستی را شکست دهیم اما در این شرایط عمر باتری به ۳۰ دقیقه کاهش خواهد یافت.
- میتون چاندراسخار
این احتمال وجود دارد Ayaneo ازجمله اولین شرکت‌هایی باشد که از Snapdragon G3x Gen 2 در ساخت کنسول‌های دستی جدیدش استفاده خواهد کرد. برند مذکور به تولید کنسول‌های بازی دستی قدرتمند شهرت دارد و به‌نظر می‌رسد در آینده شاهد معرفی محصولات جدید آن با سیستم-روی-چیپ جدید کوالکام خواهیم بود.
مهم‌تر از همه اینکه کوالکام درحال حاضر سعی دارد تمرکز خود را از اندروید به ویندوز معطوف کند تا بدین‌ترتیب در بازار گیمینگ حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد.
چاندراسخار همچنین اظهار داشت:
ما درحال کار روی چیزهایی هستیم که به اندروید ارتباط ندارند اما الزاماً برپایه‌ی ویندوز هم کار نمی‌کنند. از نظر ما اکوسیستم هنوز کاملاً آماده نیست و نمی‌خواهیم صرفاً لپ‌تاپی را در قالب محصولی کوچک‌تر ارائه دهیم.
- میتون چاندراسخار
اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا کوالکام تراشه‌های خود را با لایه‌های مختلف سازگار خواهد کرد تا افراد بتوانند بازی‌های ویندوزی را روی سیستم‌عامل‌های دیگری مثل Valve Proton و Game Porting Tookit اپل انجام دهند.
حتی اگر نسل کنونی تراشه‌های سری اسنپدراگون G برای اجرای بازی‌های رایانه‌ای آماده نباشند، اما سازندگان کنسول به استفاده از این پردازنده علاقه دارند. مایکروسافت با ارتقاء Razr Edge و ROG Ally ایسوس سعی کرد سرویس ایکس باکس گیم‌ پس را روی این محصولات ارائه دهد و اخیراً این سرویس استریم بازی در GeForce Now انویدیا نیز ارائه شده است.
چاندراسخار با اشاره به لوگوی PlayStation Remote Play اذعان می‌کند این شرکت با سونی همکاری دارد تا راهکاری برای تبدیل بازی‌های شرکت ژاپنی به بخشی از اکوسیستم کنسول‌های دستی بیابند. این اقدام باعث می‌شود برخی تصور کنند پلی‌استیشن Q سونی حاصل مشارکت این برند ژاپنی با کوالکام باشد.
اسنپدراگون G3x Gen 2
Snapdragon G3x Gen 2 کوالکام از خنک‌کننده‌ی فعال بهره می‌برد و به دوربین پشت و جلو مجهز شده است. از دیگر ویژگی‌های دستگاه می‌توان به بلندگوهای استریو، رم ۱۲ گیگابایت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 4.0 اشاره کرد که حداقل روی کاغذ می‌تواند بهترین گوشی‌های هوشمند اندروید را ازنظر عملکرد شکست دهد.
مشکل اصلی این است که استفاده از اندروید باعث می‌شود فضا برای بازی‌های گرافیکی دردسترس نباشد و ازطرفی برخی از محبوب‌ترین عناوین این سیستم‌عامل از گیم‌پد پشتیبانی نمی‌کنند. نمایشگر ۶٫۸ اینچی اولد با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز خوب به‌نظر می‌رسد اما نمی‌توان هیچ بازی بومی برای استفاده از حداکثر این مشخصات پیدا کرد. علاوه‌براین نمی‌توان از مزیت‌های باورنکردنی وای‌فای ۷ روی این محصول بهره گرفت.
اسنپدراگون G2 Gen 1
Snapdragon G2 Gen 1 نیز تراشه‌ای استاندارد است که از پردازنده‌‌ی گرافیکی Adreno A21 و پردازنده‌ی مرکزی ۸ هسته‌ای بهره می‌برد. البته کوالکام هیچ جزئیات دیگری درمورد این سیستم-روی-چیپ منتشر نکرده است.
اسنپدراگون G2 Gen 1 همچنین از وای‌فای ۶ و 6E و نمایشگر Full HD با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند که از این نظر با Snapdragon 778G در یک سطح قرار دارد.
اسنپدراگون G1 Gen 1
Snapdragon G1 Gen 1 تراشه‌ای جالب است زیرا در درجه‌ی اول برای کاربردهای پردازش ابری طراحی شده و مصرف انرژی بسیار بهینه‌ای دارد. ایده این است بازی‌ها را مثل کنسول Logitech G Cloud روی دستگاه خود استریم کنید و از آن‌جا که تراشه‌ی مذکور کم‌مصرف است عمر باتری کنسول را تا میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
البته پیش‌از این دیده‌ایم طرح‌های مرجع کوالکام که به‌خودیِ خود، چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسند درنهایت به ساخت محصولاتی منجر می‌شوند که مورد پسند خریداران قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال طرح مرجع هدست واقعیت مجازی این شرکت در نگاه اول واقعاً کاربردی به‌نظر نمی‌رسید اما سرانجام متا از آن در ساخت هدست‌ واقعیت مجازی مقرون‌به‌صرفه‌ی خود یعنی کوئست ۲ بهره گرفت.
کوالکام همچنین اطلاع دارد که توسعه‌دهندگان، ساخت بازی‌های پیچیده‌تر روی موبایل را آغاز کرده‌اند و اکنون فرآیند انتقال میان‌افزارهایی مثل Unreal Engine و Unity آسان‌تر شده است. این شرکت اعتقاد دارد کاربران نهایی برای تجربه‌ی لذت‌بخش اجرای بازی به چیزی بیش‌از گوشی هوشمند استاندارد در جیب خود نیاز دارند و علاوه‌براین خرید چنین محصولی نباید هزینه‌ی زیادی برای آن‌ها داشته باشد.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازی تیکن 8 – Tekken 8 رسما رونمایی شد + تریلر