نخستین جت پهن پیکر چینی در راه است!


نخستین جت پهن پیکر چینی در راه است!

مقامات شرکت هواپیماهای تجاری چین امروز اعلام کردند که نخستین جت پهن پیکر این کشور در «مرحله طراحی دقیق» قرار دارد و تا سپتامبر ۲۰۲۷ (شهریور ۱۴۰۶) به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش ایرنا،خبرگزاری رویترز، به دنبال انتشار گزارشی از شرکت سازنده بدنه این جت که قصد دارد اولین بدنه هواپیما را تا سپتامبر ۲۰۲۷ تحویل دهد، یکی از مدیران اجرایی این شرکت چینی گفت: اولین جت پهن پیکر شرکت دولتی هواپیماهای تجاری چین (COMAC) در «مرحله طراحی دقیق خود» است.

به نظر می رسد بیانیه سازنده، اولین نشانه ای از جدول زمانی تولید این جت به نام «C۹۲۹» از زمانی است که روسیه در سال ۲۰۲۳ سرمایه گذاری مشترک چین و روسیه را برای توسعه هواپیمای دو راهرو ترک کرد.

نخستین جت پهن پیکر چینی در راه است!

چین، از طریق شرکت دولتی هواپیماهای تجاری چین، سرمایه گذاری زیادی در تلاش خود با هدف ورود به بازار هواپیماهای مسافربری تحت سلطه هواپیماسازان غربی «بوئینگ» (BA.N) و «ایرباس» (AIR.PA) انجام داده است.

شرکت دولتی هواپیماهای تجاری چین، تاکنون جت باریک بدنه «C۹۱۹» و جت منطقه ای «ARJ۲۱» را وارد بخش تجاری کرده است اما برنامه بهره برداری از نمونه های پهن پیکر به طولانی مدت با تاخیر مواجه شده است.

این شرکت می گوید که جت C۹۲۹ بین ۲۸۰ تا ۴۰۰ صندلی و بُردی معادل ۱۲ هزار کیلومتر خواهد داشت.

در بحبوحه کمبود جهانی هواپیماهای جدید، مقامات پکن گفته اند که می خواهند جایگاه شرکت دولتی هواپیماهای تجاری چین را در داخل این کشور و به طور بین المللی در سال جاری میلادی ارتقا دهند. از طرفی، شرکت دولتی هواپیماهای تجاری چین نیز به شدت به قطعات طراحی شده غربی متکی هستند.

بر پایه این گزارش، چین همچنین در حال کار بر روی یک موتور پهن پیکر داخلی است.

یکی از نمایندگان شرکت دولتی هواپیماهای تجاری چین در نمایشگاه هوایی سنگاپور ماه گذشته میلادی گفت: موتور C۹۲۹ هنوز تعیین نشده است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1888649

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی