درمان ناخن‌های شکننده


درمان ناخن‌های شکننده

درمان‌ها و داروهای محدودی برای ناخن‌های شکننده و ضعیف وجود دارد اما با این حال رعایت یکسری از نکات میتواند به تقویت ناخن‌ها کمک کند. محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)1 تقویت ناخن‌های...

درمان‌ها و داروهای محدودی برای ناخن‌های شکننده و ضعیف وجود دارد اما با این حال رعایت یکسری از نکات میتواند به تقویت ناخن‌ها کمک کند.

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

تقویت ناخن‌های شکننده

  • استفاده از مکمل‌های بیوتین:

بیوتین یا ویتامین B7 یک کوآنزیم است که در متابولیسم اسیدهای چرب، کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه، و همچنین سنتز ویتامین‌های B6 و B12 نقش دارد. چند مطالعه کوچک نشان دادند که مصرف روزانه بیوتین می‌تواند ناخن‌ها را ضخیم و تقویت کند اما مصرف زیاد آن در کسانیکه از داروهای صرع استفاده می‌کنند اثر می‌گذارد. در هر صورت بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

بیوتین به طور طبیعی در تخم مرغ، هویج، جگر، گل کلم، سویا و شیر یافت می‌شود.

  • بیشتر از پروتئین استفاده کنید:

هنگامیکه پروتئین کافی دریافت می‌کنید میزان کراتین در بدن شما افزایش می‌یابد. کراتین پروتئینی است که موها و ناخن‌ها را می‌سازد و آنها را قویتر می‌کند برای اینکه متوجه شوید به چند گرم پروتئین در روز نیاز دارید وزن خود را برحسب کیلوگرم در ۰٫۸ گرم ضرب کنید تا نیاز روزانه خود را بدست بیاورید.

  • از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید:

مرطوب کننده‌های ناخن حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا لانولین می‌توانند برای ناخن‌های ضعیف مفید باشند اما قبل از استفاده از این لوسیون‌ها به مدت ۵ دقیقه ناخن‌های خود را در آب بگذارید.

  • از ناخن‌های مصنوعی استفاده نکنید:

ناخن‌های مصنوعی برای اتصال معمولا سطح ناخن را سوهان می‌زنند که باعث نازک شدن ناخن می‌شوند و مواد شیمیایی موجود در چسب ناخن آنها را ضعیف و شکننده می‌کند.

  • از ناخن‌هایتان به عنوان ابزار استفاده نکنید:

از ناخن‌هایتان برای باز کردن و حرکت دادن وسایل استفاده نکنید زیرا از قدرت ناخن‌هایتان می‌کاهد.

علل ایجاد ناخن‌های شکننده

۱- استفاده زیاد از شوینده‌ها و قرار گیری مدام ناخن‌ها در آب:

به مرور زمان باعث خشک شدگی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود باید توجه داشته باشید که حتی المقدور برای شستشو از دستکش استفاده کنید.

۲- ارتباط سن و ناخن‌های شکننده:

با افزایش سن ناخن‌ها خشک می‌شوند و کندتر رشد می‌کنند طوریکه ناخن‌های پا ضخیم تر و سفت تر می‌شوند در حالیکه ناخن‌های دست نازک تر و شکننده تر می‌شوند

۳- سندرم رینورد:

وضعیتی است که در آن رگ‌های خونی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دست و پاهای شما خون کافی دریافت نمی‌کنند و این باعث می‌شود تا ناخن‌های شما نتوانند آنچه را که برای سالم بودن مورد نیاز است را داشته باشند داشتن ناخن‌های شکنننده یکی از علائم شایع سندرم رینورد است.

۴- تیروئید کم‌کار:

کم کاری تیروئید باعث می‌شود تا بدن کمتر عرق کند در نتیجه آن خشکی پوست، مو و ناخن رخ می‌دهد چون عرق مرطوب کننده طبیعی بدن است.

۵- سوء تغذیه (کمبود دریافت مواد مغذی):

پایین بودن کلسیم می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن، خشکی مو و ناخن‌های شکننده باشد. علاوه بر این اگر در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت نکنید یا شرایطی دارید که مانع جذب آهن می‌شود می‌تواند باعث نازک و شکننده شدن ناخن‌های شما شود. کم خونی ناخن‌های شما را شکننده می‌کند و به شکل قاشق به درون فرو میبرد.

۶- درمان سرطان و ناخن‌های شکننده:

یکی از عوارض جانبی شیمی‌درمانی می‌تواند ایجاد ناخن‌های شکننده باشد خشکی پوست و ناخن در این موارد شایع است. ناخن‌ها ممکن است براحتی شکننده شوند و کندتر از حد معمول رشد کنند.

روغن رزهیپ و درمان ناخن‌های شکننده

روغن رزهیپ دارای ویتامین‌های C ،A و آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب می‌باشد که نیاز ناخن‌ها برای رشد و تقویت را تامین می‌کنند، به علت سبکی به راحتی جذب پوست می‌شود و مزیت‌های زیر را برای شما به ارمغان می‌آورد:

  • افزایش استحکام ناخن
  • حفظ چربی و رطوبت ناخن
  • ترمیم ناخن‌های آسیب‌دیده بر اثر استفاده از مواد شیمیایی
  • پیش‌گیری از شکنندگی و لایه لایه شدن ناخن‌ها
  • تقویت رشد ناخن و براقی آن
  • ترمیم زخم‌های پس از مانیکور و کاشت ناخن که در اطراف ناخن ایجاد می‌گردد.

منابع:

  1. healthline.com
  2. medicalnewstoday.com


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بهترین دمنوش‌های گیاهی برای کاهش کلسترول