بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 ؛ تجربه‌ای مدرن از نسل سیزده اینتل


بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 ؛ تجربه‌ای مدرن از نسل سیزده اینتل

اگر به دنبال لپ تاپ دانشجویی یا دانش‌آموزی هستید، سری Modern ام اس آی برای شماست. این مطلب به بررسی MSI Modern 15 مدل b13m از این سری اختصاص دارد. مدل حاضر با در اختیار داشتن پردازنده نسل ۱۳ اینتل، حافظه پرسرعت SSD، 16 گیگابایت رم و طراحی زیبا،...

اگر به دنبال لپ تاپ دانشجویی یا دانش‌آموزی هستید، سری Modern ام اس آی برای شماست. این مطلب به بررسی MSI Modern 15 مدل b13m از این سری اختصاص دارد. مدل حاضر با در اختیار داشتن پردازنده نسل ۱۳ اینتل، حافظه پرسرعت SSD، 16 گیگابایت رم و طراحی زیبا، وعده یک محصول مدرن را به کاربران می‌دهد. در ادامه طی بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 b13m به موشکافی ارزش خرید این دستگاه می‌پردازیم.

اگر به دنبال لپ تاپ دانشجویی یا دانش‌آموزی هستید، سری Modern ام اس آی برای شماست. این مطلب به بررسی MSI Modern 15 مدل b13m از این سری اختصاص دارد. مدل حاضر با در اختیار داشتن پردازنده نسل ۱۳ اینتل، حافظه پرسرعت SSD، 16 گیگابایت رم و طراحی زیبا، وعده یک محصول مدرن را به کاربران می‌دهد. در ادامه طی بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 b13m به موشکافی ارزش خرید این دستگاه می‌پردازیم.

مقدمه

در روزهایی که آموزش مجازی و مشاغل مبتنی بر فضای مجازی رونق یافته‌اند، لزوم خرید ابزارهای دیجیتالی متناسب بیش از پیش دیده می‌شود. برای خرید لپ تاپ دانشجویی یا دانش آموزی فاکتورهایی اعم از طراحی زیبا، نمایشگر باکیفیت، پردازش قوی و حافظه پرسرعت حائز اهمیت هستند؛ اما یافتن مدلی که تمامی خصوصیات را داشته باشد کار راحتی نیست.

در این مطلب به بررسی لپ تاپ مدرن ۱۵ ام اس آی مدل b13m می‌پردازیم که ادعای بسیاری در خصوص عملکرد آن در تولید محتوا و کاربری روزمره مطرح شده و کسب جوایز برترین طراحی سال،‌ انتظارها را از آن بالا برده است.

MSI-Modern15-review-24.JPG

ام اس آی اذعان کرده که این لپ تاپ را با الهام گرفتن از جوانان، سبک زندگی و نیازهای آن‌ها تولید کرده و در این راستا با جوانان کارآزموده همکاری داشته است. بدین شکل انتظار می‌رود نقاط قوت این محصول با نیازهای کاربران امروزی قرابت بیشتری داشته و آنگونه که MSI ذکر کرده، مناسب «استایل» امروزی باشد.

با این تفاسیر بهتر است پیش از شروع بررسی، نگاهی اجمالی به مشخصات لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m بیندازیم.

مولفهمدل و مشخصات
پردازندهIntel Core i7-1355U از خانواده Raptor Lake
کارت گرافیکIntel Iris Xe Graphics G7 96EUs (گرافیک مجتمع)
حافظه رم16 گیگابایت حافظه DDR4-3200MT/s (Onboard)
نمایشگر15.6 اینچی نوع IPS با وضوح FHD و نوسازی 60 هرتز
وبکمHD 720p
سیستم عاملWindows 11 Home/Pro
ذخیره سازی512 گیگابایت حافظه SSD M.2 نوع NVMe
شبکه بدون سیمWi-Fi 6 (802.11 ax) + Bluetooth v5.2
شبکه سیمیندارد
اسپیکرهادو عدد اسپیکر 2 وات
وزن خالص1.7 کیلوگرم
ورژن بایوسE15H1IMS.30C
صفحه کلیدبک‌لایت تک رنگ (سفید)
باتری۳ سلولی - 39.3 وات ساعت
آداپتور65 وات
لپ‌تاپ Modern 15 B13M توسط دفتر رسمی لپ‌تاپ‌های MSI در ایران در اختیار شهر سخت‌افزار گذاشته شده که با قیمت حدود 42 میلیون تومان و گارانتی معتبر، هم‌اکنون در بازار کشور موجود است.

لپ‌تاپ Modern 15 ام اس آی با قیمت اعلامی در حال حاضر به صورت باندل ویژه به همراه یک کوله اورجینال MSI داخل کارتن محصول عرضه شده است.

MSI-Modern15-review-42.JPG

درون جعبه نیز بجز لپ تاپ، تنها شارژر 65 واتی، دفترچه راهنما و کارت گارانتی را مشاهده خواهید کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ مدرن 15

یکی از ویژگی‌های کلیدی در بررسی MSI Modern 15 مدل b13m، طراحی آن است. این محصول توانسته جایزه reddot 2022 و Good design Award 2022 را کسب کند؛ همین موضوع باعث شده تا ادعای MSI روی طراحی این محصول بالا باشد.

همانطور که گفتیم این لپ تاپ مختص جوانان با سبک زندگی امروزی طراحی شده و نشانه‌های آن را می‌توان در قسمت‌های مختلف محصول مشاهده کرد. ابعاد 359 در 241 در 19.9 میلی‌متری این دستگاه با صفحه نمایش 15.6 اینچی باعث شده تا بتوان آن را به راحتی درون کیف‌های لپ تاپ مختلف جای داد.

MSI-Modern15-review-11.JPG

متریال ساخت دستگاه نیز در تمامی قسمت‌ها اعم از پنل رویی و شاسی زیرین از جنس پلاستیک است. همین موضوع باعث شده تا وزن دستگاه به خوبی کاهش یافته و با تنها 1.7 کیلوگرم به عنوان یک لپ تاپ سبک با قابلیت حمل بالا یاد شود.

البته در عین وزن سبک دستگاه، توزیع وزن آن به خوبی انجام شده که امکان باز کردن درب لپ تاپ با یک دست را میسر می‌سازد. همچنین پوشش پلاستیکی لپ تاپ از نوع براق بوده که باعث می‌شود جای اثر انگشت روی آن دیده شود.

MSI-Modern15-review-10.JPG

روی درب لپ تاپ لوگوی جدیدMSI به عنوان نمادی بر به‌روز بودن سری Modern کار شده است. در طرفین شاهد پورت‌های لپ تاپ هستیم که در بخش اتصالات به آن می‌پردازیم. پشت شاسی نیز تنها خروجی هوای این لپ‌تاپ را می‌بینیم.

همچنین یک نوار لاستیکی در پایین درب لپ تاپ نصب شده که به هنگام باز کردن نمایشگر در زوایای بیش از 90 درجه، انتهای شاسی را اندکی بالا می‌آورد تا کار کردن با کیبورد برای کاربر راحت‌تر باشد؛ چنین ویژگی خلاقانه‌ای در طولانی مدت خستگی کمتری به مچ دست وارد می‌کند.

MSI-Modern15-review-59.JPG

با این حال محل قرارگیری خروجی هوا چندان مناسب به نظر نمی‌رسد؛ چراکه با باز شدن نمایشگر جلوی دریچه هوا گرفته خواهد شد و مانع از خروج هوای گرم می‌شود. جلوتر در بخش حرارت، این مورد را بررسی می‌کنیم.

لولای باکیفیتی نیز برای این لپ تاپ به کار برده شده که امکان حفظ نمایشگر در زوایای زیر 45 تا 180 درجه کامل را برای آن محیا می‌کند.

شاسی و بخش زیرین دستگاه به شکل یکپارچه طراحی شده است و کاربر به طور عادی امکان دسترسی به هیچ یک از قطعات را بدون باز کردن کامل قاب پشتی نخواهد داشت. جلوتر در مورد امکان ارتقاء و دسترسی‌پذیری قطعات بیشتر خواهیم گفت.

MSI-Modern15-review-02.JPG

پنل زیرین شامل طراحی مشبک برای ورود هوا به سیستم خنک کنندگی، دو اسپیکر در سمت راست و چپ دستگاه و چهار کفی لاستیکی است.

این لپ تاپ در دو رنگ عامه پسند مشکی و سرمه‌ای به فروش می‌رسد.

صفحه کلید و تاچ پد

صفحه کلید و تاچ پد Modern 15 b13m

کیبورد و ترک‌پد لپ‌تاپ به عنوان ابزاری برای تعامل بهتر میان کاربر و سخت‌افزار سیستم، می‌توانند نقش مهمی در ارائه تجربه باکیفیت داشته باشند. در این قسمت به بررسی صفحه کلید و تاچ‌پد لپ‌تاپ مدرن 15 می‌پردازیم و عملکرد آن را در استفاده‌های مختلف ارزیابی می‌کنیم.

صفحه کلید

کیبورد لپ تاپ مدرن 15 ام اس آی از نوع فول سایز (100%) است که کلیدهای نام‌پد را نیز شامل می‌شود. طراحی کیبورد به شکل جزیره‌ای بوده و از المان‌های پر زرق و برق در اطراف آن صرف نظر شده است تا ظاهر دستگاه همچون یک لپ تاپ میان رده دانشجویی حفظ گردد.

با روشن کردن دستگاه، بک لایت سفید تک رنگ کیبورد را شاهد خواهید بود که در کنار پهنای مناسب و عمق فشردگی 1.5 میلی‌متری کلیدها، استفاده راحت و تطبیق‌پذیری سریعی برای تایپ کردن متنون یا برنامه نویسی در روز و شب به ارمغان می‌آورد.

MSI-Modern15-review-43.JPG

البته نور پس زمینه کیبورد قابل تنظیم در 3 حالت شدت روشنایی است که به واسطه کلید تابعی F8 صورت می‌گیرد. کلیدهای تابعی در کیبورد این لپتاپ به طور پیشفرض فعال بوده و نیازی به فشردن همزمان کلید fn ندارند؛ همین موضوع می‌تواند در استفاده از کلیدهای ترکیبی یا انتخاب KeyBind در یک اپلیکیشن خاص خللی ایجاد کند.

برای غیرفعال کردن حالت پیشفرض کلیدهای Function می‌بایست کلید fn و دکمه esc را به شکل همزمان فشار دهید. بدین ترتیب قادر خواهید بود به شکل عادی و تنها در صورت نگه داشتن کلید fn از کلیدهای تابعی استفاده کنید.

MSI-Modern15-review-44.JPG

از آنجایی که صفحه نمایش لپ تاپ Modern 15 ام اس آی امکان باز شدن 180 درجه کامل را داراست، کلید اختصاصی F12 ( تحت عنوان Flip-n Share) برای چرخاندن 180 درجه‌ای محتوای در حال نمایش در کیبورد این لپ تاپ بکار برده شده است.

زبان فارسی چاپ شده روی کیبورد نیز مزیت دیگری برای Modern 15 محسوب می‌شود که بسیاری از لپ‌تاپ‌های بازار دارای آن نبوده و کاربران را مجبور به استفاده از برچسب حروف فارسی می‌کند.

تاچ پد

برخلاف لپتاپ‌های گیمینگ، در نوت بوک‌های دانشجویی، دانش‌آموزی یا کارمندی استفاده فراوانی از ترک‌پد یا همان تاچ پد دستگاه می‌شود. این محصول نیز به واسطه جامعه هدف خود می‌بایست از تاچ پد سریع و دقیقی برخوردار باشد تا نیاز کاربر را در لحظه به خوبی مرتفع کند.

ابعاد ترک پد لپ تاپ بزرگ بوده و جای‌گیری آن دقیقاً در وسط استراحتگاه دست قرار دارد؛ این ویژگی احتمال لمس شدن تصادفی تاچ پد حین تایپ کردن را تا حدودی افزایش می‌دهد. البته امکان غیرفعال کردن آن با کلید F4 وجود دارد.

MSI-Modern15-review-45.JPG

در بررسی ام اس آی Modern 15 b13m مشکل خاصی از بابت تاچ پد مشاهده نکردیم. دقت و سرعت نمونه برداری لمسی آن بالاست، آپدیت‌های مایکروسافت پرسیژن و اختصاصی MSI را دریافت کرده و از ژست‌های حرکتی چند انگشتی نظیر اسکرول کردن یا زوم کردن به خوبی پشتیبانی می‌کند.

کلیک‌های راست و چپ نیز به طور یکپارچه زیر ترک‌پد طراحی شده، سختی فشردگی متوسطی دارند و به طور کلی عملکرد کافی و مناسبی در اختیارتان خواهند گذاشت.

اتصالات با سیم و ارتباطات بی‌سیم

اتصالات با سیم و ارتباطات بی‌سیم مدرن 15 b13m

این روزها تجهیزات جانبی به بخشی جدایی ناپذیر از وسایل دیجیتال بدل شده و بعضاً حتی کلید برتری در مقایسه با مدل‌های هم‌رده محسوب می‌شوند؛ از این رو لزوم پوشش طیف وسیعی از درگاه‌ها و اتصالات I/O گرفته تا ارتباطات وایرلس دیده می‌شود.

اتصالات I/O

در قسمت پشتی لپ‌تاپ خبری از ورودی/خروجی نیست و تمام پورت‌ها در لبه سمت راست و چپ قرار دارند. لبه سمت راست شامل دو درگاه Type-A USB2.0 و یک درگاه Micro SD Card است.

MSI-Modern15-review-14.JPG

در لبه سمت چپ لپ تاپ نیز به ترتیب چراغ LED وضعیت باتری، جک 3.5 میلی‌متری صدا، درگاه USB3.2 Gen2 Type-C (با پشتیبانی از دیسپلی پورت و فناوری Power Delivery برای شارژ دستگاه)، یک USB3.2 Gen2 Type-A، پورت HDMI با خروجی تصویر 4K@30Hz و درگاه شارژ حضور دارند.

MSI-Modern15-review-15.JPG

با این اوصاف طیف کاملی از اتصالات در این لپ تاپ پوشش داده شده است؛ همه چیز بجز پورت شبکه. البته برای لپ‌تاپ‌های دانشجویی یا اصطلاحاً نوت بوک‌ها، استفاده از درگاه شبکه چندان کاربردی نیست و عمده نیازهای این قشر به واسطه اتصال وای فای رفع می‌شود. با این حال از سایر جهات، این لپ تاپ تقریباً هر نوع درگاه مورد استفاده‌ای را در اختیار دارد.

قابلیت‌های ارتباط بی‌سیم

همانطو که گفتیم، عمده استفاده کاربران از چنین لپ‌تاپ‌هایی به شکل ارتباطات بی‌سیم است؛ از این رو عملکرد مناسب در پوشش‌دهی اتصالات وای فای حائز اهمیت خواهد بود. ام اس آی برای لپ تاپ Modern 15 از ماژول کارت شبکه بی‌سیم اینتل مدل AX201NGW استفاده کرده که از طریق رابط M.2 به مادربرد متصل می‌شود. همانطور که از مدل این کارت مشخص است، پشتیبانی از وای فای نسل ششم (802.11 ax) را دارا بوده و همچنین از بلوتوث نسخه 5.2 برخوردار است. این مشخصات دقیقاً همان چیزی است که پیش‌تر در لپ‌تاپ‌های گیمینگ msi شاهد آن بودیم.

MSI-Modern15-review-04.JPG

وای فای نسل ششم همانند نسخه 802.11ac (وای فای 5) از فرکانس 5 گیگاهرتزی نیز استفاده می‌کند، اما نرخ جابه‌جایی اطلاعات در آن به مراتب بیشتر است. اینطور که MSI ادعا کرده، این افزایش سرعت تا 3 برابر نسخه Wi-Fi 5 است و همچنین تا 75% زمان تاخیر کمتری را به همراه خواهد داشت.

حداکثر سرعت تئوری شبکه 802.11ax در صورت استفاده از روتر مناسب و سازگار، به 2.4 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد که می‌تواند جای خالی شبکه سیمی LAN گیگابیتی در این لپ تاپ را پر کند. بلوتوث نسخه 5.2 هم علاوه بر امکان اتصال چندین ابزار بی‌سیم بلوتوثی نظیر Gamepad و هدست‌ها، مصرف انرژی بسیار کمتری را به دستگاه تحمیل می‌کند.

صفحه نمایش و وب‌کم

صفحه نمایش و وب‌کم لپ تاپ MSI Modern 15

هرآنچه در سخت‌افزار سیستم اتفاق می‌افتد، در انتها به واسطه نمایشگر به نمایش درمی‌آید. از این رو، وجود صفحه نمایش باکیفیت که قادر به ارائه تصویری درست از محتوای درحال پردازش سیستم باشد، حائز اهمیت است. در کنار صفحه نمایش، وب‌کم نیز به عنوان همسایه‌ای جدانشدنی در لپ‌تاپ‌ها دیده می‌شود که از تولید محتوا گرفته تا جلسات آنلاین کاربرد دارد. در این قسمت به بررسی ام اس آی Modern 15 b13m در بخش نمایشگر و وب‌کم می‌پردازیم.

MSI-Modern15-review-38.JPG

نمایشگر

لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m به نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی (1920 در 1080) مجهز شده که تراکم پیکسلی 141 پیکسل در اینچ مربع را برای آن رقم می‌زند. پنل این صفحه نمایش از نوع IPS LCD با روکش مات بوده که نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز در اختیار دارد.

از آنجا که نشان تجاری IPS در تصاحب ال‌جی قرار دارد، ام اس آی در مشخصات فنی لپ‌تاپ‌های خود از این فناوری با نام IPS-Level یاد کرده است. با این حال، با توجه به اینکه تفاوت ساختاری وجود ندارد و برای جلوگیری از پیچیدگی متن، در بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 b13m آن را همان IPS خطاب می‌کنیم.

MSI-Modern15-review-23.JPG

نسبت تصویر رایج 16:9 (بخوانید 16 به 9) در این لپ تاپ نیز باعث شده تا پایین فریم نمایشگر پهن باشد؛ اما در باقی جهات فریم نسبتاً باریکی را شاهد هستیم. در خصوص مدت پاسخدهی نمایشگر و همچنین پوشش فضاهای رنگی اما اطلاعات رسمی توسط ام اس آی منتشر نشده است. از این رو در ادامه بررسی لپتاپ مدرن 15، نمایشگر این محصول را در عملکردهای مختلف تست می‌کنیم.

پنل و زاویه دید

همانطور که گفته شد، پنل بکار برده شده در نمایشگر لپ تاپ Modern 15 ام اس آی از نوع IPS بوده و چیدمان ساب‌پیکسل‌های Red، Green و Blue در آن به شکل خطی است. چنین آرایشی سبب می‌شود تا پنل‌های IPS از خوانایی بالایی در زوایای تند برخوردار باشند.

Pixels.jpg

یکی از ایراداتی که بر استفاده این آرایش پیکسلی وارد است، دندانه‌دار شدن تصاویر است که خصوصاً در تصاویر با جزئیات بیشتر، اما با دقت فراوان مشخص خواهد شد. با این حال بکارگیری این ساختار موجب خوانایی بیشتر متون نسبت به چینش پیکسلی BGR است.

بررسی ما از وضعیت‌های 9 گانه نمایشگر لپ‌تاپ نشان داد که مدرن 15 از خوانایی مناسبی طی حالت‌های مختلف برخوردار است و رنگ‌ها تنها در زوایای تند افت کیفیت و تغییر رنگ به خود می‌بینند. چنین ویژگی به شما کمک می‌کنند مشکلات خود را در تماشای محتوای بصری نظیر فیلم دیدن، به حداقل برسانید.

MSI-Modern15-review-01.JPG

حداکثر و حداقل شدت و یکپارچگی روشنایی

قطعاً یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر صفحه نمایش، میزان روشنایی یا Brightness آن است. مقدار حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش در نمایش رنگ سفید زمانی اهمیت خواهد داشت که شما در یک محیط با نور زیاد (مثلاً نزدیک به پنجره یا در فضای باز) در حال کار با لپ‌تاپ خود هستید. در این‌گونه موارد، زمانی که شدت روشنایی نمایشگر شما کم باشد، امکان مشاهده تصاویر وجود نخواهد داشت یا تصاویر بسیار کم‌رنگ دیده می‌شوند.

نتیجه حاصل از تست حداکثر شدت روشنایی نمایشگر لپ‌تاپ مدرن 15 ام‌اس‌آی تحت مقدار تنظیم شده 100 درصدی Brightness برای نمایش رنگ سفید، نشان می‌دهد که این صفحه نمایش قادر است به میانگین حداکثر روشنایی حدود 247 کاندلا بر متر مربع (نیت) دست یابد که برای استفاده در فضای اتاق کافی است.

با توجه به این بررسی و نتایج شدت روشنایی نمایشگر در قسمت‌های 9 گانه، یکپارچگی توزیع روشنایی در صفحه نمایش نیز برابر با 75.71 درصد بدست آمده است. از آن جایی که هر چه این مقدار بیشتر به 100 نزدیک‌تر باشد یکنواختی نور را نشان می‌دهد، رسیدن به چنین عددی برای یک نمایشگر لپ‌تاپ میان رده، متوسط تلقی می‌گردد؛ انتظار می‌رفت در این بازه قیمتی حداقل به یکپارچگی 80 درصدی دست یابیم.

MSI-Modern-15-b13m-Brightnes.jpg

جدا از بیشینه روشنایی برای نمایش سفید مطلق، حداقل روشنایی برای یک صفحه کاملاً سیاه (Minimum Black Level) نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که این فاکتور معمولاً (و نه لزوماً) بر کنتراست تصویر و همچنین نمایش محتوا در تاریکی تأثیر خواهد داشت. در واقع قبل از اینکه صفحه‌نمایش بتواند نقاط بسیار تاریک را در کنار نقاط بسیار روشن صفحه به خوبی به نمایش بگذارد (کنتراست)، باید بتواند تا جای ممکن صفحه‌نمایشی تاریک را برای نمایش یک صفحه تماماً سیاه نمایش دهد.

بررسی این مورد در Modern 15 b13m نشان داد که این محصول قادر است در تاریکی اتاق با کمترین میزان روشنایی خود برای نمایش رنگ مشکی، 0.01 نیت شدت روشنایی ثبت کند که در این رده کاری، بسیار خوب خواهد بود؛ به طوری که خستگی کمتری به چشم وارد می‌شود.

کنتراست

کنتراست (Contrast) در واقع به اختلاف بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین بخش‌های هر تصویر گفته می‌شود. مقدار کنتراست در نمایشگرها، تعیین‌کننده شدت روشنایی روشن‌ترین بخش‌های تصویر است. علاوه بر این، مقدار کنتراست یک نمایشگر می‌تواند نشان دهنده کیفیت تصویر آن باشد، زیرا هر چه کنتراست بیشتر باشد، کیفیت تصاویر نیز افزایش پیدا کرده و اجزا آن راحت‌تر قابل تشخیص خواهد بود.

MSI-Modern-15-b13m-Contrasts.jpg

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌شود کنتراست Native و Dynamic بدین منظور محاسبه شده‌اند که هر یک به ترتیب نمایانگر کنتراست بیشینه در حالت حداکثر روشنایی رنگ سفید و کنتراست نزدیک به حالت محتوای به نمایش در آمده در صفحه نمایش هستند.

مقادیر بدست آمده حاکی از آن است که هرچند از مرز بحرانی کنتراست 3000 عبور نمی‌کند، اما با در نظر گرفتن بازه قیمتی و بازار هدف، نمایشگر مدرن 15 b13m از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است.

پوشش فضای رنگی

نمایشگرها توانایی نمایش همه رنگ‌هایی که انسان قدر به دیدن آن است را ندارند. بنابراین می‌توانند تنها دامنه مشخصی از رنگ‌ها را تولید کنند و به نمایش بگذارند. بر همین اساس اصطلاح فضاهای رنگی به وجود آمد تا استاندارد‌های مشخصی برای توان نمایش رنگ در تلویزیون‌ها و نمایشگرها تعریف شود.

مشکل عمده‌ای که لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت ام اس آی با آن دست به گریبان هستند، پوشش نه چندان وسیع از فضاهای رنگی گسترده‌تر نظیر DCI-P3 است؛ با این حال، ما با یک لپ‌تاپ دانشجویی/دانش‌آموزی سروکار داریم که قرار نیست برای کار‌های سنگینی چون رندرگیری محتوا یا اجرای بازی‌های روز دنیا با بالاترین تنظیمات گرافیکی مورد استفاده گیرد. بر همین اساس، می‌توان گفت که عملکرد صفحه‌نمایش لپ‌تاپ Modern 15 b13m قابل قبول بوده و همان تجربه میان‌رده‌های مورد انتظار از برند MSI را به ارمغان می‌آورد:

MSI-Modern-15-b13m-Color-Gamuts.jpg

دقت نمایش رنگ

پس از توانایی نمایش تعداد رنگ‌های مختلف در فضاهای رنگی مذکور، حال نوبت به بررسی و اندازه‌گیری دقت نمایش این رنگ‌ها می‌رسد.

برای رسیدن به این هدف، از رنگ‌های اشباع شده اصلی گرفته تا مشتقات آن‌ها و طیف رنگ‌های خاکستری را روی لپ تاپ Modern 15 نمایش داده و دقت آن را با شاخصی تحت عنوان DeltaE2000 اندازه‌گیری کردیم. این فرمول، فاصله بین رنگ نمایش داده شده با رنگی که باید نمایش داده می‌شد را بیان می‌کند.

MSI-Modern-15-b13m-Gray.jpg

در جدول بالا، ابتدا اختلاف در دقت رنگ طیف خاکستری ذکر شده است که با توجه به مقدار 3.6 آن، می‌توان گفت این محصول عملکرد خوبی را به عنوان یک لپتاپ میان‌رده از خود به جای گذاشته است.

مقدار میانگین انحراف در نمایش کلی رنگ‌ها نیز عدد 7.3 را نشان می‌دهد که در این بازه قیمتی خوب تلقی می‌گردد و برای عمده کاربران عادی قابل تشخیص نخواهد بود.

مقدار گاما نیز برابر با 1.9 بدست آمده که اختلاف اندکی نسبت به مقدار گامای ایده‌آل 2.2 دارد.

وبکم

لپ‌تاپ‌های سری Modern ام اس آی با ویژگی‌هایی مخصوص دانشجویان، دانش‌آموزان و کارمندان طراحی شده‌اند؛ یکی از مقاصد کاری این دست از کاربران استفاده از وبکم است. وب‌کم‌های لپ تاپ می‌توانند در جلسات یا کلاس‌های آنلاین مورد استفاده قرار گرفته یا حتی آن دسته از علاقه‌مندان به تولید محتوا را از خرید دوربین بی‌نیاز کند. به همین منظور، وبکم لپ تاپ مدرن 15 را مورد بررسی قرار دادیم.

MSI-Modern15-review-41.JPG

لپ‌تاپ Modern 15 b13m ام اس آی به وب‌کم HD با رزولوشن 720p و نرخ 30 فریم بر ثانیه مجهز شده که در کنار آن میکروفون نیز تعبیه شده است.

webcam.jpg

رزولوشن HD شاید کیفیت خوبی برای نمایش ویدیو به شکل تمام صفحه نداشته باشد. اما در صورتی که قصد دارید از تصویر کوچک شده وبکم خود برای گوشه‌ای از کادر محتوای مد نظر استفاده کنید، این افت کیفیت کمتر مشخص خواهد بود. همچنین کیفیت تصویر و صدای ضبط شده در بررسی لپ تاپ ام اس آی b13m مدرن ۱۵ نشان داد وبکم این دستگاه برای استفاده در سناریوهای کاری درسی یا اداری، کفایت می‌کند.

سیستم عامل و نرم افزارهای اختصاصی

سیستم عامل و نرم افزارهای اختصاصی لپ تاپ Modern 15

این لپ تاپ هر دو ویندوز 11 نسخه‌های Home و Pro را به طور اورجینال همراه با راه‌اندازی دستگاه پیش روی کاربر می‌گذارد؛ با این حال برای استفاده‌های حرفه‌ای‌تر مانند گیمینگ یا ادیت، نصب نسخه Pro ویندوز 11 توسط ام اس آی پیشنهاد می‌شود. البته برای این بررسی، نسخه هوم ویندوز 11 روی لپ‌تاپ نصب شده است.

باتوجه به سخت‌افزار و کاربرد این لپتاپ، ما نصب نسخه Home ویندوز 11 را انتخابی بهتر دانسته و در بررسی لپ تاپ ام اس آی b13m مدرن ۱۵ نیز همین نسخه را نصب کردیم؛ چراکه از بسیاری امکانات بلااستفاده در پس زمینه صرف نظر خواهد شد.

در لپ‌تاپ‌های ام اس آی دیگر خبری از برنامه محبوب Dragon Center نیست و تمام اپلیکیشن‌های مربوط به مانیتورینگ سیستم، نورپردازی، انجام بروزرسانی و غیره در نرم‌افزار MSI Center ادغام شده است. همچنین در این برنامه قادر هستید سناریوهای مختلفی را برای استفاده از دستگاه انتخاب کرده و سیستم خود را برای هدف مربوطه بهینه‌سازی کنید.

MSI Center.png

برای دریافت جدیدترین بروزرسانی درایورها نیز دیگر نیازی به مراجعه به سایت MSI و ورود به صفحه اصلی محصول نخواهید داشت؛ چراکه این کار به راحتی از طریق نرم‌افزار اختصاصی MSI Center انجام‌پذیر خواهد بود.

در تجربه واقعی کار با دستگاه حین بررسی لپ تاپ Modern 15 b13m ام اس آی با مشکلی از بابت روان بودن عملکر دستگاه طی سناریوهای مختلف مواجه نشدیم و کارایی بهینه‌ای را برای این لپ تاپ مبتنی بر سیستم عامل ویندوز 11 شاهد بودیم.

مشخصات سخت افزاری

مشخصات سخت افزاری MSI Modern 15 b13m

لپ‌تاپ‌های دانشجویی معمولاً استفاده‌های سنگین ویدیویی نداشته و آنچه که اهمیت دارد، سرعت پردازش بالا برای رتق و فتق سریع امور، خصوصاً مالتی تسکنیگ است. به همین دلیل، این دست از محصولات غالباً با پردازنده گرافیکی مجتمع عرضه می‌شوند. اما وجود پردازنده گرافیکی مجتمع دلیلی بر ضعیف بودن دستگاه نیست!

مشخصات لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m در بخش سخت‌افزار، شامل سی پی یو نسل سیزدهم اینتل مدل Core i7-1355U و حافظه اس اس دی 512 گیگابایت به همراه 16 گیگابایت حافظه رم می‌شود که مشخصات به‌روزی برای سناریوهای کاری این دست از کاربران است. همچنین گرافیک مجتمع این لپ تاپ، پردازنده Intel Iris Xe است که جدیدترین نسخه از گرافیک مجتمع اینتل برای لپ‌تاپ محسوب می‌شود.

MSI-Modern15-review-12.JPG

در این قسمت پیش از ارائه نتایج تست‌های تخصصی، بد نیست نگاهی دقیق به مشخصات لپ تاپ MSI Modern 15 b13m در بخش سخت افزار داشته باشیم.

پردازنده مرکزی (CPU)

پردازنده Core i7-1355U بکار رفته در این لپ‌تاپ، از تراشه‌های کم مصرف اینتل در نسل سیزدهم محسوب می‌شود که بر پایه لیتوگرافی Intel 7 یعنی همان فناوری ساخت 10 نانومتری (10ESF) تولید شده و تا 10 درصد کارایی بیشتری در نرم‌افزارهای آفیس نسبت به قبل دارد.

همانطور که تصویر زیر هم نشان می‌دهد، این سی پی یو مجموعاً 10 هسته فیزیکی در اختیار دارد که شامل 2 هسته قدرتمند (P-cores) و 8 هسته کم مصرف (E-cores) می‌شود؛ 12 رشته پردازشی (Thread) مجازی نیز در اختیار این پردازنده است.

CPU-Z.png

هسته‌های این پردازنده در حالت پایه به 1.2 (E-cores) و در حالت توربو به 5.0 گیگاهرتز (P-cores) فرکانس کاری دست می‌یابند که در این حالت، حداکثر توان TDP نیز به 15 وات می‌رسد. بدین ترتیب، تحمل دمای 100 درجه سانتی‌گراد، امکان استفاده حداکثری از ظرفیت پردازشی دستگاه را محقق می‌سازد.

این تراشه به ترتیب از حافظه کش L3، L2 و L1 با ظرفیت‌های 12 مگابایت، 9.5 مگابایت و 928 کیلوبایت برخوردار است که در کنار امکان پشتیبانی از حافظه رم DDR5-5200 دو کاناله یا استفاده از حداکثر 96 گیگابایت رم (بسته به نوع ماژول) قادر است روی کاغذ سرعت پردازشی مناسبی به ارمغان آورد.

پردازنده گرافیکی مجتمع (iGPU)

همانطور که گفتیم، این لپ تاپ از گرافیک مجزا برخوردار نبوده و به جای آن، گرافیک مجتمع با پردازنده مرکزی در اختیار دارد. نمونه بکار برده شده در پردازنده این محصول، نسخه Iris Xe Graphics G7 96EUs اینتل است که اولین بار در نسل یازدهم معرفی شد.

GPU-Z.png

از آنجایی که با گرافیک مجزا سر و کار نداریم، خبری هم از حافظه VRAM نیست. با این حال پهنای رابط این چیپست 128 بیت بوده و از پهنای باند 51.1 گیگابایت بر ثانیه برخوردار است.

سرعت هسته‌های گرافیک در حالت پایه 300 مگاهرتز بوده و در حالت بیشینه به 1300 مگاهرتز می‌رسد. توان پردازشی اعشاری استاندارد این چیپ (FP32) در حالت بیشینه 1.690 ترافلاپس است. اینتل ادعا دارد که معماری Xe برای ساخت این پردازنده سبب شده تا از بهینه‌سازی‌های هوش مصنوعی، توان مصرفی پایین و حتی آپدیت‌های مربوط به گیمینگ بهره‌مند شود.

حافظه رم (RAM)

هرچند گفتیم تراشه بکار برده شده امکان پشتیبانی از حافظه‌های با فناوری DDR5 را نیز دارد، اما با توجه به ماهیت محصول و بازه قیمتی آن، تنها 16 گیگابایت رم DDR4 با نرخ تبادل داده 3200 مگاترانسفر بر ثانیه استفاده شده است. این مقدار به واسطه چهار حافظه 4 گیگابایتی آنبرد از مدل K4AAG165WA-BCWE سامسونگ ارائه می‌شود.

MSI-Modern15-review-08.JPG

با وجود اینکه 16 گیگابایت رم برای لپ‌تاپ‌های میان رده مقداری کافی و نُرم بازار محسوب می‌شود، اما گفتنی است که مادربرد دستگاه اسلات دیگری برای نصب ماژول رم در اختیار نداشته و باید به همین 16 گیگابایت بسنده کرد.

ذخیره‌سازی (SSD)

فرآیند ذخیره‌سازی این لپ تاپ برعهده یک اس اس دی 512 گیگابایتی M.2 NVMe از برند Micron است که ید طولایی در زمینه تجهیزات حافظه و ذخیره‌سازی دارد. این دستگاه تنها از یک اسلاتM.2 با پروتکلNVMe PCIe نسل سوم برخوردار است و برای ارتقاء ظرفیت حافظه آن راهی بجز جایگزین کردن ماژول SSD موجود با ظرفیت‌های بالاتر نخواهید داشت

MSI-Modern15-review-05.JPG

اما جالب اینجاست که ماژول حافظه بکار برده شده از سایز x4 با پروتکل PCIe 4.0 است؛ این یعنی SSD موجود از اسلات حافظه مادربرد جدیدتر بوده و به این واسطه نمی‌تواند به حداکثر سرعت خود دست یابد. در ادامه با تست سرعت SSD در بررسی لپ تاپ Modern 15 b13m ام اس آی، بیشتر این موضوع را باز می‌کنیم.

بنچمارک سخت افزاری و تست گیم

بنچمارک سخت افزاری و تست گیم لپ تاپ ام اس آی مدرن 15

پس از ارائه توضیحات مفصل در خصوص مشخصات لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m در بخش سخت افزار، حال نوبت آن رسیده که عملکرد تمامی قطعات از جمله CPU، GPU، رم، فضای ذخیره‌سازی و غیره را در وضعیت‌های کاری مختلف با نرم‌افزارهای تخصصی تست کنیم. سپس به بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 b13m در کارایی واقعی پرداخته و چند بازی شناخته‌شده را روی آن اجرا می‌کنیم.

بنچمارک CPU و RAM

ابتدا به سراغ تست‌های Cinebench می‌رویم. Cinebench از سی پی یو برای تولید یک تصویر واحد با استفاده از آخرین تکنیک‌های رهگیری پرتو استفاده می‌کند. این بنچمارک برای تجزیه و تحلیل اینکه یک CPU چگونه رشته‌ها (Threads) و حافظه را مدیریت می‌کند عالی است.

ما از نسخه‌های R15، R20 و نسخه جدید R23 بدین منظور استفاده کردیم. نتایج کلی پردازنده Core i7-1355U لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m در نمودار و جدول زیر آمده است:

امتیازات Cinebench خطی هستند. این بدان معناست که یک سی پی یو با 2000 امتیاز cb، دو برابر سریع‌تر (در Cinema 4D Rendering) از یک سی پی یو با امتیاز 1000 خواهد بود.

Cinebench-r23-single.jpg

cinebench-R23-multi.jpg

مدل دستگاهبنچمارکCineBench R20CineBench R15
مشخصات فنیMulti CoreOpenGL(fps)
Multi Core
MSI Modern 15 B13MCore i7-1335U
Intel Iris Xe
355190
1522
Dell Inspiron 15 3501Core i7-1165G7
Intel Iris Xe
192285
798
Acer Aspire 5 A515Core i7-1355U
RTX 2050
3608171
1624
XPG Xenia 14Core i7-1165G7
Intel Iris Xe
241499
961
Lenovo IdeaPad Gaming 3Core i5-12500H
RTX 3050 Ti
5640162
2272
MSI Stealth 15 A13VECore i7-13620H
RTX 4050
6222248
2366
همانطور که در جداول بالا می‌توان مشاهده کرد در بررسی ام اس آی Modern 15 b13m، این محصول به راحتی توانسته در تست تک هسته‌ای تمام رقبای مجهز به پردازنده نسل ۱۱ اینتل را شکست داده و یک اختلاف عملکرد چشم‌گیر نسبت به سایر لپ‌تاپ‌های اداری/دانشجویی موجود در بازار به ثبت برساند. در تست چند‌هسته‌ای نیز این روند تکرار شده و شاهد عملکرد قابل قبول Modern 15 b13m هستیم؛ هرچند که به واسطه تعداد هسته‌های کمتر، در مقابل برخی لپ‌تاپ‌های این بازه قیمتی کم می‌آورد.

- بررسی لپ تاپ MSI Stealth 15؛ گیمینگ به سبک مینیمال

در ادامه برای بررسی دقیق‌تر، نرم‌افزار Geekbench 5.4 را نیز در بررسی لپ تاپ گیمینگ 15.6 اینچ MSI مدل Modern 15 b13m آزمون کردیم.

geekbench-5.4-single.jpg

geekbench-5.4-multi.jpg

نتیجه بدست آمده از بررسی سی پی یو Core i7-1355U این لپ تاپ در گیک‌بنچ نیز ما را به تحلیل مشابهی رساند که عملکرد این پردازنده علی‌رغم کمی ضعف در تسک‌های تک هسته‌ای، می‌تواند در تست‌های چند هسته‌ای درخشیده و سایر محصولات رده دانشجویی/دانش‌آموزی را به راحتی مغلوب کند.

برای بررسی کارایی CPU این لپ تاپ در دنیای واقعی از بنچمارک 7-Zip هم استفاده کردیم. 7-Zip یک برنامه برای فشرده‌سازی و آرشیو کردن فایل‌هاست که بنچمارک LZMA را نیز در خود جای داده است. بنچمارک LZMA امتیازدهی خود را بر حسب MIPS (میلیون دستورالعمل در ثانیه) نشان می‌دهد که شامل دو بخش Compression (با تمرکز بر تأخیر حافظه رم و اندازه/سرعت کَش) و Decompression (با تمرکز بر عملیات حسابی اعداد صحیح CPU) می‌شود.

مدل دستگاه7z b 47z b 4 -mmt1
MSI Modern 15 B13M464916298
Dell Inspiron 15 3501224894929
Acer Aspire 5 A515388265911
XPG Xenia 14269385371
Lenovo IdeaPad Gaming 3441055451
MSI Stealth 15 A13VE886637830
برای بررسی سرعت حافظه رم و Cache سی پی یو نیز از برنامه AIDA64 استفاده کردیم. در این برنامه بخش‌های مختلفی به منظور تست پردازنده مرکزی، حافظه و پردازنده گرافیکی وجود دارد. ما برای بررسی ام اس آی Modern 15 b13m به آزمون‌های مربوط به مموری و واحدهای پردازشی CPU مراجعه کردیم.

در تصویر زیر، نتایج مربوط به سرعت خواندن و نوشتن حافظه رم و حافظه‌های کش L1، L2 و L3 پردازنده Core i7-13620H مشخص است:

AIDA64-cache-memory.jpg

جدول پایین نیز نشان می‌دهد که عملکرد الگوریتم‌های پردازش محاسبات عدد صحیح، پردازش‌های تصویری و امنیتی مختلف این چیپ در چه حد است:

نتیجه بدست آمدهنوع تست
39960 MB/sMemory Read
43613 MB/sMemory Write
37804 MB/sMemory Copy
101.8 nsMemory Latency
58387CPU Queen
22674 MPixel/sCPU PhotoWorxx
659.3 MB/sCPU ZLib
74572 MB/sCPU AES
2397 MB/sCPU SHA3

بنچمارک گرافیک

برای تست پردازش گرافیکی Intel Iris این دستگاه به سراغ نرم‌افزار محبوب 3DMark می‌رویم که آزمون‌های مختلفی برای بکارگیری نسخه‌های مختلف DirectX، API های جدید، رهگیری پرتو و غیره دارد. در همین راستا و به عنوان تست‌های کلیدی، Time Spy و Fire Strike را اجرا کردیم که هر یک به ترتیب بر پایه DirectX12 و DirectX11 پردازش می‌شوند.

Timespy-1.jpg

3d-Mark-firestrike.jpg

همانطور که انتظار می‌رفت، لپ‌تاپ Modern 15 b13m به لطف گرافیک مجتمع Iris Xe Graphics G7 96EUs اینتل توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته و در تست‌های نرم‌افزار 3DMark نسبت به لپ‌تاپ‌های اداری مجهز به پردازنده گرافیکی Iris XE اینتل قدرتمند ظاهر شود.

جدول زیر نیز نتایج سایر تست‌های گرافیکی نرم‌افزار 3DMark طی بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m را نشان می‌دهد که از امتیاز رهگیری پرتوی نور و پردازش گرافیک مجتمع گرفته تا شبیه‌سازی اجرای بازی در حالت 4K را شامل می‌شود.

نتیجه بدست آمدهنوع تست
36753DMark Fire Strike
16823DMark Fire Strike Extreme
9053DMark Fire Strike Ultra
127853DMark Night Raid
15163DMark Time Spy
6893DMark Time Spy Extreme

بنچمارک حافظه ذخیره‌سازی

ذخیره‌سازی روی این لپ تاپ به واسطه اس اس دی 512 گیگابایتی نوع M.2 صورت می‌پذیرد که از پروتکل NVMe با رابط PCIe Gen4 پشتیبانی می‌کند. برای تست این درایو ذخیره‌سازی از نرم‌افزار CrystalDiskMark استفاده کردیم که عملکرد خواندن/نوشتن تصادفی و خواندن/نوشتن ترتیبی را در این ماژول آزمون می‌کند.

Crystaldiskmark-seq.jpg

Crystaldiskmark-Random.jpg

همانطور که مشاهده می‌شود، اس اس دی این لپ تاپ توانسته عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته و به‌راحتی اغلب مدل‌های هم رده و لپ‌تاپ‌های اداری با کانفیگ نزدیک را پشت سر بگذارد؛ موضوعی که نشان می‌دهد برای یک لپ‌تاپ دانشجویی/دانش‌آموزی از یک SSD با کیفیت استفاده شده است.

تصویر زیر نیز نتیجه بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m از نظر سرعت اس‌اس‌دی در نرم‌افزار مطرح AS SSD را نشان می‌دهد.

AS SSD.jpg

بنچمارک عملکرد کلی

از آنجایی که استفاده روزمره ما از لپ‌تاپ‌ها ولو اینکه گیمینگ یا غیر گیمینگ باشد، شامل سناریوهای مختلفی اعم از پخش ویدیو، رندر گرفتن، کار با آفیس، بازی کردن و غیره است، نیاز به بنچمارکی است که بتواند امتیاز کلی از عملکرد دستگاه طی کارکردهای مختلف به نمایش بگذارد.

pcmark.jpg

لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m در این تست نیز با موفقیت توانست تمام محصولات هم رده خودش از نظر سخت‌افزاری را پشت سر گذاشته و به عنوان یک محصول نسل جدید از برند MSI که برای کاربری دانشجویی/دانش‌آموزی طراحی شده، عملکرد خوبی داشته باشد.

به عنوان تست ثانویه نیز به سراغ نرم‌افزار CrossMark می‌رویم که طیف متنوعی از دستورات را به واحدهای پردازشی منتقل کرده و عملکرد دستگاه را طی کار با آفیس، ادیت، وب‌گردی و غیره بررسی می‌کند.

مدل دستگاهOverallProductivityCreativityResponsiveness
MSI Modern 15 B13M1422143014591295
Acer Aspire 5 A5151794187016552017
Lenovo IdeaPad Gaming 31852177020011696
XPG Xenia 14 1554156015391584

بنچمارک نرم‌افزارهای تولید محتوا

لپ‌تاپ‌های اداری علاوه بر کاربری روزمره، ممکن است برای فعالیت‌های دیگری همچون تولید محتوا با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار گیرند.

MSI-Modern15-review-40.JPG

در این بین از بنچمارک دو نرم‌افزار محبوب و کاربردی فتوشاپ و پریمیر پرو که برای ادیت تصویر و ویدیو مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده کردیم که نتایج آن در نمودارهای زیر مشخص است.

Puget-photoshop.jpg

modern-15-Puget-primiere-2.jpg

عملکرد ادیت تصویر و ویدیو این لپ تاپ نیز یک پله آن را جلوتر از رقبا قرار داده و امکان مناسبی برای تولید محتوای بصری در اختیار کاربر می‌گذارد.

بنچمارک گیم

اگرچه Modern 15 B13M به عنوان یک محصول گیمینگ از طرف MSI معرفی نشده، اما بد نیست نگاهی به عملکرد این لپ تاپ میان رده در بازی‌های مختلف داشته و قدرت پردازنده گرافیکی مجتمع Iris Xe Graphics G7 96EUs اینتل را بسنجیم.

بر همین اساس، چند بازی رقابتی (Competitive) محبوب که نیازمند کارت گرافیک قدرتمندی نیستند را در کنار یک بازی داستانی سنگین به نام Assassin's Creed Valhalla انتخاب کردیم. سپس، هر بازی روی تنظیمات گرافیکی Low، Medium، High و Ultra مورد ارزیابی قرار گرفت.

عنوان بازیLowMediumHighUltra
DOTA 2118884338
Counter Strike 26852159
Rainbow Six Siege79625142
Assassin's Creed Valhalla32261411
همانطور که از جدول نتایج بررسی لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m مشخص است، این لپ‌تاپ با وجود اینکه نمی‌توان آن را به عنوان یک محصول گیمینگ یاد کرد به لطف پردازنده گرافیکی مجتمع قوی خود توانسته فراتر از انتظار ما عمل کرده و بازی سبک و رقابتی نظیر رینبو سیکس را حتی در تنظیمات گرافیکی بالا (Ultra و High) بدون مشکل Lag اجرا کند.

MSI-Modern15-review-39.JPG

البته برای بازی‌های داستانی این قضیه تغییر کرده و عملاً در صورت ایجاد تغییر در رزولوشن یا تنظیمات گرافیکی بازی‌ها، شاهد افت فریم شدید خواهیم بود؛ تاجایی که دیگر امکان ادامه بازی وجود ندارد. بنابراین، می‌توان از Modern 15 B13M تنها برای انجام بازی‌های نه‌چندان سنگین آنلاین یا آفلاین استفاده کرد.

حرارت، صدا و باتری

حرارت، صدا و باتری لپ تاپ MSI Modern 15 B13M

در این بخش از بررسی لپ تاپ Modern 15 b13m ام اس آی به سراغ تست توانایی دستگاه در خنک نگه داشتن بدنه طی بار کاری سنگین می‌رویم. همچنین بخش‌های پراستفاده برای کاربران نظیر عملکرد پخش صدا و شارژدهی باتری که در سناریوهای کاری پرتابل مورد توجه است را مورد آزمون قرار می‌دهیم.

تهویه و دما

برخلاف رایانه‌های رومیزی، در لپ‌تاپ‌ها با محدودیت شدید فضا سروکار داریم و در صورت عدم استفاده از یک راه‌حل توزیع دمای مناسب، گرمای تولید شده توسط قطعات سخت افزاری می‌تواند بر روی عملکرد کلی دستگاه و حتی میزان استهلاک آن‌ها در طول زمان تأثیر چشم‌گیری داشته باشد.

از آنجایی که با یک لپ تاپ گیمینگ/حرفه‌ای روبرو نیستیم و پردازنده بکار برده شده از نوع کم مصرف است، سیستم خنک کنندگی پیچیده‌ای را نیز شاهد نیستیم. در زیر شاسی بریدگی‌هایی برای ورود هوا تعبیه شده است.

با باز کردن این پنل مشاهده می‌شود که دو لوله انتقال حرارت مسی (Heat Pipe) از روی تراشه تا بخش انتهای لپ تاپ کشیده شده‌اند و در نهایت تنها فن موجود، هوای گرم را از اگزوز پشت دستگاه خارج می‌کند.

MSI-Modern15-review-09.JPG

خوشبختانه برای هیت سینک تراشه، ابعاد بزرگی در نظر گرفته شده و VRM های پردازنده نیز تحت پوشش خنک‌کنندگی قرار می‌گیرند. تا اینجای کار مشکلی از بابت تهویه دستگاه دیده نمی‌شود، اما در ادامه راه چه؟

منفذ تعبیه شده برای خروج هوای گرم در پشت لپ‌تاپ قرار دارد و همانطور که در بخش طراحی گفتیم، یک نوار پلاستیکی در این قسمت و بخش تحتانی نمایشگر گذاشته شده تا با باز کردن درب لپ تاپ، شاسی اندکی به بالا متمایل شود.

MSI-Modern15-review-16.JPG

همین موضوع سبب شده تا در صورت باز کردن قائم یا بیش از 90 درجه صفحه نمایش، هوای گرم در مسیر خروج از Vent به نوار لاستیکی برخورد کرده و عمل تهویه به درستی صورت نگیرد. در برخی موارد حتی با باز کردن نمایشگر در زویای بیش از 90 درجه، هوای گرم حین خروج مستقیماً با نمایشگر اصابت می‌کند و مانند تصویر زیر، دمای ناحیه میانی صفحه نمایش را بالا می‌برد.

تأثیر دمای بالای روی نمایشگر

هرچند که به سبب پردازنده کم مصرف، دمای خروجی از اگزوز پشتی بالا نیست، اما این ایراد در طراحی می‌تواند در طولانی مدت باعث آسیب به پنل نمایشگر شده و طول عمر LED ها را پایین آورد. یکی از تأثیرات افزایش دما روی نمایشگرهای LED، کاهش تدریجی شدت روشنایی آن‌هاست.

جدای از ایرادات وارده، برای بررسی لپ تاپ ام اس آی b13m مدرن ۱۵ از نظر سیستم خنک‌کنندگی، آن را در دو حالت آماده به کار (Idle) و 100 درصد فشار پردازشی سی پی یو (Load) قرار دادیم. علاوه بر این، به منظور درک بهتر از عملکرد خنک‌کننده، آن را حدود 20 دقیقه در این وضعیت نگه داشتیم تا به پایداری کامل رسیده و فن‌ها حداکثر کارایی خود را نشان دهند.

در نرم‌افزار اختصاصی MSI Center این‌ لپ‌تاپ نیز پروفایل‌های فعال‌سازی خنک‌کننده قرار داده شده است تا کاربر از آن در حالت Auto، Advanced یا CoolerBoost استفاده کند.

تست‌ها در حالت پروفایل Auto گرفته شده و خنک‌کننده به‌طور هوشمند در صورت تحت فشار قرار گرفتن پردازنده، کارت گرافیک یا هر دو بطور همزمان، سرعت گردش فن‌ها را به حداکثر میزان خود می‌رساند.

استرس تست لپ تاپ مدرن 15

با نگاهی به نتایج می‌توان متوجه شد علی‌رغم وجود تنها یک فن برای این لپ تاپ، اما توانسته به خوبی از پس خنک‌کنندگی دستگاه تحت فشار پردازشی برآید. دمای خروجی هوا که بیشترین تماس با گرمای تولید شده را داشته، 18 درجه از Idle تا Load تغییر داشته و در عین حال بیشترین تغییرات دمای بدنه دستگاه به 11 درجه می‌رسد؛ دقیقاً جایی که فن زیر شاسی قرار دارد.

همچنین مابقی قسمت‌های بدنه لپ‌تاپ از صفحه کلید گرفته تا استراحتگاه دست، تغییر دمای زیر 10 درجه ثبت کرده‌اند که با در نظر داشتن حداکثر دمای ثبت شده 34 درجه‌ای، برای کار در طولانی مدت نیز آزاردهنده محسوب نمی‌شود.

تحمل دمایی پردازنده Core i7-1355U اینتل ۱۰۰ درجه سانتیگراد اعلام شده و بایوس این لپ‌تاپ با ایجاد تعادل بین فرکانس کاری و دمای فعلی پردازنده می‌تواند آن را در محدوده عملکرد کاری مجاز نگه دارد؛ بنابراین در رابطه با این موضوع چندان جای نگرانی نیست.

تست صدای بلندگوها

MSI برای این لپ‌تاپ خود از دو بلندگوی ۲ واتی استفاده کرده که جهت پخش صدای آنها به سمت پایین است (Bottom Firing) بوده و مانند هر لپ‌تاپ دیگری نباید انتظار عملکرد خیره‌کننده از آن‌ها داشته باشیم.

MSI-Modern15-review-07.JPG

با تمام این توضیحات، پس از تست بلندی صدا و کیفیت اسپیکرها، مشخص شد که بلندگوهای ۲ واتی قرار گرفته در زیر لپ‌تاپ MSI Modern 15 از بیس عمیقی بهره‌مند نبوده و در بازی‌ها و فیلم‌های پرسروصدا توانایی ارائه عملکرد چشم‌گیری را ندارد. البته، این دو بلندگو می‌توانند برای استفاده‌های روزمره مانند تماشای ویدئوهای آموزشی، گوش دادن به موسیقی آرام یا شرکت در کلاس‌های آنلاین کافی باشند.

توان مصرفی و باتری

لپ‌تاپ MSI Modern 15 b13m به یک باتری ۳ سلولی 11.4 ولتی با ظرفیت اسمی 3448 میلی‌آمپر ساعت (39.3 وات ساعتی) است؛ در حالی که ظرفیت عملی و واقعی آن 3316 میلی‌آمپر ساعت معادل 37.8 وات ساعت است.

MSI-Modern15-review-06.JPG

از آنجایی که در بخش سخت‌افزار شاهد بکارگیری پردازنده کم مصرف سری U هستیم و گرافیک مجزا نیز برای این محصول در نظر گرفته نشده است، در نتیجه توان مصرفی اندکی از باتری بابت پردازش کسر خواهد شد و مشکلی از این بابت نخواهیم داشت. با این حال با در نظر داشتن مصارف دیگر و سناریوهای کاری که طی آن از بک لایت کیبورد گرفته تا بلوتوث، وای فای و اتصالات سیمی لپ تاپ استفاده شود، چیزی در حدود 3 الی 3.5 ساعت شارژدهی با مدرن 15 ام اس آی انتظار می‌رود.

برای کسب نتایج دقیق‌تر، میزان شارژدهی را طی سناریوهای مختلف در بررسی لپ تاپ ام اس آی b13m مدرن ۱۵ اندازه‌گیری کردیم.

نوع تستBalanced Mode
Idle3 ساعت و 56 دقیقه
Video3 ساعت و 28 دقیقه
Gaming1 ساعت و 12 دقیقه
Modern Office2 ساعت و 48 دقیقه
جدول فوق که نتیجه شارژدهی لپ تاپ از 100 درصد شارژ باتری تا خاموش شدن دستگاه را نشان می‌دهد، به سناریوهای مختلی اعم از حالت آماده به کار (Idle)، بازی کردن، پخش ویدیو و کار با آفیس مربوط می‌شود. با توجه به ارقام بدست آمده، شارژ باتری این محصول در صورتی که روشنایی نمایشگر 100 درصد بوده و هیچگونه اتصالی فعال نباشد تا حدود 4 ساعت نیز دوام خواهد آورد که رقمی بسیار خوب محسوب می‌شود.

در لپ تاپ مدرن 15 شاهد استفاده از آداپتور 65 وات هستیم. این آداپتور می‌تواند لپ‌تاپ شما را در وضعیت خاموش در کمتر از 2 ساعت به طور کامل شارژ کند.

از آنجایی که با یک لپ تاپ کم مصرف روبرو هستیم و پردازنده مرکزی این محصول تنها 15 وات توان طراحی گرمایی دارد، در نتیجه نباید با آداپتور 65 وات آن از بابت تغذیه بخش‌های مختلف یا حتی گجت‌های متصل شده به مشکل خاصی برخورد.

MSI-Modern15-review-46.JPG

با این حال، در نظر داشته باشید که استفاده از باتری لپ‌تاپ هنگام انجام بازی یا تدوین ممکن است افت شدید فریم و ایجاد گلوگاه را به همراه داشته باشد. بنابراین از باتری این دستگاه صرفاً باید برای کارهای سبک نظیر تماشای فیلم یا وب‌گردی استفاده کرد؛ نه انجام بازی یا ادیت که نیازمند توان بالاتری هستند.

امکان ارتقاء و تعمیر پذیری

امکان ارتقاء و تعمیر پذیری لپ تاپ مدرن 15 ام اس آی

طبق روال همیشگی، در بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 b13m نیز دستگاه را باز کرده تا ضمن موشکافی قطعات بکار برده شده، امکان تعمیر کردن آن و راحتی انجام امور ارتقا برای کاربران را مورد ارزیابی قرار دهیم.

اول اینکه در نظر داشته باشید، تمامی لپ‌تاپ‌های MSI در زیر شاسی خود، برچسب Seal Warranty دارند. به این معنی که در مدت زمان گارانتی در صورت مخدوش شدن این برچسب، مرکز خدمات رسمی آن‌ها چه در ایران و چه در دیگر کشورها از ارائه خدمات به کاربر امتناع خواهد کرد. پس توصیه ما در اولین مرحله این است که تا اتمام مدت زمان گارانتی تصمیم به ارتقا و تعویض قطعات نداشته باشید یا آن را به مراکز خدمات گارانتی بسپارید.

البته در پنل زیرین این محصول، برچسب گارانتی روی هیچ یک از پیچ‌های شاسی چسبیده نشده بود.

MSI-Modern15-review-02.JPG

به هر حال برای بازکردن و دسترسی به قطعات، لازم است شاسی زیرین دستگاه را کامل باز کنید و پلمب لیبل مورد نظر را بشکنید.

قاب زیرین لپ‌تاپ به طور کلی شامل 11 پیچ است و هیچکدام از آن‌ها سایز کوچک‌تری ندارد؛ از این رو مشکلی بابت گم کردن محل استفاده از هر پیچ نخواهید داشت.

پس از بازکردن تمامی پیچ‌ها، قاب زیرین دستگاه با کمی دقت و حوصله و با استفاده از یک کارت پلاستیکی یا ابزار مناسب باز می‌شود.

برخلاف سری کاتانا، بررسی MSI Modern 15 مدل b13m نشان داد در قاب زیرین هیچ قطعه فلزی نصب نشده است و توزیع همگن وزن دستگاه تنها به قرارگیری، وزن قطعات و طراحی شاسی باز می‌گردد که رده بالا بودن زبان طراحی MSI برای این محصول را به نمایش می‌گذارد.

- بررسی لپ تاپ گیمینگ MSI Katana 15 B13VFK

اولین موضوعی که با مشاهده طراحی داخلی لپ‌تاپ برایمان جالب و مفید به نظر آمد، این بود که MSI مادربرد Modern 15 را طوری طراحی کرده تا تمامی قطعات در سمت باز شده نمایان باشد. در سمت دیگر مادربرد هیچ قطعه‌ قابل دسترسی نیست و کاربر مگر برای تمیز کردن یا تعویض صفحه کلید اصلاً نیازی به باز کردن کامل مادربرد ندارد.

MSI-Modern15-review-03.JPG

در اینجا شما می‌توانید دسترسی کاملی به فن، هیت سینک، تراشه‌های RAM، حافظه SSD و ماژول وایرلس داشته باشید. همانطور که پیداست، روی تمامی قطعات مهم اعم از اس اس دی و ماژول شبکه با برچسب نارسانا پوشیده شده تا مانع از برقراری اتصال کوتاه و اختلال در عملکرد قطعات شود.

همانطور که گفتیم چیپست‌های رم دستگاه روی بدنه مادبرد لحیم شده و امکان ارتقاء حافظه RAM وجود ندارد. تنها مواردی که برای در این لپ تاپ می‌توان ارتقاء داد شامل ماژول شبکه بی‌سیم و حافظه SSD می‌شود.

معمولاً کمتر کاربری نیاز به ارتقاء ماژول شبکه خواهد داشت و با توجه به مشخصات گفته شده در بخش اتصالات، ماژول فعلی برای هر نوع استفاده‌ای کافی است. اما در خصوص ارتقاء فضای ذخیره‌سازی باید گفت از آنجایی که اسلات حافظه اس اس دی روی مادبرد از نوع M.2 NVMe با استاندارد PCIe Gen3 است و خود ماژول نصب شده از نسل چهارم PCIe است، پس شاید بهتر باشد در صورت نیاز به ارتقاء حافظه 512 گیگابایت موجود، اقدام به جایگزین کردن این ماژول با یک اس اس دی PCIe Gen3 یک ترابایت کنید.

جمع‌بندی و امتیازدهی

جمع‌بندی و امتیازدهی شهر سخت افزار

به طور کلی لپ تاپ MSI Modern 15 b13m از طراحی زیبا و کاربردی برخوردار است که امکان حمل راحت برای دانشجویان، دانش‌آموزان یا کارمندان را میسر می‌کند. کیبورد فول سایز باکیفیت این دستگاه با در نظر داشتن استفاده زیاد این قشر طراحی شده و عمق فشردگی 1.5 میلی‌متری، پهنای زیاد کلیدها و بک لایت سفید رنگ در اختیار دارد. همچنین نوار لاستیکی پشت نمایشگر باعث می‌شود شاسی لپ تاپ اندکی بالا آمده و حین تایپ کردن، خستگی مچ دست کمتر احساس شود.

MSI-Modern15-review-26.JPG

پورت‌های مجهز شده در این لپتاپ به خوبی نیازهای کاربر هدف را پوشش داده و علاوه بر ارائه درگاه‌های Type A و Type C نسل جدید، درگاه SD Card نیز در اختیار دارد؛ ویژگی که می‌تواند برای شروع تولیدکنندگی محتوا هم کاربردی باشد. البته کیفیت نمایشگر از نظر یکپارچگی شدت روشنایی چندان مناسب نبود؛ با این حال دقت رنگ آن نسبت به کلاس کاری دستگاه مطلوب است.

از نظر سخت‌افزاری نیز پردازنده کم مصرف Core i7-1355U نسل سیزده اینتل می‌تواند در عین ارائه شارژدهی طولانی مدت، عملکرد مناسبی برای پردازش‌های عددی یا حتی گرافیکی نظیر ادیت در فتوشاپ به ارمغان آورد. در کنار این پردازنده قوی و ارزان، اس اس دی پرسرعت 512 گیگابایتی نیز حضور دارد که خیال شما را از بابت جابجایی فایل‌ها راحت می‌کند؛ هرچند که بهتر بود اسلات نسل جدیدتری نیز تعبیه می‌شد تا به حداکثر سرعت خود دست یابد.

MSI-Modern15-review-37.JPG

لپ‌تاپ Modern 15 B13M توسط دفتر لپ‌تاپ‌های MSI در ایران در اختیار شهر سخت‌افزار گذاشته شده که با قیمت حدود 42 میلیون تومان و گارانتی معتبر، هم‌اکنون در بازار کشور موجود است.

در نهایت می‌توان با وجود موارد فوق، نقاط قوت و ضعف لپ تاپ ام اس آی Modern 15 b13m را در موارد زیر خلاصه کرد:

نکات مثبت:

  • طراحی مینیمال، سبک و باریک
  • کیبورد و ترک‌پد با پاسخ‌دهی بالا
  • پشتیبانی از انواع پورت‌های مورد نیاز
  • عملکرد خوب برای ادیت تصاویر با فتوشاپ
  • شارژدهی طولانی باتری برای استفاده روزمره

نکات منفی:

  • یکپارچگی پایین روشنایی در نمایشگر
  • اختلال در خنک‌کنندگی به دلیل طراحی نامناسب خروجی هوای گرم
  • محدود شدن سرعت اس‌اس‌دی PCIe Gen4 با اسلات PCIe Gen3
  • قیمت بالا در مقایسه با رقبا

حال با کلیه توضیحات گفته شده در این بررسی، در نهایت لپ تاپ MSI Modern 15 B13M موفق به دریافت امتیاز بسیار خوب 8.5 از 10 و نشان "Good Performance" از لابراتوار تخصصی شهر سخت افزار شد.

برای اطلاع از چگونگی ریز امتیازات و ایجاد امتیاز نهایی شهر سخت افزار توجه شما را به رنکینگ این محصول که در کلاس کاری میان‌رده بررسی شده است، جلب می‌کنیم:

MSI Modern 15 B13M

کلاس عرضه : اقتصادی / میان رده
8
طراحی و ارگونومی
8.5
کارایی
10
قابلیت‌های ارتباطی
8
نمایشگر
9.5
صفحه کلید و تاچ‌پد
9
باتری
7.5
ارزش خرید
8.5
امتیاز شهرسخت‌افزار
بررسی لپ تاپ MSI Modern 15 ؛ تجربه‌ای مدرن از نسل سیزده اینتل
نشان شهرسخت‌افزار
8.5

سوالات پرتکرار

سوالات پرتکرار درباره لپ‌تاپ Modern 15 B13M ام اس آی

در ادامه به برخی از رایج‌ترین و پرتکرارترین سوالات مرتبط با بررسی MSI Modern 15 مدل b13m پاسخ داده خواهد شد.

آیا رم لپ تاپ MSI Modern 15 b13m قابل ارتقا است؟

خیر. چیپست‌های رم دستگاه روی بدنه مادبرد لحیم شده و امکان ارتقاء حافظه RAM وجود ندارد.

آیا لپ تاپ MSI Modern 15 مدل b13m از شارژ USB C پشتیبانی می کند؟

بله. در لبه سمت چپ لپ تاپ یک درگاه USB3.2 Gen2 Type-C با پشتیبانی از دیسپلی پورت و فناوری Power Delivery برای شارژ دستگاه تعبیه شده است.

در قسمت نظرات، منتظر دیدگاه شما درباره این محصول هستیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...